Gå til innhold

Arvet hus, hva nå med BSU?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og kona var så heldig at vi fikk muligheten til å få forskudd på arv av et hus. Vi har enda ikke overtatt boligen, men bor i den.

Vi har begge samlet BSU, ca 400 000,- begge nesten 30 år.

Så, hva gjør vi nå med BSU pengene?

Anonymous poster hash: c7edc...295

Ta opp et lån på 400 000 kr med sikkerhet i boligen. Og så betaler dere ned lånet dagen etter med BSU-pengene.

Anonymous poster hash: fe3c4...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og kona var så heldig at vi fikk muligheten til å få forskudd på arv av et hus. Vi har enda ikke overtatt boligen, men bor i den.

Ta opp et lån på 400 000 kr med sikkerhet i boligen. Og så betaler dere ned lånet dagen etter med BSU-pengene.

Men dere kan også la BSU-pengene stå på BSU-konto med god rente så lenge dere har god rente på BSU-kontoene.

Lenke til kommentar

Opppussing av boligen kan pengene brukes til!

Sikker på det? Rimelig sikker på at det ikke er godkjent i vilkårene. 

Dere tar opp 400.000 i lån på huset, og betaler det ned med BSU. Da har dere i praksis fått tatt ut BSU uten å bryte vilkårene. BSU kan ikke brukes til oppussing, kun nedbetaling av gjeld og kjøp av bolig.

Er det virkelig så enkelt? Da kan man jo i praksis kjøpe bil for BSU pengene. Trodde disse med sikkerhet skulle brukes til egen bolig

Kjøp leilighet og lei den ut.

Det er brudd på vilkårene, må bo i boligen man bruker BSU pengene på. 

Spør deg samme som han over, virkelig så enkelt?

Men dere kan også la BSU-pengene stå på BSU-konto med god rente så lenge dere har god rente på BSU-kontoene.

Da er spørsmålet litt tilbake, hvordan får vi ut BSU pengene etterhvert?

Lenke til kommentar

Dei praktiserer det visst litt forskjellig frå bank til bank, men eg har aldri sett noko grunn for at du ikkje skal kunne ta opp eit lån på bustad du eig 100% av og betale lånet ned med BSU. Då har du pengane på konto.

Sidan begge er under 30, så kan de vurdere å spare vidare til 34 for å få utnytta skattefordelen. Det spørs om de har bruk for pengane no eller vil spare vidare.

• Liker 2
Lenke til kommentar

La pengene stå dersom man ikke trenger dem. Dersom det er lån på huset betaler man rundt 2% rente på det lånet, men man får over 3% på BSU. Med 400'000 på BSU sparer man over 4000kr i året på renteforskjellen. 

Banken min sa at det var fint mulig å omgå reglene om BSU ved å øke belåningen på huset, få pengene overført på konto, og bruke BSU til å betale ned lånet man tok opp uten problemer. 

Man får uansett bruk for de pengene senere, for bad og tak må før eller siden oppgraderes eller byttes. Da kan man bruke BSU til dette, enten direkte eller via lån til å pusse opp bad

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din kone bør bruke sin BSU til å kjøpe seg inn i en andel av din bolig. Såvidt meg bekjent skal dette være mulig uten å måtte trikse til noe som helst ettersom for hennes vedkommende defineres dette som en "ny" bolig.

Anbefaler TS å gå i banken og spørre hva de kan ordne. Det er ikke banken som ønsker å stikke kjepper i hjulene, det er skatteetaten.

Å la pengene stå uten å fylle på maksbeløpet videre fremover er hvertfall ikke gunstig ettersom 3-4% rente er forferdelig dårlig avkastning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å la pengene stå uten å fylle på maksbeløpet videre fremover er hvertfall ikke gunstig ettersom 3-4% rente er forferdelig dårlig avkastning.

Dårleg avkastning samanlikna med kva? Mtp. at pengar ståande på BSU er nær sagt utan risiko, så er det ganske god avkastning. Det beste er sjølvsagt å spare vidare for å få frådrag på skatten, men dersom ein kan få bruk for pengane innan nokre år så er BSU absolutt ein god plass å ha det ståande.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...