ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Hei! Jeg jobber for tiden med en masteroppgave der jeg prøver å finne ut hva som driver lojalitet til de ulike lojalitetsprogrammene i norsk dagligvare. Med inntreden av Æ har det kommet nye fordeler med å bruke slike programmer, som for eksempel bruk av app, umiddelbar rabatt og personlige rabatter. De andre programmene tilbyr andre fordeler som for eksempel sparing og rabatter andre steder enn i matbutikker. Hvilket program foretrekker du, og hvorfor? Svar gjerne på undersøkelsen min om temaet. Undersøkelsen tar ca. 5 minutter. https://nhh.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1Rg7WjCf3PSvBnD Veldig takknemlig for alle kommentarer/tilbakemeldinger Endret 12. november 2017 av ArtiFeel Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Linken virker ikke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Programmene gir ikke nok rabatt til at det er verdt å være lojal pga. dem. Jeg handler fortsatt på forskjellige butikker når jeg skal ha ting jeg kjøper mye av av gangen, f.eks. diverse hermetikk. Resten er det så liten forskjell i pris at det koster mer å dra på butikken lengre unna. "Lojaliteten" min styres av avstand 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Utvalg, så gåavstand. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Det er en space sist i URL på skjemaet som må fjernes. Lojaliteten min styres ellers av plassering, plassering, og så plassering - eventuelt tilbud som er interressante. - Lojalitetsprogrammene påvirker valget minimalt (og alle er jo medlem av alle programmene uansett) 1 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Synes spørreundersøkelser som denne er ganske tåpelige. Jeg tok bort mellomrommet på slutten og gjennomførte den for din skyld, men jeg kan ikke forstå hvordan dette skal hjelpe til med noe som helst.Jeg er for eksempel medlem av både Trumf og Coop, men fikk bare spørsmål om en av fordelsprogrammene. Fikk inntrykk av at det var forventet at jeg skulle være veldig "lojal" mot "mitt" fordelsprogram, men jeg handler jo der det passer uansett, gjerne Rema 1000 om jeg skal ha billige varer, Meny om jeg vil ha grillet kylling eller Coop Mega om jeg skal kjøpe et par kilo ferske reker. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Orker ikkje å svare på spørreundersøkelser, men etter at Rema introduserte Æ og bestevenn praksisen så begynte eg heller å handle hos Coop. Det er veldig liten forskjell i pris, Rema er noko billegare. Men utvalet er så himla begrensa. 1 av 2 varer eg pleide å handle hos Rema forsvant med bestevennspraksisen. Då seier det seg sjølv at man slutte å handle på Rema. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Bruker ikke slike program, for jeg tror ikke på å bli lurt inn i systemer for deretter å bli snytt for penger ^^ Først lure folk inn i et system, deretter snik-skru opp prisene. Jeg er heller ikke interessert i å bruke halve livet mitt på å gni på krona. Mine prioriteringer er: 1) Regne om alt til ca kilopris. Handler oftest der snittkilopris er billigst. 2) Næringsinnhold 3) Smak 4) Tilgjengelighet/tilbud/hvor ofte varen er til salgs. Noen ganger er varen utsolgt. Det er slitsomt å reise til butikker hvor varer man regnet med å kjøpe er utsolgt 5) Kvalitet/merke Så ta et gjennomsnittsavgjørelse på alle disse punktene. De har lavest snittkilo/literpris på alle varer jeg handler mest. Foreløpig er det Kiwi som stikker av med seieren. De skryter av at de ikke har tilbud, men det kan ikke stemme ^^ For når jeg ser andre kjeder skryter av for eksempel tilbud på pizza, så er det ofte at Kiwi har -skrudd ned- prisen på den samme varen, men at de ikke har noen tilbudsplakat. Endret 12. november 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har faktisk spart et betydelig beløp gjennom 1 år - etter jeg lastet ned Æ appen. Men min lojalitet er nok mest basert på avstand. 1 Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Linken virker ikke. Sorry. Det skal funke nå! Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Synes spørreundersøkelser som denne er ganske tåpelige. Jeg tok bort mellomrommet på slutten og gjennomførte den for din skyld, men jeg kan ikke forstå hvordan dette skal hjelpe til med noe som helst. Jeg er for eksempel medlem av både Trumf og Coop, men fikk bare spørsmål om en av fordelsprogrammene. Fikk inntrykk av at det var forventet at jeg skulle være veldig "lojal" mot "mitt" fordelsprogram, men jeg handler jo der det passer uansett, gjerne Rema 1000 om jeg skal ha billige varer, Meny om jeg vil ha grillet kylling eller Coop Mega om jeg skal kjøpe et par kilo ferske reker. Først og fremst, takk for tilbakemelding! Vi vet allerede at det finnes minimal, om noen lojalitet, i dagligvare. Poenget med denne undersøkelsen er å se om slike lojalitetsprogrammer kan føre til noen endring i det hele tatt. Denne undersøkelsen er basert på en annen internasjonal undersøkelse og skal teste om vi får de samme resultatene i Norge. Uansett resultat, lojalitet eller ikke lojalitet, er det interessant. Grunnen til at jeg ikke stiller flere spørsmål knyttet til alle programmene er for å begrense omfanget av undersøkelsen. Skulle gjerne testet mange ulike forhold, men må begrense det for å få inn nok respondenter. Men undersøkelsen er selvfølgelig ikke perfekt! Endret 12. november 2017 av ArtiFeel 1 Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Bruker ikke slike program, for jeg tror ikke på å bli lurt inn i systemer for deretter å bli snytt for penger ^^ Først lure folk inn i et system, deretter snik-skru opp prisene. Jeg er heller ikke interessert i å bruke halve livet mitt på å gni på krona. Mine prioriteringer er: 1) Regne om alt til ca kilopris. Handler oftest der snittkilopris er billigst. 2) Næringsinnhold 3) Smak 4) Tilgjengelighet/tilbud/hvor ofte varen er til salgs. Noen ganger er varen utsolgt. Det er slitsomt å reise til butikker hvor varer man regnet med å kjøpe er utsolgt 5) Kvalitet/merke Så ta et gjennomsnittsavgjørelse på alle disse punktene. De har lavest snittkilo/literpris på alle varer jeg handler mest. Foreløpig er det Kiwi som stikker av med seieren. De skryter av at de ikke har tilbud, men det kan ikke stemme ^^ For når jeg ser andre kjeder skryter av for eksempel tilbud på pizza, så er det ofte at Kiwi har -skrudd ned- prisen på den samme varen, men at de ikke har noen tilbudsplakat. Tusen takk for at du deler tankene dine! Det er selvfølgelig mange flere faktorer enn disse programmene som avgjør hvor man til slutt handler. 1 Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Tusen takk til alle som har svart så langt! Setter pris på alle tanker/refleksjoner dere har rundt temaet. For min del merket jeg en endring på egen tilfredshet/lojalitet etter Æ kom. Den var minimal, men det var fortsatt en effekt. Det var noe som tiltrakk meg med Æ som ingen av de andre programmene hadde klart før. Det som skjedde var at hvis Rema og noen andre butikker var i nærheten, ville jeg ende opp med å gå oftere på Rema enn tidligere for å få brukt appen. Imidlertid er avstand fortsatt avgjørende som mange andre nevner her. Det med avstand er allerede mye forsket på, så vi vet at det har en klar effekt for hvor man går. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Jeg tror mest at slike triks er ganske kortvarige. Folk trenger noe solid og bærekraftig for å ha tillit over tid, og da er den eneste måten kvalitetsmat- og husholdningsvarer til en billigst mulig penger over lengst mulig tid, det beste. Ett annet poeng rundt avstand, hvis det skulle ha noen betydning ^^ Er at en gang jeg bodde ca 2 km unna nærmeste butikk, som da var Kiwi .. førte til at jeg planla handlene mine mye bedre. Poenget her var at jeg ikke hadde bil, så jeg måtte gå langt Poenget er vel at hvis man kan spare en størst mulig sum i prosent/relevant til ens lønn og forbruk, så går man noen hundre meter ekstra, eller kjører noen kilometer/minutter ekstra. Folk valfarter jo til Sverige fordi de -tror- de sparer penger. Skal man kjøre en time hver vei til Svinesund/Nordby, så tenker jeg sånn: 1 times kjøring = Drivstoff, slitasje på bil, dele årsavgiften på x antall dager/timer for å ta med det i regnestykket, risikoen ved bilkjøring/ulykker, forsikring, alle utgifter til bil = Minst 250 kr til sammen. Så går det altså bort 3-4 timer til hele handleturen, fra man går ut døra hjemme, til man er hjemme og har pakka ut alle varene. Så har man kvaliteten på varene. Jeg har ikke helt fingeren på pulsen lenger, for jeg handler ikke i Sverige lenger, men jeg har kommet frem til at hvis det skal lønne seg, så burde man -spare- minst 2000 kr per tur for at det skal ha noe poeng. Å bruke 4-5 timer på å spare 1000 kroner, det blir liksom ikke nok. Så har man all planleggingen, matvarer blir liggende, man kjøper kanskje flere ting enn man trenger, bruker mer penger enn man tenkte. Kjøper varer man ikke er sikker på om er billigere i Norge likevel, eller er av dårligere kvalitet og varer kortere. Det er jo hundrevis av butikker, man blir fristet til å handle mer skrot som bare blir liggende i en bod til man dør, uten funksjon. Slike ting tar lang tid å analysere, og det finnes ingen slike offentlige analyser for forbrukere. Vi holdes i mørket og forskes på ^^ Så med mindre jeg kan spare ganske store summer på å ta en litt lengre omvei, så sparer jeg tiden min og betaler 100-200 kr mer på ukeshandelen. Men etter å ha skummet priser i alle slags butikker i byen her jeg bor, så har jeg funnet ut at min lokale Kiwi er billigst på alle områder, i hvert fall varer jeg handler mest. Endret 13. november 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg styrer unna Æ fordi det krever app. Det er ikke en fordel men en ulempe. Drar heller til butikker som gir meg gode priser uten bruk av app. Loyalitet er oppskrytt. Som forbrukere har vi alt å tjene på sunne konkurranseforhold, altså illoyalitet. Jeg går dit jeg får best priser. Legg merke til at jeg skriver best priser og ikke best rabatter. Det er to forskjellige ting. En annen ting jeg styrer unna er kvalmende nasjonalisme. "Godt Norsk" for eksempel. Spam er jeg heller ikke glad i så desto mer reklame jeg ser for et produkt jo mer oppmerksom blir jeg på å i hvert fall ikke kjøpe det produktet. 1 Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Jeg styrer unna Æ fordi det krever app. Det er ikke en fordel men en ulempe. Drar heller til butikker som gir meg gode priser uten bruk av app. Loyalitet er oppskrytt. Som forbrukere har vi alt å tjene på sunne konkurranseforhold, altså illoyalitet. Jeg går dit jeg får best priser. Legg merke til at jeg skriver best priser og ikke best rabatter. Det er to forskjellige ting. En annen ting jeg styrer unna er kvalmende nasjonalisme. "Godt Norsk" for eksempel. Spam er jeg heller ikke glad i så desto mer reklame jeg ser for et produkt jo mer oppmerksom blir jeg på å i hvert fall ikke kjøpe det produktet. Takk for innspill! Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 1. Pris 2. Må ha en egen lojalitetsavtale, typisk Æ, coop-medlem, trumf. Derfor handler jeg sjelden hos bunnpris. 3. Utvalg - enkelte varer finner jeg kun hos innvandrerbutikker. 1 Lenke til kommentar
ArtiFeel Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Jeg tror mest at slike triks er ganske kortvarige. Folk trenger noe solid og bærekraftig for å ha tillit over tid, og da er den eneste måten kvalitetsmat- og husholdningsvarer til en billigst mulig penger over lengst mulig tid, det beste. Ett annet poeng rundt avstand, hvis det skulle ha noen betydning ^^ Er at en gang jeg bodde ca 2 km unna nærmeste butikk, som da var Kiwi .. førte til at jeg planla handlene mine mye bedre. Poenget er vel at hvis man kan spare en størst mulig sum i prosent/relevant til ens lønn og forbruk, så går man noen hundre meter ekstra, eller kjører noen kilometer/minutter ekstra. Folk valfarter jo til Sverige fordi de -tror- de sparer penger. Skal man kjøre en time hver vei til Svinesund/Nordby, så tenker jeg sånn: 1 times kjøring = Drivstoff, slitasje på bil, dele årsavgiften på x antall dager/timer for å ta med det i regnestykket, risikoen ved bilkjøring/ulykker, forsikring, alle utgifter til bil = Minst 250 kr til sammen. Så går det altså bort 3-4 timer til hele handleturen, fra man går ut døra hjemme, til man er hjemme og har pakka ut alle varene. Så har man kvaliteten på varene. Jeg har ikke helt fingeren på pulsen lenger, for jeg handler ikke i Sverige lenger, men jeg har kommet frem til at hvis det skal lønne seg, så burde man -spare- minst 2000 kr per tur for at det skal ha noe poeng. Å bruke 4-5 timer på å spare 1000 kroner, det blir liksom ikke nok. Så har man all planleggingen, matvarer blir liggende, man kjøper kanskje flere ting enn man trenger, bruker mer penger enn man tenkte. Kjøper varer man ikke er sikker på om er billigere i Norge likevel, eller er av dårligere kvalitet og varer kortere. Det er jo hundrevis av butikker, man blir fristet til å handle mer skrot som bare blir liggende i en bod til man dør, uten funksjon. Slike ting tar lang tid å analysere, og det finnes ingen slike offentlige analyser for forbrukere. Vi holdes i mørket og forskes på ^^ Så med mindre jeg kan spare ganske store summer på å ta en litt lengre omvei, så sparer jeg tiden min og betaler 100-200 kr mer på ukeshandelen. Men etter å ha skummet priser i alle slags butikker i byen her jeg bor, så har jeg funnet ut at min lokale Kiwi er billigst på alle områder, i hvert fall varer jeg handler mest. Tusen hjertelig takk for refleksjonene dine! Jeg kan publisere funnene mine her når oppgaven er ferdig, så slipper du å holdes i mørket ;D Endret 12. november 2017 av ArtiFeel Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Kan ikke si jeg er lojal mot noen spesiell dagligvarekjede Jeg handler ut ifra beliggenhet og i noen tilfeller utvalg. Rema 1000, Rimi, Kiwi, ICA, Bunnpris og Matkroken har jo nærmest kliss likt utvalg uansett. Med COOP e medlemskort og penger du får igjen en fordel. Har vært medlem der før. Ellers er jeg alltid villig til å røve nye produkter. Synd jeg aldri fikk handlet på Lidl mens de var i landet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå