Eriksendrul Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Hva er forskjellen ? Politiet kommer til og anmelde en person for og ha slått en jente og dratt henne etter håret i asfalten. Hun fik en skade på en tann, riktig nok ikke så stor men uansett en skade. Hun anmeldte ikke selv denne personen fordi politiet gjorde det. Er det noen forskjell om hun anmelder selv eller om politiet gjør det ? jeg har inntrykk av at politiet anmelder fordi hun har brutt loven, og at de ikke anmelder på vegne av offeret. Hvordan funker dette ? Politi anmeldelse vs anmeldelse fra offer Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Når Politiet anmelder så havner den ikke i en (henleggelse) skuffen på stasjonen med det første for å si det sånn, prosessen går fortere og person som er anmeldt sliter. Så alt i alt bare bra for offeret. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Når Politiet anmelder så havner den ikke i en (henleggelse) skuffen på stasjonen med det første for å si det sånn, prosessen går fortere og person som er anmeldt sliter. Så alt i alt bare bra for offeret. Men hva kan offeret (min venninne) forvente og få ut av dette ? For jeg har intrykk av at offeret ikke sitter igjen med noe særlig når politiet anmelder, det er først når man anmelder selv at man får for "tort og svie" Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Når Politiet anmelder så havner den ikke i en (henleggelse) skuffen på stasjonen med det første for å si det sånn, prosessen går fortere og person som er anmeldt sliter. Så alt i alt bare bra for offeret. Men hva kan offeret (min venninne) forvente og få ut av dette ? For jeg har intrykk av at offeret ikke sitter igjen med noe særlig når politiet anmelder, det er først når man anmelder selv at man får for "tort og svie" Overhodet ikke. Hun kan forvente at personen faktisk blir straffet - ihvertfall hvis Politiet var vitne. Hadde hun anmeldt selv kunne/blir ofte saken henlagt pga bevises stilling eller andre ting, men når Politiet anmelder og avgir forklaring så regnes det som "sannhet" og den som er anmeldt er "fucked". Hun stiller derfor veldig sterkt, mye sterkere enn om hun ville anmeldt selv. Endret 11. november 2017 av MrL 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Hun kan fortsatt søke voldsoffererstatning selv om det er politiet som har anmeldt saken 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Erstatning for behandling hos tannlege, tapt arbeidsinntekt mv vil normalt behandles i straffesaken samtidig som det avgjøres hvorvidt tiltalte skal straffes. Hvem som har anmeldt har ikke noen betydning for dette. Så vidt jeg har forstått har skadelidte i straffesaker rett til bistandsadvokat. Dvs en advokat som hjelper din venninne i hele prosessen og hvor kostnadene dekkes av staten. Politiet vil informere henne om denne rettigheten. Denne advokaten kan hjelpe henne med å fremme krav om erstatning. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Når Politiet anmelder så havner den ikke i en (henleggelse) skuffen på stasjonen med det første for å si det sånn, prosessen går fortere og person som er anmeldt sliter. Så alt i alt bare bra for offeret. Men hva kan offeret (min venninne) forvente og få ut av dette ? For jeg har intrykk av at offeret ikke sitter igjen med noe særlig når politiet anmelder, det er først når man anmelder selv at man får for "tort og svie" Hun kan forvente til seg selv, ikke en dritt. Hun har ikke bedt om noe. Overtrederen kan forvente straff. Hun, som ikke vil anmelde slikt kan forvente mer av dette i livet, hun kan fort vise seg å være typen som ettertrakter dette. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Hun kan forvente til seg selv, ikke en dritt. Hun har ikke bedt om noe. Overtrederen kan forvente straff. Hun, som ikke vil anmelde slikt kan forvente mer av dette i livet, hun kan fort vise seg å være typen som ettertrakter dette. Wow. Tror du bør roe deg ned noen hakk. Og kanskje lese det første innlegget: Hun anmeldte ikke selv denne personen fordi politiet gjorde det. Litt trigger happy midt på natta Leo? 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg antar at politiet anmeldte saken fordi de anser saken som alvorlig og fordi de mistenker at offerets uteblivende anmeldelse skyldes offerets frykt for gjengjeldelse eller lignende. Evt. at overtrederen er mistenkt for lignende forhold før og at de ønsker å straffe vedkommende. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Men hva kan offeret (min venninne) forvente og få ut av dette ? For jeg har intrykk av at offeret ikke sitter igjen med noe særlig når politiet anmelder, det er først når man anmelder selv at man får for "tort og svie" Så vidt jeg vet opererer man ikke med "tort og svie" her i landet. Som voldsoffer kan man ha rett til voldsoffererstatning, men det er så vidt jeg vet en prosess som går (i hvert fall delvis) utenfor rettssalen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Det å anmelde betyr rett og slett å gjøre påtalemyndigheten oppmerksom på en straffbar handling. Det har derfor ingen rettslig betydning om man anmelder selv eller om politiet gjør det. Vanligvis får man en "bekreftelse på anmeldt forhold" i løpet av noen uker hvor det fremgår at man har tre uker på seg til å beregne og fremme et eventuelt erstatningskrav hvis man ønsker at påtalemyndigheten skal fremme det i straffesaken. Det er mulig å få oppreisning (som er det nærmeste vi kommer "tort og svie" i voldssaker), men beløpene er forholdsvis lave. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Venninnen din er fornærmet i saken uavhengig av om hun eller politiet har anmeldt det, og har derfor alle rettigheter en fornærmet i en sånn type sak har. Det utgjør i realiteten ingen forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå