Andrea Bruer Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Slik lagde Kirill oppetidskalkulatoren på uptime.is Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Harvest, Yield, and Scalable Tolerant Systems anbefales for de som ønsker videre fordypning inne availability temaet. Yield er en vektet form for uptime hvor en tar høyde for variasjon i forbruket til tjenesten over tid, ikke bare tidsvinduene. Dette er viktig hvis variasjonen er stor. Harvest beskriver i hvilken grad responsene er komplette. For noen systemer har man implementert "gracefull degradation" som vil si at om deler av et system er nede kan du likevel få andre deler av tjenesten levert. Hvis f.eks beskrivelsen av en film på Netflix ikke er tilgjengelig fordi den tjenesten er nede så kan de likevel vise selve filmen.Så har du de som mener de kan levere https://uptime.is/100 (HDS til eksempel, men det er bare en merkelig kontrakt som gir deg noe penger tilbake _når_ det går galt.)Har endatil sett de som krever det... Edit, link: https://pdfs.semanticscholar.org/d910/e55f37e64f62ea95b1e3ebff6c9f5d14f26d.pdf Endret 12. november 2017 av Anders Jensen 1 Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Harvest, Yield, and Scalable Tolerant Systems anbefales for de som ønsker videre fordypning inne availability temaet. Yield er en vektet form for uptime hvor en tar høyde for variasjon i forbruket til tjenesten over tid, ikke bare tidsvinduene. Dette er viktig hvis variasjonen er stor. (..) "gracefull degradation" Hvor mye skal man strekke strikken før den ryker? Nedetid er nedetid, det bør være minst mulig. En bør vurdere grundig om hardwaren/softwaren/systemet er bra nok, fremfor bortforklaringer på at en viss mengde av nedetid er harmløst. IMHO. (takk for link, denne skal jeg lese grundig) 100% uptime for den enkelte server ville vært uforsvarlig mht potensielle sikkerhetshull. Jeg hadde en enkel server med ~1 times nedetid pr år. (pga reinstallering). I virkeligheten var det lavere pga nettet som falt ut innimellom. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Yield handler ikke om bortforklaring det handler om nøyaktighet. Hvis du har en workload som er nær null hele året men topper seg kraftig på til eksempel black friday så vil du ikke bli veldig fornøyd om du får levert god oppetid utenfor spiken din, men mye nedetid innenfor spiken. Med andre ord systemet må være oppe når det gjelder. Eksemplet er litt ekstremt, men ikke uvanlig. Du har også plasser som Gilt som har hele forretningsmodellen sin bygd opp rundt en kort topp i trafikken. Hvor jeg jobber har vi 4 perioder i uka med varighet på ca 10 minutter som er vesentlig viktigere enn resten av uka. Jobber du til eksempel med teknikken i dagsrevyen så er oppetid på natterstid irelevant for kvaliteten på tjenesten og bare støy i rapporteringen. Virker det hver gang kl 1900 eller ikke? Det er spørsmålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå