Mephisto- Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Så, jeg tok valget, hoppet av oljebransjen mens den var på tur ned for å flytte ut på bygda og leve livet. Fikk meg atpå til en svært lukrativ jobb, som virket interessant, godt betalt og ingenting virket bedre. Bygda er som forventa, jobben er derimot helt grusom. Jeg er utdannet mekanisk sivilingeniør. Sjefen har ingen utdannelse, bedriften er på ca. 80 ansatte og jeg blir tynnere i håret for hver dag, det er så lite struktur, konsekvent metoder og holdninger mot ansatte som er til å spy av. Jeg ønsker bort med andre ord, oppå dette er ikke jobben i det hele tatt slik jeg ble forespeilet og han er ikke interessert i å gjøre noe med det. Så ser jeg meg rundt, det er svært lite ingeniør jobber, og som sivilingeniør føler jeg meg overkvalifisert da 90% av jobbene krever fagbrev. Så, noen innspill, tips, triks eller andre tanker rundt hva jeg skal gjøre? Det virker som om det ikke finnes jobb med min bakgrunn. Skal jeg bytte fagfelt? Skal jeg ta byggingeniør utdanning? Har faktisk muligheten til å ta en jobb som regnskapsfører for et lite selskap, noe jeg sterkt vurderer. Karriere ambisjoner og mål er jo helt ute å kjøre da. Har veldig lite lyst å flytte, men begynner å tro at man ikke kan få i pose og sekk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Si til bossen din at du ser uante muligheter for å gjøre ting mye bedre, særlig med tanke på lederskap og miljø. Spør om du kan få kjøpe deg inn i styret og ta en lederskapsrolle, ta noen av de store valga. Siden du faktisk har empati og bryr deg litt, virker som dette kunne stabilisert hele driften og dermed tjent mer penger. Hva med kanskje å jobbe på båt? 2 uker på og 2 uker av, eller noe sånt? Regnskapsfører ja, det kunne sikkert vært fin erfaring for deg. Jobbe med det et par år, og dermed starte egen bedrift innen ingeniørbransjen, ansette folk. Dét er ingen dum ambisjon. Endret 12. november 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Takk for svar! Jeg kunne godt jobbet på båt, eller offshore evt andre turnusjobber. Det virker derimot vanskelig å finne disse? Ligger lite ute som jeg finner hvertfall. Forslaget ditt om det med bedriften forstår jeg, og jeg hater egentlig å komme dit at jeg vil si opp, mener man skal klare å løse opp situasjoner. Her er det dessverre helt mørkt, og jeg føler meg maktesløs. Så får nok ikke muligheten til å ta over. Egen bedrift er en artig tanke, jeg har derimot dårlig med spesialisering, og er ikke all verdens marked for å selge ting lokalt hvertfall Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Ja, tenkte bare å nevne det. Har aldri søkt sånne jobber på skip før. Jeg tenker meg at man må jakte på dem, google navn på rederier, kanskje høre med vikarbyråer? Der burde jo du ha svært gode sjanser. Vikarbyråer ser ikke bare etter folk som vil ta lavmåls-midlertidige "dritt"jobber ^^ men også høyt kvalifiserte fagfolk. Det blir din måte å få en fot innenfor. Har gjort det selv 2 ganger. Skjønner, skjønner. Du får spinne litt på disse tankene ^^ Virker som det burde finnes mange muligheter i mange områder for en som deg, men du ser dem kanskje ikke så klart. Endret 18. november 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Er det mer vanlig praksis enn jeg kjenner til? Har tenkt tanken på å høre med de bedriftene i nærområdet om de har bruk for meg, rett og slett sende CVen min tok de lokale bedriftene. Dette kan kanskje være lurt å gjøre for rederier også. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Båter med 2-2 turnus offshore har jeg aldri hørt om. Er vanligvis 4 på 4 av i Nordsjøen. Ofte enda mer i andre deler av verden. Er forresten sjeldent at det blir utlyst stillinger når rederiene trenger folk. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Båter med 2-2 turnus offshore har jeg aldri hørt om. Er vanligvis 4 på 4 av i Nordsjøen. Ofte enda mer i andre deler av verden. Er forresten sjeldent at det blir utlyst stillinger når rederiene trenger folk. Ikke olje næring, men på fiskebåter er det vel mer vanlig. Det er også offshore Vanligere og vanligere med 2 - 3 nå ute vet jeg. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 (endret) Båter med 2-2 turnus offshore har jeg aldri hørt om. Er vanligvis 4 på 4 av i Nordsjøen. Ofte enda mer i andre deler av verden. Er forresten sjeldent at det blir utlyst stillinger når rederiene trenger folk. Ikke olje næring, men på fiskebåter er det vel mer vanlig. Det er også offshore Vanligere og vanligere med 2 - 3 nå ute vet jeg. Rart, jeg vet det ikke er unormalt med 2-3 uker i oppdrettsnæringen, men jeg har jobbet og jobber med flere som er litt inn og ut av fiske eller har vert på fiskeri før, har aldri hørt om noen som har hatt så korte turnuser på ett 1:1 system. Heller tvert i mot. Endret 13. november 2017 av DårligNavn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå