Matsmeizter Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Hei. Jeg har et Nikon D3100 kamera som jeg har brukt en god stund, men først i det siste er jeg blitt skikkelig bitt av basillen. Og nå føler jeg meg begrenset av 18-55mm linsen og ønsker meg ny. Jeg har sett meg ut en vidvinkellinse (Samyang 14mm 2.8), men lurer på om det i det hele tatt er noe vits i å investere i linse til et såpass gammelt kamera? Og passer deb linsen til et nyere kamera når den tiden kommer? Hvordan blir feks nattehimmelbilder med d3100 med en nyere linse? Eller lønner det seg å kjøpe ett nyere nybegynnerkamera med linse i samme slengen? Mange spørsmål her, men synes det var så lett å gå seg bort i fotojungelen med info. Endret 12. november 2017 av Matsmeizter Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Det er ikke noe i veien for å kjøpe ny optikk til kameraet ditt. Det meste vil fungere både på ditt nåværende kamera og på et eventuelt nytt kamera i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Det er ingen ting i veien med det kameraet du har nå, men hvis du blir ordentlig bitt av basillen ville jeg sterkt vurdert å kjøpe et nyere (brukt) Nikon kamera. Tror jeg heller ville kjøpt et eldre proff/entusiast kamera en et nytt nybegynnerkamera.. Nikon D3100 har litt liten oppløsning hvis du har tenkt å printe ut dine bilder i stort format. Hvis du fotografer mye i mørket må du huske ikke bruke for høy ISO for da blir bildene veldig kornete. Prøv og hold deg under 3200 (6400?). Det er alltid vits i å kjøpe objektiver. Se f.eks denne videoen: https://youtu.be/hk5IMmEDWH4 Tror ikke den første linsa jeg hadde kjøpt hadde vært en vidvinkel. Det er veldig artig å fotografere med vidvinkel, men jeg tror jeg først ville kjøpt f.eks: Nikon 35mm 1.8 (https://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-dx-35mm-18-g) Så ville jeg kjøpt en vidvinkel. Husk at dette er min personlige mening, men hvis du vil er det ingen problem med å kjøpe en vidvinkel nå. Samyang (Rokinon) 14mm f 2.8 får veldig gode omtaler. Ditt spørsmål: Linsen passer både til nyere og eldre Nikon kameraer. 1 Lenke til kommentar
Matsmeizter Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Takk for tilbakemeldinger. Da bruker jeg D3100 en liten stund til og kjøper en ny linse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå