forsommer Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Hei! Er det noen som har noen tips/råd om hvordan jeg best kan lære meg excel? Skjønner det grunnleggende, men forstår ikke Hvis-funksjonen og får sjelden til å strukturere det fint nok (brutto, netto, pensjon osv) Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Ta et (gratis) onlinekurs! Da går kursholderne gjerne gjennom funksjoner og man får oppgaver man må løse selv i Excel. Se her for noen eksempler på kurs: https://www.coursera.org/courses?languages=en&query=microsoft+excel Har selv tatt kurset Introduction to Data Analysis Using Excel. Bra kurs som ikke tar så lang tid. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Den beste metoden å lære seg Excel er ved å finne et problem du ønsker en løsning på (prosjekt, oppgave osv), og dermed bare gjøre det. Søk masse på nett, og lag en bruker på diverse excel forumer der du kan spørre kjappe spørsmål. Bruk også Youtube. Etter hvert som du lærer deg nye funksjoner gjennom å gjennomføre det selv blir det mye enklere å forstå Excel enn å lære det fra en bok. Jeg anbefaler heller å bruke Excel på engelsk istedenfor norsk, fordi det finnes mye mer resursser på engelsk enn norsk. I tillegg er funksjonene mye kortere å skrive på engelsk enn norsk. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Den beste metoden å lære seg Excel er ved å finne et problem du ønsker en løsning på (prosjekt, oppgave osv), og dermed bare gjøre det. Søk masse på nett, og lag en bruker på diverse excel forumer der du kan spørre kjappe spørsmål. Bruk også Youtube. Etter hvert som du lærer deg nye funksjoner gjennom å gjennomføre det selv blir det mye enklere å forstå Excel enn å lære det fra en bok. Jeg anbefaler heller å bruke Excel på engelsk istedenfor norsk, fordi det finnes mye mer resursser på engelsk enn norsk. I tillegg er funksjonene mye kortere å skrive på engelsk enn norsk. Enig her, hvis det er layout du er ute etter. Søk opp rapporttypen + template på google / youtube. Lærer masse av å se hvordna andre har utformet rapportene sine for å se bra ut. Hvis du sliter med hvis funksjonen... vel, det første jeg vil tipse deg er å begynne med engelsk språklig word, fordi alt på nettet er lettere å finne på engelsk (Eksempelvis er hvis IF). Der finner man masse forklarende videoer. Som Mladic sier, finn ut hva du ønsker å lære og gjøre, så finner du ut hvordan man gjør det. Jeg mener selv at jeg ikke er så dyktig i excel, men flink til å google og forstå excel formler 1 Lenke til kommentar
forsommer Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Det er imidlertid snakk om helt basic excel-bruk på 1p-nivå.. jeg burde kanskje nevnt det. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det er imidlertid snakk om helt basic excel-bruk på 1p-nivå.. jeg burde kanskje nevnt det. Hva ønsker du å gjøre? Lenke til kommentar
forsommer Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Jeg sliter med Hvis-funksjonen (trinnskatt, toppskatt ol.) samt å sette opp et fint og ryddig budsjett ut fra gitte opplysninger. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 La meg prøve å forklare anatomien i HVIS. Uten å kunne overføre det til beregning av skatt (kanskje er det ikke riktig våpen). Uansett, Hvis lages slik -og parenteser og semikoloner er vesentlige her: =HVIS(påstand;resultat om det stemmer;resultat hvis ikke) En påstand kan være av type 5>7 Og en hvis kunne da være =HVIS(5>7;"verden står ikke til påske";"alt vel") 5 er aldri større enn 7. Mer nyttig er det når påstanden består av variabler eller resultater av beregninger: A1>1000 Si du får 100 kroner rabatt hvis beløp i celle A1 er over 1000 kroner, her er rabatten: =HVIS(A1>1000;100;0) Du finner flere eksempler i formelsamlingen min klistret øverst i forumet. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Vet ikke akkurat hva du sliter med, men hvis-funksjonen fungerer på følgende måte HVIS(PÅSTAND,SANT,USANT) En påstand kan f.eks. være at lønnen er mer enn et visst beløp, for første trinn på trinnskatten vil dette være: LØNN>164100. Så hvis lønnen er mer enn 164.100 er påstanden sann. Er lønnen 164.100 eller lavere er den usann. SANT er hva man skal gjøre hvis påstanden er sann. I ditt tilfelle vil du beregne 0.93% skatt av inntekten, på alt over 164.100. Beløpet over blir (LØNN-164100), og dette skal du gange med 0.0093: (LØNN-164100)*0.0093. USANT er hva man skal gjøre hvis påstanden er usann. Hvis man tjener 164.100 eller mindre skal man ikke betale skatt på dette trinnet, altså blir skatten 0. Hele formelen blir da som følger: HVIS(PÅSTAND,SANT,USANT) Hvis(LØNN>164100,(LØNN-164100)*0.0093,0) Lykke til! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 En alternativ løsning på skatteberegningen, bare for moro skyld. Med lønn i A1, 164100 i B1 og 0,93% i C1: =STØRST(A1-B1;0)*C1 eller engelsk =MAX(A1-B1;0)*C1 Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå