Nåla-i-veggen Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Hvis man ser på fanen "alle spareprofiler" på oversikten https://www.finansportalen.no/pensjon/ny-ips/ så virker det som ingen tilbydere gjør det mulig å velge fond selv innenfor IPS. Jeg hadde egentlig tenkt å benytte Skandiabanken (som åpner IPS senere i november) fram til Nordnet kommer i gang neste år. Men oversikten over får meg til å mistenke at også Skandiabanken og Nordnet kommer til å operere med slike "spareprofiler". Ifølge forskriften kan enten tilbyder eller kunde velge eiendeler i porteføljen, men så langt ser det dårlig ut med tanke på å velge egne fond blant de som tilbyr ordningen. Er det noen som vet om man vil kunne velge fritt hos Nordnet? Eller i Skandiabanken? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Det er valgfritt hos DNB. DNB har for øvrig begynt å tilby noen fond fra KLP også. Endret 12. november 2017 av selters Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Det er valgfritt hos DNB. DNB har for øvrig begynt å tilby noen fond fra KLP også. Ah, da stemmer ikke den oversikten for også der har DnB kun egendefinerte spareprofiler. Jeg er interessert i Dnb global indeks, klp aksjenorge indeks II og klp aksjefremvoksende markeder indeks II. Vet du om DnB tilbyr de to KLP-fondene? Jeg var i kontakt med Dnb chat i kveld, men de visste ikke.... Og har Dnb noen gebyrer utover gebyrene i selve fondene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Her ser du gebyrene for DNB: https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/kurs-avkastning.html Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Her ser du gebyrene for DNB: https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/kurs-avkastning.html Jeg ser at de ikke har klp aksjenorge indeks, men i hvert fall Dnb Norge Indeks. De to andre fondene har de. Da er det mulig at jeg går for Dnb hvis ikke Skandiabanken (hvor jeg har konto) kommer til å tilby "mine" fond. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Sjekk nøye hvilke forvaltningsgebyrer de enkelte tilbyderne har, for de ulike fondene, både i innbetaling- og utbetalingsfasen. Dette har stor betydning, da det beregnes av din totale oppsparte verdi. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Sjekk nøye hvilke forvaltningsgebyrer de enkelte tilbyderne har, for de ulike fondene, både i innbetaling- og utbetalingsfasen. Dette har stor betydning, da det beregnes av din totale oppsparte verdi. Ja, jeg mener å ha lest at i hvert fall èn tilbyder (var det Storebrand?) tar et eget gebyr for foreta månedlige utbetalinger når man kommer så langt..... Lenke til kommentar
eivindbe Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 De fleste tilbyderne har pensjonsprofiler som standard, men hos de aller fleste kan du også velge fond selv. Du må bare aktivt gå inn for det. Såvidt jeg tolker vilkårene er det kun Sparebank1 og KLP som ikke tilbyr fleksibelt fondsvalg. Det er ellers mye som er verdt å se nærmere på før du inngår. Blant annet tvunget nedtrapping, administrasjonskostnader, forvaltningsgebyrer og hva som skjer i utbetalingsperioden. F.eks Nordea og Sparebank1 tar over forvaltningen i utbetalingsperioden, og med en aksjeandel på 10 prosent kan det bli 18 dyre år. Så jeg kommer ikke til å benytte meg av IPS på en del år. Hovedsakelig på grunn av kapitalbindingen. For den som er interessert så skrev jeg mer om det her: http://eivindberg.no/blogg/sju-grunner-til-aa-holde-pensjonssparing-utenfor-ips Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Takk for interessant bloggpost og for tilsendt oversikt over "den lille skriften" hos de forskjellige tilbyderne. Før jeg vet hva Skandiabanken og Nordnet kommer opp med så ser det ut til at det blir DnB.... Det eneste som taler mot DnB nå er at minsteinnskudd i KLP-fondene deres er på 3,000 kroner. Da ryker planen med å sette inn 10,000 hver 3. måned fordelt med 80/10/10 i global indeks, norsk indeks og framvoksende markeder indeks. Da må jeg fordele annerledes slik at jeg ender opp med riktig fordeling på slutten av året. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Var ikke mange gode grunner til å starte opp IPS-sparing ifølge den bloggen. Har hørt akkurat det samme flere steder, så det virker riktig. Man får 23% skatteutsettelse idag, men hva er skatten på pensjon og kapital når man nærmer seg pensjonsalder? AP har ihvertfall sagt at skattenivået skal opp 15 milliarder fra dagens nivå, så det er riktig å anta at skattetrykket skal opp. Og med nedbetalt hus og en million på IPS-konto pluss litt andre plasseringer kan man fort bli et yndet offer i jakten på "de rike" Lenke til kommentar
eivindbe Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Var ikke mange gode grunner til å starte opp IPS-sparing ifølge den bloggen. Har hørt akkurat det samme flere steder, så det virker riktig. Jeg mener det er et godt produkt, og regnestykket tilsier at det er mye å tjene på IPS, men spesielt kapitalbinding over så mange år er vanskelig å svelge. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Dei fleste negative sidene ved IPS går på valg av fond/profil osv. Puttar du alt i eit globalt indeksfond med 0.2-0.3% forvaltningsavgift og 0,- kr i gebyr ved kjøp så har du full kontroll. Den store ulempa er alltid at kapitalen er bundet opp i mange år. Eg ville uansett prioritert sparing i globale indeksfond i ASK og ev. putta litt på IPS dersom du har økonomi til det. Skatteprosenten ved uttak kan endre seg, men det kan òg skatteprosenten ved uttak av fond i ASK. Uansett skal du vere uheldig om du kjem dårleg ut av det dersom du reinvesterer dei sparte skattekronene og plasserer kapitalen i indeksfond. Med utsett skatt får du avkastning på skatten du skulle betalt 30 år tidlegare. Du må uansett betale i skatt beløp tilsvarande det du har fått utsett, men etter så mange år har du samtidig fått ganske mykje avkastning på kronene. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Dei fleste negative sidene ved IPS går på valg av fond/profil osv. Puttar du alt i eit globalt indeksfond med 0.2-0.3% forvaltningsavgift og 0,- kr i gebyr ved kjøp så har du full kontroll. Den store ulempa er alltid at kapitalen er bundet opp i mange år. Eg ville uansett prioritert sparing i globale indeksfond i ASK og ev. putta litt på IPS dersom du har økonomi til det. Skatteprosenten ved uttak kan endre seg, men det kan òg skatteprosenten ved uttak av fond i ASK. Uansett skal du vere uheldig om du kjem dårleg ut av det dersom du reinvesterer dei sparte skattekronene og plasserer kapitalen i indeksfond. Med utsett skatt får du avkastning på skatten du skulle betalt 30 år tidlegare. Du må uansett betale i skatt beløp tilsvarande det du har fått utsett, men etter så mange år har du samtidig fått ganske mykje avkastning på kronene. Hvis du nærmer deg pensjonsalder er det lurt å makse IPS, og reinvestere skattefordelen i annen type fondsparing. Men hvis du er relativt ung og har mange år igjen til pensjonsalder kan det være litt kjipt låse pengene i +30 år. Du har helt rett at penger i dag (skattefordelene) er mer verdt enn penger ved utbetaling. Men hvis man ikke har muligheten til å reinvestere skattefordelen ser jeg liten vits med å bruke IPS da Investeringskonto Zero har akkurat de samme betingelsene uten å låse pengene til du er pensjonist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå