Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av 12v - 230v omformer

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg skal montere en 12v - 230v omformer i bilen og lurer på hvor tynn kabel jeg kan komme unna med. Omformeren er 300 watt kontinuerlig og 600 watt maks (det er også alt som står på den).

Grunnen til at jeg vil ha så tynn kabel som mulig er at om den er tynn nok kan jeg klare å trekke den uten å måtte demontere for mye.

Og hvor stor sikring burde jeg ha?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett virker å være fylt til randen av forskjellige svar på hvor tykk kabel 50A trenger. Det er forresten snakk om litt over 2 meter strekk.

Jeg har allerede trukket 2,5mm2 kabler, men tenkte at dette ble for smått, så planen var å feste de nye kablene i de gamle og trekke dem gjennom. Nå er jeg imidlertid usikker, da flere mener 2,5mm2 er nok...andre ville gått for minst 10.

Forvirret.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Minimum 13,3mmpå 12V-siden. Du kan jo risikovurdere litt selv, i fohold til utstyret som skal plugges inn. Er det stort sett 150-300W som trekkes velger du bare mindre kabel og dertil mindre sikring. Ut fra omformeren er riktignok 2,5mm mer enn nok.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

2,5 er alt for smått! Jeg ville gått for minimum 21mm^2.

At 2,5mm2 er for smått er jeg jo klar over, disse kablene har vært brukt til noe annet. Tar en imidlertid å søker litt rundt på nett så finner en rask folk som mener det holder. Men 21mmer vel overkill?

Minimum 13,3mmpå 12V-siden. Du kan jo risikovurdere litt selv, i fohold til utstyret som skal plugges inn. Er det stort sett 150-300W som trekkes velger du bare mindre kabel og dertil mindre sikring. Ut fra omformeren er riktignok 2,5mm mer enn nok.

Det skal i hovedsak brukes til å lade batterier til elektrisk verktøy. Tror det er denne laderen jeg har.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Problemet er at du må dimensjonere for maks strømtrekk. Et høyt strømtrekk kan gi så stort spenningsfall at omformeren skrur seg av. Selv om kablene ikke vil ta skade, eller i det hele tatt bli for varme.

En jeg kjenner brukte 8mm^2 og han klarte ikke en gang å bruke en 160W krølltang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...