Snylter Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Hei Jeg trenger et objektiv som fungerer til litt annen bruk enn de jeg har fra før, jeg er totally clueless på dette feltet men synes det er kult å ta noen fine bilder fra tid til annen. Jeg bor på Svalbard og tenker på et objektiv primært for bilder av nordlys. Jeg har forstått at jeg da bør ha et lyssterkt objektiv, og at det ikke er dumt med vidvinkel. Jeg ønsker ikke for mye fisheye-effekt siden jeg også har lyst til å ha med bilder av bygninger og omgivelser sammen nordlyset. Det er relativt sannsynlig at jeg vil bytte ut kameraet i løpet av det neste året, jeg antar at neste kamera blir et Canon EOS 750D/800D så det er fint om objektivet også fungerer på dette (noe jeg antar at de alle gjør..?) Noen gode tips? Jeg tar også mot tips til hvor jeg bør handle fra, og da helst fra butikker som sender til Svalbard. (Hvis jeg bør handle fra utlandet er det helt greit så lenge de sender til Norge siden det da i praksis ikke er noe stress å få ting hit) Ikke ekstremt dyrt, jeg er ikke profesjonell fotograf akkurat så her er det nok brukeren som er begrensningen.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Hei Denne tråden går omtrent ut på det samme som du spør om. Her kommer du direkte til mine anbefalinger. Endret 11. november 2017 av Nautica Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Hvilke objektiver har du fra før? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Fra før har jeg et Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 II med et UV-filter på. og Canon Zoom Lens EF 55-200mm 1:4,5-5,6 II USM Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Hvis du ikke har bruk for ekstrem vidvinkel er Canon 24mm f 2.8 det som er mest lyssterkt for pengene. https://www.japanphoto.no/canon-ef-s-24mm-f-28-stm-124 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har vel egentlig lyst på litt heftigere vidvinkel enn 24mm.. Jeg har jo 18-55mm i dag og skulle gjerne hatt mer vidvinkel enn det kan gi meg.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. november 2017 Forfatter Del Skrevet 14. november 2017 For de som måtte lure, jeg kom over et godt tilbud på dette objektivet: https://prisguiden.no/produkt/samyang-14mm-f2-8-if-ed-mc-aspherical-for-canon-146727 Så da ble det et slikt, gleder meg til å se hvordan det funker.. Bare å vente på at det kommer frem med PostNord og Posten nå.. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 (endret) Hvis du ikke får autofokus og fungere så er det en grunn for det Ellers så er det et bra valg av objektiv. Endret 14. november 2017 av Nautica Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Er bare å lære seg hyperfokal avstand så snart som mulig... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. november 2017 Forfatter Del Skrevet 15. november 2017 Jeg kjenner godt til manuell fokus ja, det skal gå helt fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå