Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bløtvev i ganen sperrer pusting når jeg sover

Engaman

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem som jeg alltid har sliti med. Nemlig om natta når jeg sover sperrer bløtvevet i ganen eller ved drøvelen for nesegangene så jeg får ikke noe særlig med oksygen om natta. Dette er et stort problem for meg. Har vært hos nese øre å hals leger som ikke tror meg. For dette syntes jo ikke sånn som polypper gjør. Dette lukker seg kun når jeg sover å det er ikke sånn søvnapné som når tungen sklir tilbake i halsen å sperrer der. Det har jeg blitt sjekket for 3 ganger uten at dem hat funnet noe der. Men jeg fungerer like dårlig som en med søvnapné gjør. Jeg blir ekstremt trett å uopplagt på dagtid. Får ikke i meg mat da kroppen ikke fungerer før i 8-9 tiden på kvelden. Da kvikner jeg til å forbrenninga setter i gang. Jeg har en onkel som har søvnapné å må bruke maske. Jeg fungerer son han gjorde før han fikk masken. Er det noen andre som har noen erfaring med dette ? Son Evt vet hva jeg kan gjøre. Begynner å bli ganske desperat da jeg ønsker å være opplagt på dagtid å leve et mest mulig normalt liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Èneste erfaring jeg har, vet ikke om det er noe lignende, men jeg kjøpte neseplaster en gang, det fungerte veldig bra i en periode jeg trengte det. Åpner neseborene så man puster bedre. Det finnes også en slags spray, som man sprayer ned i halsen, som strammer opp muskelveggene der, så man visstnok puster bedre. Prøvde ikke den.

Puta jeg bruker nå, er en slik memory foam/minneskum-pute, som er formet med en liten hump på enden, som skal være der nakken er, slik at hodet ligger lett bakover. Dette er den beste hodeputa jeg har hatt noen gang. Våkner 30-40% mer uthvilt enn med vanlig hodepute, selv av god kvalitet.

Ellers så er kanskje litt lett mosjon og trening, generell god helse et råd verdt å nevne. 30 min om dagen kan være nok.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...