Odd R. Valmot Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Kan vi endelig få en batterifri mobiltelefon? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) En solcelle på 10 cm2 vil kunne produsere et par watt når sola lyser rett på. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 10Wh, og da trengs det teoretisk fem timer ladetid daglig. Om den vendes normalt på sola hele tiden. Her må det være noen regnefeil. En kvadratmeter solceller klarer å produsere opp mot ca 200 watt på en god dag når den står normalt på sola. 10 kvadratcentimeter er 1/1000 av det. Altså rundt 0,2 watt. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 4 Wh og ikke 10. Antagelsen om daglig lading er ok. Dvs. at det trengs i teorien 20 timer lading daglig, normalt på sola. Det er teoretisk mulig nord for polarsirkelen på sommerstid, men da får man jo også bare brukt telefonen de 4 siste timene i døgnet. Normal bruk innebærer sjeldent å sikte ha telefonen mot sola. Vanligvis ligger den enten i lomma, eller man er innendørs osv. Reell solinnstråling på telefonen blir altså langt mindre. I praksis kan solceller på telefonen i beste fall forlenge batteritida litt. Endret 12. november 2017 av Simen1 4 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) En solcelle på 10 cm2 vil kunne produsere et par watt når sola lyser rett på. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 10Wh, og da trengs det teoretisk fem timer ladetid daglig. Om den vendes normalt på sola hele tiden. Her må det være noen regnefeil. En kvadratmeter solceller klarer å produsere opp mot ca 200 watt på en god dag når den står normalt på sola. 10 kvadratcentimeter er 1/1000 av det. Altså rundt 0,2 watt. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 4 Wh og ikke 10. Antagelsen om daglig lading er ok. Dvs. at det trengs i teorien 20 timer lading daglig, normalt på sola. Det er teoretisk mulig nord for polarsirkelen på sommerstid, men da får man jo også bare brukt telefonen de 4 siste timene i døgnet. Normal bruk innebærer sjeldent å sikte ha telefonen mot sola. Vanligvis ligger den enten i lomma, eller man er innendørs osv. Reell solinnstråling på telefonen blir altså langt mindre. I praksis kan solceller på telefonen i beste fall forlenge batteritida litt. Liten rettelse: de aller fleste Li-ion batterier i mobiltelefoner har kapasitet på omtrent 3000 mAh og spenning på 3.85V, dette blir ca 11.5 Wh. Selv iPhone 8 med "bare" 1821 mAh har 7Wh. Det er derfor ytterligere meningsløst med solcellepanel Endret 12. november 2017 av N o r e n g 3 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 En solcelle på 10 cm2 vil kunne produsere et par watt når sola lyser rett på. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 10Wh, og da trengs det teoretisk fem timer ladetid daglig. Om den vendes normalt på sola hele tiden.Her må det være noen regnefeil. En kvadratmeter solceller klarer å produsere opp mot ca 200 watt på en god dag når den står normalt på sola. 10 kvadratcentimeter er 1/1000 av det. Altså rundt 0,2 watt. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 4 Wh og ikke 10. Antagelsen om daglig lading er ok. Dvs. at det trengs i teorien 20 timer lading daglig, normalt på sola. Det er teoretisk mulig nord for polarsirkelen på sommerstid, men da får man jo også bare brukt telefonen de 4 siste timene i døgnet. Normal bruk innebærer sjeldent å sikte ha telefonen mot sola. Vanligvis ligger den enten i lomma, eller man er innendørs osv. Reell solinnstråling på telefonen blir altså langt mindre. I praksis kan solceller på telefonen i beste fall forlenge batteritida litt. Liten rettelse: de aller fleste Li-ion batterier i mobiltelefoner har kapasitet på omtrent 3000 mAh og spenning på 3.85V, dette blir ca 11.5 Wh. Selv iPhone 8 med "bare" 1821 mAh har 7Wh.Det er derfor ytterligere meningsløst med solcellepanel Siden vi allerede er så godt i gang med å sparke noen som ligger nede, så må vi ikke glemme faktisk lade effekt er enda lavere fordi mobilen bruker strøm i standby, og det er varmetap ved oppladning av batteri. 1 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg husker små klistremerke aktige led lys man fikk kjøpe før som man kunne klistre bak på telefonen , og hver gang det ringte, når gsm signalet gikk ut\inn av telefon fikk led'en lys,, hva i allverden hette disse ? og , får man kjøpt sånne lengre ? Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 En solcelle på 10 cm2 vil kunne produsere et par watt når sola lyser rett på. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 10Wh, og da trengs det teoretisk fem timer ladetid daglig. Om den vendes normalt på sola hele tiden.Her må det være noen regnefeil. En kvadratmeter solceller klarer å produsere opp mot ca 200 watt på en god dag når den står normalt på sola. 10 kvadratcentimeter er 1/1000 av det. Altså rundt 0,2 watt. En moderne smarttelefon har et batteri på rundt 4 Wh og ikke 10. Antagelsen om daglig lading er ok. Dvs. at det trengs i teorien 20 timer lading daglig, normalt på sola. Det er teoretisk mulig nord for polarsirkelen på sommerstid, men da får man jo også bare brukt telefonen de 4 siste timene i døgnet. Normal bruk innebærer sjeldent å sikte ha telefonen mot sola. Vanligvis ligger den enten i lomma, eller man er innendørs osv. Reell solinnstråling på telefonen blir altså langt mindre. I praksis kan solceller på telefonen i beste fall forlenge batteritida litt. Feilen ligger vel snarere i antakelsen om at man har omkring 10kvcm tilgjengelig på overflaten av en mobiltelefon. 7x15cm er ganske vanlig, og det tilsvarer 105kvcm. Dermed er nok ikke 2W helt urimelig allikevel. Imidlertid finnes det beregningsmodeller for dette. Man har et teoretisk solmaksimum på 1020W/kvm. I de sørligste delene av landet mener jeg vi i årsgjennomsnitt kan oppnå omkring 26% av dette i døgngjennomsnitt. Så vidt jeg vet har selv ikke solceller med kombinert teknologi på eksperimentstadiet kommet over 30% virkningsgrad. Med andre ord, om alt er perfekt, så kan vi komme opp i et døgngjennomsnitt på ca 20Wt, men på vinteren vil vi, om vi så aldri løfter telefonen ut av sin optimale posisjon på dagtid, allikevel aldri komme opp i 10Wt grunnet den reduserte solvinkelen og den korte dagen, selv ikke lengst sør i landet. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg husker små klistremerke aktige led lys man fikk kjøpe før som man kunne klistre bak på telefonen , og hver gang det ringte, når gsm signalet gikk ut\inn av telefon fikk led'en lys,, hva i allverden hette disse ? og , får man kjøpt sånne lengre ? Ja, fant de med et googlesøk på noen av ordene du nevnte. Prøv du og da vel? 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg husker små klistremerke aktige led lys man fikk kjøpe før som man kunne klistre bak på telefonen , og hver gang det ringte, når gsm signalet gikk ut\inn av telefon fikk led'en lys,, hva i allverden hette disse ? og , får man kjøpt sånne lengre ? Funker nok med GSM, men ikke med 3G: GSM sender ut "bursts" når telefonen blir oppringt, det gjør ikke 3G. Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg husker små klistremerke aktige led lys man fikk kjøpe før som man kunne klistre bak på telefonen , og hver gang det ringte, når gsm signalet gikk ut\inn av telefon fikk led'en lys,, hva i allverden hette disse ? og , får man kjøpt sånne lengre ? Ja, fant de med et googlesøk på noen av ordene du nevnte. Prøv du og da vel? gjorde det, flere ganger,,, fannt en plass der man kunne kjøpe minimum 1000 ellerno,, jeg har ikke fullt så stort behov.,fannt du noe mer kurrant ? send gjerne en privat melding hvis du ikke vil reklamere =) Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg husker små klistremerke aktige led lys man fikk kjøpe før som man kunne klistre bak på telefonen , og hver gang det ringte, når gsm signalet gikk ut\inn av telefon fikk led'en lys,, hva i allverden hette disse ? og , får man kjøpt sånne lengre ? Funker nok med GSM, men ikke med 3G: GSM sender ut "bursts" når telefonen blir oppringt, det gjør ikke 3G. Syns å huske noen si det kun funka på gsm ja, mon tro hvorfor ? burst sier du ? hører forstatt telefonen "burste" it signaler når den ligger vesidenav høytaleren som gsm telefonen gjorde , både når den ringer og litt random her og der. telefon tårn nettverks signaler om jeg skulle tippe. Strøm i lufta det og vel ? .... vil led'en fortsatt lyse, bare mindre kraftig ? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 gjorde det, flere ganger,,, fannt en plass der man kunne kjøpe minimum 1000 ellerno,, jeg har ikke fullt så stort behov.,fannt du noe mer kurrant ? send gjerne en privat melding hvis du ikke vil reklamere =) 10000 minimum ja Glem det.. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Funker nok med GSM, men ikke med 3G: GSM sender ut "bursts" når telefonen blir oppringt, det gjør ikke 3G. Syns å huske noen si det kun funka på gsm ja, mon tro hvorfor ? burst sier du ? hører forstatt telefonen "burste" it signaler når den ligger vesidenav høytaleren som gsm telefonen gjorde , både når den ringer og litt random her og der. telefon tårn nettverks signaler om jeg skulle tippe. Strøm i lufta det og vel ? .... vil led'en fortsatt lyse, bare mindre kraftig ? Selve telefonfunksjon og SMS er stadigvekk gode gamle GSM. 2G, 3G er ren data. Først i 4G er det tatt høyde for telefonfunksjonen, men om den er innført vet jeg ikke - antageligvis ikke. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Funker nok med GSM, men ikke med 3G: GSM sender ut "bursts" når telefonen blir oppringt, det gjør ikke 3G. Syns å huske noen si det kun funka på gsm ja, mon tro hvorfor ? burst sier du ? hører forstatt telefonen "burste" it signaler når den ligger vesidenav høytaleren som gsm telefonen gjorde , både når den ringer og litt random her og der. telefon tårn nettverks signaler om jeg skulle tippe. Strøm i lufta det og vel ? .... vil led'en fortsatt lyse, bare mindre kraftig ? Selve telefonfunksjon og SMS er stadigvekk gode gamle GSM. 2G, 3G er ren data. Først i 4G er det tatt høyde for telefonfunksjonen, men om den er innført vet jeg ikke - antageligvis ikke. What? Det er da helt normalt å ringe over 3G. Det er også mulig over 2G, men jeg er litt usikkert på om det skjer i praksis pga båndbredde. 4G derimot er et rent datanett og telefonen switcher til 3G når du ringer. Edit: Du kan nå også ha samtale på 4G hvis du har en telefon som støtter Voice over LTE. Endret 14. november 2017 av toffo Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Ok. Du har antageligvis rett og jeg ble feilinformert for lenge siden i en artikkel som jeg ikke lenger husker hvor det var. Likevel er "GSM-galoppen" stadig et kjent fenomen som nevnt over. https://en.wikipedia.org/wiki/3G Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Endret 4. desember 2017 av G Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Får sy inn noen slike i vinterjakka. Problem solved. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Får sy inn noen slike i vinterjakka. Problem solved. Blir en kald jakke da, den absorberer jo varme-energi og sender ut elektrisk energi, jeg vil egentlig tro det vil være mest praktisk i en vindtett jakke. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Får sy inn noen slike i vinterjakka. Problem solved. Sy inn store powerbanks i jakka, og noe som gir trådløs lading når mobilen ligger i lomma, samt mulighet for lading via USB. Når du henger jakka opp på knaggen så lades den med en connector der. Endret 5. desember 2017 av Edgelord Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Får sy inn noen slike i vinterjakka. Problem solved. Men da blir det eksterne dingser, og det er jo ikke fullt så sexy hos Iphone-menigheten. Ser muligheten, men vil folk ha det eksternt? Endret 5. desember 2017 av G Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Termisk energihøsting: Denne 14 x 14 mm store termogeneratoren produserer litt elektrisk energi ved å utnytte forskjellen mellom en kald og en varm side. Foto: EnOcean Dette blir "herlig på en kald vinterdag".. Får sy inn noen slike i vinterjakka. Problem solved. Men da blir det eksterne dingser, og det er jo ikke fullt så sexy hos Iphone-menigheten. Ser muligheten, men vil folk ha det eksternt? iPhone-menigheten elsker vel eksterne adaptere og dingser? Det er ikke uten grunn at du må ha adapter for å koble en iPhone til et stereo-anlegg, eller en MBP til en TV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå