Gå til innhold

Bilindustrien: – Klimamålene er altfor aggressive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De vil derfor at det ikke skal være noe utslippsmål innen 2025, og foreslår heller at industrien dette året kan presentere status for fremgangen så langt.

 

Lobbybransjen kan kun være så frekke fordi de ikke møter motdebattanter i de lukkede kontorers arena. 

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemstillingen må straks avfeies som rent politisk vrøvl.

Legg på 5 kr i CO2 avgift, og dette ordner seg uten mer vissvas.

 

Og hva i all verden skal vi med bommstasjoner når det fordyrer utbyggingen med opptill 50%, det er jo en sløsing med resurser som får den ikke bompenge finansierte vegen inn til Stortingsgarasjen til å bleikne. Parkeringsbetaling er mer enn godt nok verktøy til å håndtere dette.

Det blir jo legetimt å spørge om der er gitt politiske føringer for hva som ikke skal gjøres forvaltningsrevisjon på.

 

Folk må da bli forbandet av all denne kunskapsløshet og evnemangel. Hva i all verden er det for slags personell vi har i Finansdepartemanget og SSB. Har det bikket helt for Dere, slik vi ser ved den 4'de statsmakt.

1/2 MVA på mat, for å bli feitere. Hva er dette for noe, potetene koster jo 40 kr/kg, og kjøttet selges til Afganistan.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Krav om økt andel av innblandet biodrivstoff i bensin/diesel førte til nedhugging av regnskog. (Ooops.)

Det kan vel hende at økt etterspørsel etter enkelte metaller (brukt i batterier, f.ex.) også vil kunne få noen miljømessige bivirkninger.

Det skal godt gjerast å slå oljeindustrien og palmeoljeprodusentane. Metallgruver har som regel eit avgrensa fotavtrykk, og ikkje veldig stor miljøpåverknad utanfor. Spesielt ikkje globalt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen oversette?

 

Fusk fra ende til annen....., turbo diesel er heller ikke fremtidsrettet eller noe for brutale start og stopp. Men det er som forventet når Deres IT avdeling bruker 10 år på å ta i bruk ny straffelov, "hæ, hva betyr ikrafttredelse straks"

 

En måte å enkelt teste på er å ta utgangspunktet i en middels bil, og kjøre denne samtidig med det nye objektet. Da får man helt ubetydlige avvik.

For å ungå en deil dokumentfalsk som nevnt over, må også fabrikkens testsjåfør få tjangsen.

Langt fra alle biler trengst testes, da drivverk er likt i mange og tabeller for luftmotstand og vekt gir gode nokk anslag.

 

Her en feil på 1000% som ikke er rettet opp ennu. Skal vere 100 km ikke 10. Men som prester å skribenter har for vane, "målene helliggjør midleme"

http://www.tv2.no/broom/8995690/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Problemet er at f.eks. Peugeot og Toyota neppe tester bilene sine på samme stedene. De vil derfor få forskjellige resultater avhengig av hvor mye trafikk det er i Tokyo og Paris, eller hvilke to byer de tester i. Resultatet kan også variere avhengig av dagsformen til føreren. Ved å flytte testene fra et laboratorie til kaotisk trafikk introduserer de en mengde variabler de ikke har kontroll over. Dermed risikerer man at f.eks. en Toyota Avensis får lavere score enn en VW Golf selv om Golfen egentlig er bedre. Man kan ikke lengre sammenligne de forskjellige merkene siden de blir testet forskjellig.

 

Og kan de jukse i laboratoriene kan de like gjerne jukse på veiene. Det forandrer ingenting.

Lenke til kommentar

Elbiler er svindyre når man sammenligner dem med bensin og dieselbiler, og det naturligvis utenfor den lille boblen nordmenn lever i der avgiftene er ekstreme i forhold til andre land. Hvor mange elbiler ville blitt solgt i Norge om de fikk like mange avgifter som bensinbiler? Da hadde ikke Model X kostet 1.5 mill, men 3-4 mill, Leaf ville ikke kostet 280 000 kr men 600 000 kr. Det er bare i en norsk fantasiverden at elbiler er en suksess.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jamenn nå har vi fått garantier at når fossilbilsalget blir totalforbudt i 2025 (nybilsalg) så vil elbilene koste det samme med moms som de gjør uten i dag.

 

Med vips og mobil som nøkkel er det enkelt å fase inn vegbruksavgift.

Forsikringsbransjen gir jo bort dette alle reie, så billig er det. 10 linjer med ekstra kode og man er der.

 

Med en subtil lokaltrafikk, og gode hjelpesystemer (hadde ryggekamra på min 1985 modell) for kjøring ligg forholdene godt til rette for å ha privatbiler i 7 til 10 tonns klassen.

Juridisk kan dette ikke stoppes grunnet bare B-klasse sertefikat da biler selv uten sjåfør kan kjøre, for båt og fly skapes samme presedens.

Store aktører set på gjerdet, det kommer dei til å angre på. Asia er jo forbi på alle feldt der betyr noe økonomisk ut mot private sluttbrukere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at de ikke legger opp bilavgiftene slik at de er analoge med utslippene. En stor bensinbil forurenser mer enn en lett bil, som forurenser enn en hybrid, som forurenser mer enn en batteribil.. Hvis avgiftsdelenfulgte utslippene fra uavhengige målinger, og målingene ble gjort I "virkelig verden" kjøresykluser (og temperaturer) ville jo bilprodusentene tapt salg på å lage dårlige biler- og det viille neppe vare lenge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at f.eks. Peugeot og Toyota neppe tester bilene sine på samme stedene. 

 

Da må det ganske enkelt bli importørene som står for testen. Den type problemstillinger er ikke ny.

 

Skjønner ikke at de ikke legger opp bilavgiftene slik at de er analoge med utslippene. En stor bensinbil forurenser mer enn en lett bil, som forurenser enn en hybrid, som forurenser mer enn en batteribil.. Hvis avgiftsdelenfulgte utslippene fra uavhengige målinger, og målingene ble gjort I "virkelig verden" kjøresykluser (og temperaturer) ville jo bilprodusentene tapt salg på å lage dårlige biler- og det viille neppe vare lenge!

 

Ganske enkelt: det gir for lite mulighet til detaljstyring. 

Lenke til kommentar

I dag har verden ca 1 milliard fossilbiler rullende etter veiene. Dette vil øke til ca 1,8 milliarder frem til 2040. Samtidig vil antall elbiler bare ha kommet opp i ca 100 millioner og har blitt et større miljøproblem enn fossilbilene der stadig flere land innfører strengere restriksjoner på elbiler enn fossilbiler som i 2040 nesten er helt rene.. også for destruering.

 

Pr i dag har verden ca 2 millioner elbiler produsert gjennom ca 40 år. Elbiler selges i stor grad bare i en 3-4 land pga at de fleste land i verden som stadig får flere biler, aldri vil få resurser til å bygge ut et ladenett for elbiler, eller ha råd til å lade opp bilene sine pga strømprisene.

 

Elbiler er en flopp og vil aldri bli noe annet enn et leketøy i rike nasjoner. Sao Paulo alene har fem ganger flere biler enn Norge og vil aldri få elbiler til noe annet enn leketøy for de rike.

 

Da jeg bodde der nede kunne en ekspert på trafikk fortelle at bilene i Sao Paulo bruker mer drivstoff på å vente på grønt lys enn hva hele bilparken i Norge bruker på å kjøre. Da forstår man at de resursene som finnes må brukes her, dvs få bedre flyt i trafikken.

 

Etanolbilene som var populære i Brasil er også snart borte pga at folk ble syke av avgassene.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at f.eks. Peugeot og Toyota neppe tester bilene sine på samme stedene.

 

Da må det ganske enkelt bli importørene som står for testen. Den type problemstillinger er ikke ny.

 

Da må man jo bare velge den importøren som er mest slepphendt.

 

Eller... Hva om man utarbeider en standarisert test som kan utføres i et laboratorie under helt bestemte og nøyaktige kriterier hvor som helst i verden? Testen kan bli utarbeidet på vei og så utført i laboratorier. Da kan man utelukke alle variabler man ikke har kontroll over og.... nei.. nei det blir for tullete. Det er bedre å sette en fyr til å kjøre rundt i tilfeldig trafikk, tilfeldig vær og med uforutsette hindringer og utfordringer. Noen i solskinn og høytrykk, andre i snøvær og kraftig lavtrykk i høyfjellet. Jo mer tilfeldig jo bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...