Anders Leipsland Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dette er delvis en fortsettelse av en begynnende debatt i tråden Hvor mange Giga trenger jeg? Jeg vil ta for meg innleggene til brukeren jonas-- men det gjelder også andre som måtte være ansatte i bedrifter knytta til debattemnet. Min mening er at dersom du er ansatt av en ISP så bør du holde deg unna debatter rundt ISPer. Skal du komme med noe så bør dette kun være ren faktainformasjon eller spørsmål retta direkte til den aktuelle ISPen. Det samme gjelder ansatte i webshopper og andre databutikker. Er du ansatt i en butikk så skal du ikke drive å reklamere for denne. Det er hvertfall viktig at du i så fall presiserer i innlegget at du er ansatt i den butikken. Dette er informasjon som er veldig vesentlig for andre når de skal vurdere innleggene. Informasjon i signatur hjelper til en viss grad, men disse er det flere som har slått av og enda flere som ikke leser skikkelig. For å ta to eksempler som jeg mener ikke bør forekomme: eksempel 1 - debatten omhandler Tele2. Kvalito blir ikke nevnt med et ord før jonas-- kommer med et kort innlegg som enkelt og greit er reklame for bedriften. eksempel 2 - igjen, dette er bare reklame! "Kvalito har også veldig god support telefon, svar med en gang. Og du treffer folk som kan noe" skriver jonas-- Et poeng her er at jonas-- ifølge ham selv sitter på support telefonen til Kvalito (se link i første avsnitt). Det er mao ikke erfaring han selv som kunde har. Jeg ser det som en fordel at dette forumet er for oss forbrukere, ikke bedriftene. Derfor håper jeg både at ansatte skjønner at de bør holde seg unna debatter som gjør dem "inhabile" og jeg skulle ønske at Hardware.no fjernet "reklameinnlegg". Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det han mannen over sa! Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Syns disse brukerene skal lære av komplett.no Salg Lenke til kommentar
Jome Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Må si meg enig... Ikke noe galt med lite grann forsvaring av sin arbeidsplass, men direkte reklame er for mye, spesielt når den kommer uoppfordret.. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Må nok si meg enig med de andre her, reklamering hører ikke hjemme på et objektivt forum. Leste selv posten om hvor mange giga man trenger, og jeg syns det var for drøyt. Bare det at den omtalte personen brukte samme avatar som hardware.no moderatorene er langt utover sidelinja. Syns ikke det er galt i den forstand at personer bruker den avataren på forumet, men nye brukere kan fort få inntrykk av at denne personen faktisk er knyttet til hardware.no. Når det foregår reklamering i en så sterk grad er det uheldig. Tenkte jeg skulle kommentere reklameringen i den angitte tråden, men hva har vi moderatorer til? Syns det var litt pinlig at det ikke ble slått ned på dette av den/de moderatorene som svarte på tråden, de prøvde heller å skape en "trivelig tone" med personen (ikke det at en trivelig tone er en dårlig ting, snarere tvert imot, men dere skjønner... ) Til forsvar for moderatoren(e) kan man forsåvidt si at det ikke var noe hverken usant eller uetisk med reklameringen, bare litt "sleipt". Til forsvar for "jonas" kan man si at han aldri la skjul på at han jobbet hos Kvalito (noe som visse andre har gjort (tenker da ikke på Kvalito, men en viss hardware-butikk)). Edit: ser at gutten har fjernet hardware.no avataren sin. Bra Vi får bare satse på at jonas leser denne tråden og lærer leksen sin. Ikke all reklame er god reklame... Endret 10. desember 2003 av SilverCRX Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Se på den tråden. SE PÅ DEN TRÅDEN. Det er på tide moderatorene skjerper seg, den tråden har sklidd ut for 30 meldinger siden og inneholder nå ingenting, _ingenting_ sakling i forhold til spørsmålet som ble stilt i starten. Jeg antar dette er på grunn av at en(to?) admin's deltar aktivt i tråden, og det faktum at de virker litt småkåte. (Personangrep, steng meg ute fra forumet uten advarsel). Som har blitt sagt før, forumet er ikke et demokrati. Men uten oss brukere ville det ikke vært noe forum i det hele tatt, altså er og blir dette et samarbeid. Om dette samarbeidet skal fungere så forventer jeg at moderatorer/admins følger nøyaktig, og til punkt og prikke, de samme reglene vi vanlige brukere må følge. Jeg er ikke slem nå(Jo, forresten...), men for å være helt ærlig så gir jeg en stor "mannen der nede" i hvem som gifter seg med hvem her på forumet, og hvem som vil "ha seksuell omgang med" hvem. Jeg vil lese diskusjoner om hardware. Synst dere jeg bruker et vulgært språk? Ja, åpenbart siden dere har valgt å sensurere folkelige ord og utrykk som kan og blir brukt i mange vendinger og til å utrykke visse former. Det kan være, men etter lang tids overveielse fant jeg ut at når dere bender regler gjør jeg det og. Mennesker vil alltid ha dobbeltmoral og ikke minst blir dette oppdaget for på folk som står i en posisjon der de blir lett lagt merke til. Herved vil jeg komme med følgende oppfordring til moderatorene og administratorene: Visst dere ikke har noe å si om drift/bruk/advarsler/etc. så hold dere borte fra diskusjonene. Ikke si noe som helst. Deres ord blir fort lov, og når dere åpenbart ikke har kontroll på hva dere kan og kan ikke gjøre så vil dette være den beste løsningen for alle. mvh Odd Rune Strømmen (PS! Det nye forumet har forresten elendig konvertering av \n). Endret 10. desember 2003 av Atypic Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Se på den tråden. SE PÅ DEN TRÅDEN. Hvilken tråd? Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Enig deg kåbbåi leipsland - direkte reklame er litt trist. Men da må man jo og skille når brukere anbefaler et produkt til noen andre? Det er jo sett på mer som objektiv reklame antar jeg, er greit å anbefale noe, men at samme bruker hele tiden påstår at èn spesiell webshop e.l. er bra (uansett priser/service osv.) er vel mer subjektiv reklame... My two cents. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så så... La nå disse småtassene som blir opphisset over å møte en stakkars hjelpeløs jente på et forum få litt glede i hverdagen sin nå da. Det er jo tross alt jul Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Greit nok at Reklame ikke er bra ,men jeg har erfart at raske svar ifra Kvalito.. Det var da jeg lurte på og bli kunde ,og det er kanskje noe annet ,men det virket jo helt ok. Vi som har vært på forumet en god stund husker no historiene om Net"diss"connection.. De ble fersket med at det var ansatte som skrev gode ting om butikken på forumet. De fant det vell ut med og sjekke IPèn til de postene. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 hmm hvorfor ikke "reklamere"? hvilken skade kan vi ta av det? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 hmm hvorfor ikke "reklamere"? hvilken skade kan vi ta av det? Fordi det er TOTALT unyttig at ansatte i kunderservicen til diverse selskaper skal skrive masse innlegg på forumet hvor de påstår at de har den beste kundeserivcen og "velg oss" reklamer. Du ringer vel ikke til Dell og spørre om Dell er bedre enn IBM? Nei du henvender deg til naboen din som har prøvd begge to og spør hva han foretrekker. Så har det dette med at det ikke alltid er så enkelt og skjønne at personen som skriver innlegget er den han er. Du må da se at dersom for mange brukere har tilknyttning til selskaper som debatteres så synker verdien av kundeerfaringer drastisk fordi du ikke vet hvem som er hvem? I det daglige liv så er det enkelt å se hva som er reklame. VG trykker f.eks aldri en reklame som kan forveksles med redaksjonelt stoff. Her på forumet er det umulig å skille og derfor må slik reklame vekk (i den grad det kan fjernes). Vi som har vært på forumet en god stund husker no historiene om Net"diss"connection.. De ble fersket med at det var ansatte som skrev gode ting om butikken på forumet. De fant det vell ut med og sjekke IPèn til de postene. Ha det klart, jeg beskylder på ingen måte noen her for å drive på slik Netconnection gjorde. Jeg vil bare ha litt meninger om hvorvidt folk ønsker at ansatte i butikker skal drive selvskryt eller ikke. Ser jo også gjerne at vi får en uttalse fra HWN ettersom en av dere personer skriver reklame for selskapet han er IKT-lærling i. Til forsvar for "jonas" kan man si at han aldri la skjul på at han jobbet hos Kvalito Det er selvsagt bra! Dersom han hadde prøvd å skjule det (noe sikkert endel desverre gjør) så ville det jo vært meget kritikkverdig. Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 jonas-- ble utestengt, så ikke forvent svar fra ham før om en måneds tid. For øvrig anbefaler jeg at folket bruker rapporter-knappen dersom noe mistenkelig oppdages, slik at de som faktisk har "makt" i forumet kan gjøre noe med det. Ut over det kan jeg opplyse om at retningslinjene er under revisjon, og vi vil sette enda strengere regler på reklamering i forumet. Vi setter pris på at webshoppenes ansatte deltar på forumet (Espen Faale fra Microplex er et godt eksempel på god opptreden), men direkte reklame for produkter vil ikke bli godtatt. Dersom en ansatt hos en webshop hjelper en forumbruker med problemer er det flott - dersom den ansatte kommer med uttalelser som "kjøp heller produkt A, som vi har på lager" anses det som reklame, og er følgelig ikke tillatt. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 ja enig i det meste. Det å ha "Member of Hardware.no Hardware.no" i siggen sin lurer folk til å tro at man jobber/er admin på forumet her. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dersom en ansatt hos en webshop hjelper en forumbruker med problemer er det flott - dersom den ansatte kommer med uttalelser som "kjøp heller produkt A, som vi har på lager" anses det som reklame, og er følgelig ikke tillatt. Er en gråsone det der. Om det er noe man trenger eller har leita lenge etter uten å finne det eller noe man trenger grusomt fort, tror jeg de fleste ville sette pris på om man fikk et innlegg som sa enkelt og greit "Vi har en sånn en på lager", men da uten dikkedarer som "du finner den billig hos oss" eller "vi ser du har sett på butikk A, men vi har den billigere/ et bedre produkt. Hilsen butikk B" Ellers må jeg si meg enig at reklamering på forumet er en dårlig plan, men det skal være lov til å si hvor du kommer fra uten å bli uthengt også Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 det er jo ingen problem å si hvor man kommer fra uten å bli uthengt. slik som f.eks hwb gjorde i går når det oppstod en stor tråd rundt deres tilbud på 9800pro. da var de med en gang tilgjengelig her på forumet og kunne svare på spørsmålene som ble stilt, noe som i stor grad hjelper på. det forhindret flere tråder rundt emnet og man fikk svar på alt man lurte på. ansatte i f hardware butikker burde kun delta i alt som har med spørsmål til den nettbutikken og diskusjoner rundt den hvor de kan oppklare saker, samt diskusjoner rundt utstyr og hva man burde velge. alt som har med anbefaling av webshop skal de holde seg langt unna. problemet er hvis man begynner med direkte reklame på forumet. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 ja enig i det meste. Det å ha "Member of Hardware.no Hardware.no" i siggen sin lurer folk til å tro at man jobber/er admin på forumet her. jonas-- var iallefall member of hw.no tidligere, nærmere bestemt Linux-avdelingen om jeg ikke husker helt feil... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det vil jo alltid være vanskelig å være 100% nøytral. Regner med at det tross alt er en del forummedlemmer som faktisk jobber i et firma. Jeg selv har ikke noe problem med å holde meg nøytral, da jeg jobber på support - og det eneste jeg kjenner til våre produkter stort sett er hva som IKKE er så bra med de... men derfor kan jeg også bidra med hjelp til de som måtte ha problemer som jeg vet svaret på. At jeg derimot ikke kan anbefale at en bruker kjøper produkt A fremfor et dårligere produkt B synes jeg virker litt snodig - må vel være viktigst for brukeren at han får greie på hva som er best? PS: Dessuten er bonusen min beregnet på hva vi tar inn i service - ikke på hvor mye vi selger - så jeg er heeeeeelt nøytral.... hehe... Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dersom en anbefaling er saklig og en bruker ikke forsøker å "snikreklamere", vil vi godta det. Men dersom en person bevisst reklamerer hele tiden for "sine" produkter ukritisk, vil vi ikke være nådige. Som jeg sa: vi vil bruke skjønn. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Så lenge de "ansatte" lar det komme klart frem hvor de kommer fra, så ser jeg ingen problemer med at de anbefaler produkter. De fleste har vokst opp med reklame som en stor del av hverdagen siden vi var et par år gamle, så ikke undervurder vår evne til å skille reklame fra informasjon. Dessuten tror jeg en utvikling mot at dette forumet skal tilrettelegges for "fjortisser" som ikke klarer å skille reklame fra produktinformasjon, fort kan ende opp med moderatorer som er alt for "sensur-ivrige", noe som igjen vil ødelegge forumets integritet som et fritt medium. Jeg kjenner ikke saken rundt "Jonas" men hvis han har blitt sperret ute for å ha "reklamert" litt for sin bedrift, men samtidig opplyst at han arbeider der, så håper jeg han ble kontaktet slik at han fikk en mulighet til å svare for seg før han ble utestengt, hvis ikke synes jeg moderatoren har gått for langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå