Gå til innhold

Automatisk optimalisering av bilder på webserver

naldy

Anbefalte innlegg

Jeg har et VPS med Centos 7 som bla. hoster en større Wordpress blog. Dette med SEO er utrolig viktig i dag, og bildeoptimalisering inngår nå i "scoren" en får av bla. Google Insight/Pagespeed. 

Pr. dags dato optimaliseres bilder (av noen) før de lastes opp, men artikler som skrives i farten og gjerne via mobile enheter, er bildene ikke optimalisert i henhold til standarden som kreves. Jeg har i dag en plugin til Wordpress som bla. minifiserer HTML/CSS/JS (WP Fastest Cache) og dette har en "Optimize Image" funksjon som fungerer helt ok.. MEN.. den er treg, og det koster penger per bilde en optimaliserer. Dette er en prismodell som kommer av at bilder sendes til annen host, optimaliseres, og returneres. Greit nok, men i det lange løp er ikke dette holdbart for oss.

Jeg har søkt litt frem og tilbake, men det har blitt for mye prøving og feiling uten gode resultater. 

Det optimale er en løsning som kan kjøres lokalt på serveren. Gjerne på automatiske intervaller (cron) for å optimalisere bilder i en spesifikk mappe på serveren. Ønsker å gå bort ifra betalte Wordpress -tjenester/plugins.

Forslag? Løsninger?

Endret av ronorio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU er ingen hindring. Det er ikke snakk om så mange bilder i slengen, la oss si 20 for dag da, bare for å ha et tall.

Hvordan kan dette settes opp mener du? Jeg var ikke klar over at Image Magik kan komprimere/optimalisere bilder automatisk.

Jeg har sett litt på Image Optim men har ikke testet det enda.

Mulig dette er feil forum for server/hosting.

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...