snowik Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) God dagen Har en kompis som går på VG1 Studiespesialisering, og har kinesisk 1 som språkfag. Der hadde de fra skolestart til høstferien en lærer (fra Kina) som kunne kommunisere på svært enkelt norsk, men kunne ålreit engelsk. Undervisningen foregikk i realiteten på blandet engelsk, norsk og kinesisk. Undervisningsnivået var av den grunn svært lav, men det gikk greit i følge han. De kunne ikke forvente så mye mer, selv om de egentlig lærte særdeles lite. Kompetansemålene ble f.eks. overhodet ikke fulgt i forventet tempo. Da, etter høstferien flyttet nevnte lærer og de fikk en ny. Denne læreren kan absolutt ingenting norsk, og omtrentlig ingenting engelsk heller. Undervisningen inneholder veldig mye gestikulering og kroppsspråk. Dessuten er læreren aggressiv (etter hva jeg har hørt) og det er ikke på måte på hvordan det er elev(ene) sin feil hvis de ikke forstår. De er, slik jeg har forstått det, igang med å sende en offentlig klage til rektor. Evt. fylkesmannen, husket ikke. At skolen tar affære med dette, og fikser opp i det er jo selvfølgelig å forvente. Men, hva hvis skolen tåkelegger problemet? Har de noen krav juridisk sett? De kan selvsagt ikke be læreren snakke norsk flytende, men be læreren roe seg ned osv..Hva hvis dette ikke skjer og undervisningen fortsetter i samme spor et? Har elevene noen krav ift. opplæringsloven? Har de noen erstatningskrav (ikke penger jeg tenker på) mtp. at skolen i det hele tatt valgte å tilby kinesisk? Kinesisk er jo potensielt et fag man kan bli trukket opp i eksamen, og de kommer ikke til å stille sterkt der.. Endret 12. november 2017 av snowik Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Ta kontakt med elevombudet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå