Dr. Brodsky Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Vi har en datter på snart 6 år, og lurer på når dere mener det er greit at hun får telefon. Det vil si; hun har allerede en telefon, men hun har hittil ikke fått lov å ta den med ut. Selv skjønner jeg ikke helt problemet med at hun skal ha en telefon, og ta den med når hun går ut, men det virker som om mange er uenig i dette, inkludert min samboer (barnets mor). Vår datter er ved hver mulige anledning ute eller på besøk hos andre i klassen, og jeg begynner å bli lei av å gå å lete etter henne eller gå gjennom hele klasselisten når vi vil ha henne hjem. Er det noen som har noen formening om dette? Ingen av hennes venner har telefon. Jeg har aldri hørt andre argumenter enn at de er for små. Endret 10. november 2017 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Minst 8 år etter min mening. Mitt eldste onkelbarn fikk mobil da hun fylte 8 år. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Fikk vel min første Motorola da jeg var 6 år.. Ser ikke hvorfor man skal vente lenger enn til at de klarer å bruke den og forstår formålet med den. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Kommer an på hva slags telefon. Er det noe ala denne som bare går å ringe og sende SMS med så er det jo bare et verktøy for å kunne få tak i henne eller for at hun kan få tak i dere. En smarttelefon til ørten tusen som hun har mulighet til å tråle Internett med er ikke vits, da blir det bare å surre med telefonen halve tiden + at det blir litt dyrt hvis hun mister den. Edit; De har en på Clas Ohlson nå og den er helt kurant. https://www.clasohlson.com/no/Nokia-105-Dual-Sim-mobiltelefon/38-8421 Man får også tak i litt billigere telefoner fra f.eks. Ebay. Endret 10. november 2017 av Soseks 2 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Tenker dette er veldig individuelt og at det er dere som foreldre som vet best når barnet er klar for å ha egen telefon. Her fikk hun telefon da hun var 7, er 10 nå, og viser fortsatt ikke mye interesse for telefonen. Det er vi som må minne henne på å ta den med, men den blir i all hovedsak brukt til å spille på når hun kjeder seg hjemme. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. november 2017 Forfatter Del Skrevet 10. november 2017 Kommer an på hva slags telefon. Er det noe ala denne som bare går å ringe og sende SMS med så er det jo bare et verktøy for å kunne få tak i henne eller for at hun kan få tak i dere. En smarttelefon til ørten tusen som hun har mulighet til å tråle Internett med er ikke vits, da blir det bare å surre med telefonen halve tiden + at det blir litt dyrt hvis hun mister den. Det er en Galaxy S5 med ett eller annet minimalistisk ROM (husker ikke navnet). Telefonen kan ringe, sende meldinger, surfe på nett, se på Netflix og på NRK Super. Trådløst nett er sperret (siden abonnementet ikke inkluderer dette) og en kan ikke installere apper. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Litt usikker på om jeg ville brukt den for å ta med seg selv om jeg hadde den til overs. Men uansett så er jo grunnen til at jenta skal ha telefon at det skal være et verktøy for enkel kommunikasjon og i disse dager så er det litt viktigere å kunne få tak i hverandre enn for 10-20 år siden. Mener nå jeg. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Det må nå være helt opp til hver enkelt. Det er jo som du sier, ts, et verktøy for å nå barnet hvor enn det måtte være. Personlig ville jeg bare ungått en smarttelefon bare på grunn av at jeg ikke vil oppmuntre til å leve livet på en skjerm og heller legge til rette for at når man er ute er man ute og spille dataspill kan man gjøre hjemme på en maskin foreldrene har kontroll over enten det er android, ios eller windows. Jeg er av den mening at slikt er fordummende og avhengighetsdannende spesielt for små sinn så jo mindre av slikt jo bedre. Men sålenge det er et verktøy som kun gir nyttige og praktiske funksjoner så kan jeg ikke se at noen skal ha rett til å kritisere at et barn har en tlf. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Vår datter fikk nettopp lov til å ta i bruk en mobiltelefon etter at hennes Gator 2 gikk i stykker. Hun er 9 år. Vi har vært litt sånn at vi har hatt nettvett i tankene (selv om en får mobil som ikke er smart). Men nå har hun en Iphone 5s med knust skjerm som vi hadde liggende. Hadde hun vært litt yngre hadde vi heller kjøpt en ny Gator 2 til henne. Nå har hun litt mer ansvar og etter hun har lært mye om hva som finnes på nettet må vi gi henne litt av våres tillit. Noe som ikke er aktuelt er at hun sitter å trykker på mobilen hele tiden, og det er vi litt strikse med. Endret 10. november 2017 av FranZe Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Vi har vært litt sånn at vi har hatt nettvett i tankene (selv om en får mobil som ikke er smart). Hva er vitsen med nettvett når man ikke har (Inter)nett? Jeg har alltid "presset på" for at barn skal ha mobil som ikke har nett fordi da har man kommunikasjonsmuligheter uten å måtte tenke på nettvettet. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Vi har vært litt sånn at vi har hatt nettvett i tankene (selv om en får mobil som ikke er smart). Hva er vitsen med nettvett når man ikke har (Inter)nett? Jeg har alltid "presset på" for at barn skal ha mobil som ikke har nett fordi da har man kommunikasjonsmuligheter uten å måtte tenke på nettvettet. Kommer litt an på alder og når en lærer barnet litt vett om nett det. Du må nå lære barnet om nettvett til syvende å sist uansett. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Syns det høres ut som om hun er klar for det og at det rett og slett begynner å bli en nødvendighet. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Hvis barnets mor er så i mot telefon så går det jo an å argumentere mot en klokke lignende Gator 3 f.eks? Der kan dere legge inn de numrene hun får lov til å ringe og motta. Pluss at en har sporing på barnet i tillegg. Hva er ulempen? I motsetning til telefon så har en alltid klokken med seg i og med at den henger på armen. Nei, kan ikke se for meg en 6 åring som leker: vent på meg jeg skal bare ta med telefonen.. Klokke er rett og slett mer praktisk Endret 11. november 2017 av FranZe Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Barn har ikke behov for mobil, det er foreldrene som skaper noe som kan virke som et behov. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jentungen til samboeren fikk telefon da hu var 9år, men den ble liggende ubrukt.. Hun ville bare ha siden "alle andre hadde" Sendte den med henne når hun skulle vekk på overnatting eller til faren sin, så hun hadde mulighet til å kontakte oss. Men det var alltid vi som måtte minne henne på det. Nå har hun blitt 11 og har fått en iPhone 5s og bruker den noe mer, men hun tar den ikke med på skolen eller noe slikt så sant vi ikke ber henne om å gjøre det.. Men den brukes mest til å spille på. Lenke til kommentar
JayCube Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Det jeg skal ha i huset nå, når jenta er 8 år er "hustelefon", ser på Doro PhoneEasy 530X med doking. Det er et par grunner: Hun er stor nok til å komme selv fra skolen mens ingen er hjemme. Om noe skjer får hun ringe, eller kan vi ringe når vi er forsinket. Andre grunnen er sikkerheten generelt. Bar bør kunr ringe etter hjelp om noe skjer. Telefon til spill og TV titting trenger hun ikke enda. Nok skjermtid ellers. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Min eldste fikk da han var 7år. Da kunne han både lese og skrive samt bruke en iPhone. Det finnes ingen fasit på når det er på tide. Jeg mener at det er på tide når man faktisk har bruk for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå