GamEpaL Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har i lengre periode vært i konflikt med en ansatt i en kommune. Jeg er bruker av et senter for oss som har psykiske helseplager, et kommunalt tilbud. Jeg har selv vært villig til å løse konflikten med dialog, men uten hell. De siste tre årene har den ansatte snakket stygt om meg til andre brukere på senteret. Han har vist fingern til meg, uten at jeg provoserte det frem. Og "Vi må bli kvitt {mittnavn}" til en bruker. Det siste halve året har jeg planlagt å starte mitt eget firma, med en annen bruker av senteret. Etter at den ansatte fikk vite det, så ringte han denne brukeren og sa "{mittnavn} er ikke til å stole på, han fullfører sjelden prosjektene han starter". Personen den ansatte sa dette til, innrømmer at han har sagt det. Det siste er etter min mening en skade av mitt omdømme og er etter min mening ærekrenkelse og trakassering. Og når han er i en maktposisjon og jeg en bruker, så misbruker han sin stilling. Er det vits i å anmelde den ansatte for ærekrenkelse og maktmisbruk? Jeg har hørt at Politiet henlegger slike saker, uten noen etterforskning. Jeg har prøvd å snakke med sjefen til den ansatte. Men det jeg møter er et kollegialt system som kun er interessert i å beskytte hverandre. Som den svake part, så føler jeg at jeg ikke har noen mulighet til å bli hørt og forstått. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Her høres det ut som om det har skjedd klare lovbrudd, hvis framstillingen over er riktig. På den annen side så kan nok disse eventuelle lovbruddene være vanskelige å bevise. Det er nok ikke videre sannsynlig at politiet har tid eller ressurser til å undersøke om lovbruddene har skjedd, slik at en anmeldelse neppe vil føre fram til et praktisk resultat. Heller så blir det vel bare mer konflikt ut av det. Man skulle tro at pasient og brukerombudet i det fylket som du bor vil være akkurat det rette stedet å henvende seg for råd og veiledning og for framsenelse av en eventuell klage. De bør ha den kompetanse som behøves for å behandle og følge opp denne typen saker. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Lykke til med saken og med oppfølgingen! Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Har dessverre ikke noe matnyttig til deg. Men kan informere om at "Æreskrenkelse" ikke lenger er straffbart. Den paragrafen ble fjernet da ny straffelov tredde i kraft 1. Januar 2015. 3 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg sier meg enig med Arne her ovenfor. Det er Pasient- og brukerombudet som best gir deg kompetent veiledning. Jeg mener at du absolutt har en sak. Når en person er ansatt i et kommunalt tiltak som yter tjenester som har et helseformål, er den ansatte omfattet av helsepersonelloven. Det er godt regulert hvordan helsepersonell skal opptre. Her er det ut fra din beskrivelse åpenbart gjort flere feil, ikke bare brudd på taushetsplikten, men også på f.eks forsvarlig og hensynsfull opptreden. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har i lengre periode vært i konflikt med en ansatt i en kommune. Jeg er bruker av et senter for oss som har psykiske helseplager, et kommunalt tilbud. Jeg har selv vært villig til å løse konflikten med dialog, men uten hell. De siste tre årene har den ansatte snakket stygt om meg til andre brukere på senteret. Han har vist fingern til meg, uten at jeg provoserte det frem. Og "Vi må bli kvitt {mittnavn}" til en bruker. Det siste halve året har jeg planlagt å starte mitt eget firma, med en annen bruker av senteret. Etter at den ansatte fikk vite det, så ringte han denne brukeren og sa "{mittnavn} er ikke til å stole på, han fullfører sjelden prosjektene han starter". Personen den ansatte sa dette til, innrømmer at han har sagt det. Det kan være at den ansatte har rett. Ansatte er pålagt å hindre at psykiske syke, skal hindre at de ytterligere blir syk. Du kan tenke deg at dersom en person er deprimert og begynner å arbeide med deg som ikke fullfører prosjektene (i følge den ansatte), så vil det føre til en ytterligere påvirkning din samarbeidspartner som sliter psykisk fra før. Da vil saken ikke føre fram i retten etter min mening. Den ansatte gjør vel sitt beste her, vel og merke. Anonymous poster hash: 4dc15...eaa 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Mitt tips blir å bruke appen "Voicerecorder" på tlf, ha denne på (og sett telefonen på Flymodus, så du ikke blir avbrutt av oppringinger, som kutter opptaket i ringeperioden), så du tar opp alle samtaler du har med personen og andre relevante i den sammenhengen. Du må skaffe bevis på en eller annen måte. Brukerombudet har jeg hørt er flinke til å hjelpe folk med problemer rundt det offentlige organ. Har dog ingen erfaring selv. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har i lengre periode vært i konflikt med en ansatt i en kommune. Jeg er bruker av et senter for oss som har psykiske helseplager, et kommunalt tilbud. Jeg har selv vært villig til å løse konflikten med dialog, men uten hell. De siste tre årene har den ansatte snakket stygt om meg til andre brukere på senteret. Han har vist fingern til meg, uten at jeg provoserte det frem. Og "Vi må bli kvitt {mittnavn}" til en bruker. Det siste halve året har jeg planlagt å starte mitt eget firma, med en annen bruker av senteret. Etter at den ansatte fikk vite det, så ringte han denne brukeren og sa "{mittnavn} er ikke til å stole på, han fullfører sjelden prosjektene han starter". Personen den ansatte sa dette til, innrømmer at han har sagt det. Det kan være at den ansatte har rett. Ansatte er pålagt å hindre at psykiske syke, skal hindre at de ytterligere blir syk. Du kan tenke deg at dersom en person er deprimert og begynner å arbeide med deg som ikke fullfører prosjektene (i følge den ansatte), så vil det føre til en ytterligere påvirkning din samarbeidspartner som sliter psykisk fra før. Da vil saken ikke føre fram i retten etter min mening. Den ansatte gjør vel sitt beste her, vel og merke. Anonymous poster hash: 4dc15...eaa Av opplysningene over så er det vel ingen ting som tyder på at det skulle gjelde denne typen regler for denne saken. Det står jo at trådstarter er "bruker" ikke "innlagt". Ellers så skulle jo Pasient- og brukerombudet kunne gi aktuell informasjon i forhold til den type sak det gjelder. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Etter at den ansatte fikk vite det, så ringte han denne brukeren og sa "{mittnavn} er ikke til å stole på, han fullfører sjelden prosjektene han starter". Personen den ansatte sa dette til, innrømmer at han har sagt det. Ansatte er pålagt å hindre at psykiske syke, skal hindre at de ytterligere blir syk. Har du en kilde til den påstanden? ...som også gir en ansatt på et dagtilbud plikten til å yte det du omtaler? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det har ingen hensikt å anmelde et slikt forhold. Ærekrenkelse er ikke straffbart i det hele tatt, og maktmisbruk er ikke generelt straffbart - kun maktmisbruk for å oppnå en illegitim fordel (som sex eller penger). For at et sivilt søksmål skal føre frem må ærekrenkelsen vurderes opp mot ytringsfriheten. Der er jeg ikke sikker på om din interesse i foretakspartnere overstiger foretakspartnernes interesse i å få grunnlag for å vurdere om du historisk sett ikke er noen god partner. For at et sivilt søksmål knyttet til maktmisbruk skal føre frem må du kunne påvise et økonomisk tap. 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Mitt tips blir å bruke appen "Voicerecorder" på tlf, ha denne på (og sett telefonen på Flymodus, så du ikke blir avbrutt av oppringinger, som kutter opptaket i ringeperioden), så du tar opp alle samtaler du har med personen og andre relevante i den sammenhengen. Du må skaffe bevis på en eller annen måte. Dette er vel ikke lovlig? Hele greia høres ellers ganske suspekt ut. Det kan være flere momenter vi ikke kjenner til. Og at alt dette forekommer på kommunalt område for "psykiske" helsetjenester, det kan være alt fra de med vrangforestillinger/psykose som lager sine egne realiteter. Og som nevnt av en annen, det kan hende arbeideren gjorde rett i å gjøre en annen obs. på å potensielt ikke gå inn i noe som kan skade ytterligere. Hvis det faktisk er slik at arbeideren opptrår slik som beskrevet så er det selvfølgelig utrolig, og rart at ingen andre medarbeidere ville reagere hvis han "rekker finger". Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det er så vidt jeg vet lovlig å ta opp samtaler i den hensikt at man skal bruke det til private formål. Jeg vet ikke om det er lovpålagt å informere den offentlige ansatte om at man tar opp. Men hvis jeg hadde blitt snytt, lurt og bedratt etter alle kunstens regler, hadde jeg heller gått i fengsel i et par måneder om det så var, for å få kjeltringene dømt, hvor enn absurd hele systemet fungerer. Krikkert har som vanlig et ekstremt bra svar, men det er jo litt crazy at det må påvises økonomisk tap hvis sivilt søksmål knyttet til maktmisbruk skal føre frem. Dét betyr altså at økonomien følger etikken, det burde jo være omvendt. Man kan altså kjøre hardbalne over andre så mye man bare vil, så lenge man ikke stjeler penger. Hvor ligger fornuften i dét? Hvem er det som egentlig skriver reglene for samfunnet? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Dette er vel ikke lovlig? Mitt tips blir å bruke appen "Voicerecorder" på tlf, ha denne på (og sett telefonen på Flymodus, så du ikke blir avbrutt av oppringinger, som kutter opptaket i ringeperioden), så du tar opp alle samtaler du har med personen og andre relevante i den sammenhengen. Du må skaffe bevis på en eller annen måte. Hele greia høres ellers ganske suspekt ut. Det kan være flere momenter vi ikke kjenner til. Og at alt dette forekommer på kommunalt område for "psykiske" helsetjenester, det kan være alt fra de med vrangforestillinger/psykose som lager sine egne realiteter. Og som nevnt av en annen, det kan hende arbeideren gjorde rett i å gjøre en annen obs. på å potensielt ikke gå inn i noe som kan skade ytterligere. Hvis det faktisk er slik at arbeideren opptrår slik som beskrevet så er det selvfølgelig utrolig, og rart at ingen andre medarbeidere ville reagere hvis han "rekker finger". Det er lovlig så lenge en selv deltar i samtalen. Men i noen tilfeller vil det ikke aksepteres som bevis i en rettsak. Anonymous poster hash: d9ad0...448 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det er slik loven fungerer, du må faktisk ha tapt noe (eller risikere å ha tapt noe) for å kunne kreve domstolenes mellomkomst. Det trenger ikke nødvendigvis være penger. Fornuften i det ligger i at vi ikke ønsker at domstolene skal gjøre alt. Staten skal ikke løse alle mellommenneskelige problemer. Domstolene skal ikke være en arena for å konstatere rett og galt, de skal være en praktisk og funksjonell arena for å løse tvister. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Takk for godt svar. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Takk for mange svar og innspill i tråden. Som noen skriver i tråden så stemmer et at jeg ikke har nevnt alt i denne saken. Grunnen til dette er at den er svært komplisert og lang. Konflikten mellom meg og ansatt startet for flere år siden. Saken har vært omtalt i avisen (Romerikes Blad i 2016). Artikkelen var over 2 fulle sider og var hovedartikkelen den dagen. Overskriften var "Utsatt for mobbing og maktmisbruk". Jeg tror ikke RB hadde brukt 1 år med intervju av journalistens tid, hvis de ikke var ganske overbevist at saken var viktig. Etter artikkelen så ble jeg lite likt av mange innen psykisk helse i kommunen jeg bor i. De likte tydeligvis ikke at jeg protesterte mot oppførselen og ageringen ansatte på senteret jeg bruker. Jeg er en person som aldri aksepterer urettferdighet og jeg er ikke redd mennesker i maktposisjoner. Jeg tør å kritisere og jeg mener at det er nødvendig at noen tør å gjøre det. For at et samfunn skal ha en utvikling så må noen tørre å heve stemmen mot urettferdighet. Når jeg startet tråden så vurderte jeg å skrive om hele saken. Journalisten som skrev om det i avisa brukte 10 måneder med intervju og to sider i avisa. Hvis jeg skulle skrive alt, så hadde tråden blitt for lang. Jeg vil sette pris på at noen vil skrive noen spørsmål til meg. Jeg vil da være ærlig med svarene. Men husk.... alt jeg skriver her er mine ord og min oppfatning av saken. Dere må da velge å tro at jeg ikke utelater ting. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Det har ingen hensikt å anmelde et slikt forhold. Ærekrenkelse er ikke straffbart i det hele tatt, og maktmisbruk er ikke generelt straffbart - kun maktmisbruk for å oppnå en illegitim fordel (som sex eller penger). For at et sivilt søksmål skal føre frem må ærekrenkelsen vurderes opp mot ytringsfriheten. Der er jeg ikke sikker på om din interesse i foretakspartnere overstiger foretakspartnernes interesse i å få grunnlag for å vurdere om du historisk sett ikke er noen god partner. For at et sivilt søksmål knyttet til maktmisbruk skal føre frem må du kunne påvise et økonomisk tap. Vel.. taushetsbelagte pasientopplysninger er vel ikke akkurat omfattet av ytringsfriheten..? Noen sak for domstolen er det vel uansett ikke men en "ombudsmann" skulle vel gå bra. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Taushetsbelagte pasientopplysninger..? Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 Jeg er usikker om jeg er beskyttet av lover for pasienter. Oss som er brukere på et senter er ikke pasienter, men brukere. Men de ansatte på senteret har skrevet under at de ikke skal spre opplysninger om brukere til andre. Jeg ønsker ikke nødvendigvis at kommunen eller den ansatte skal straffes. Det jeg er ute etter er en diskusjon om moral og etikk innen psykiatri og at det blir en endring og at vi snakker om at etikk og moral ikke alltid følges. Men man får en endring er kanskje ved at kommunen og den ansatte får en straff eller at det får en konsekvens når de gjør noe galt. I dag er det svært vanskelig å være en bruker og pasient. Å bevise at noe galt skjer er nesten helt umulig og alltid en svært langvarig prosess. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Dette er vel en sak for sivilombudsmannen? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Eller Pasient og brukerombudet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63 I Akershus. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet/oslo-og-akershus Sivilombundsmannen har uansett kritisert Akershus før: https://www.sivilombudsmannen.no/besoksrapporter/akershus-universitetssykehus-avdeling-akuttpsykiatri/ Endret 15. november 2017 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå