Gå til innhold

Forbrukerrådet med skarp melding til Telia og Telenor:– Gi oss heller større datapakker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 "Vi har åpnet opp for å nulltaksere en hel kategori, i dette tilfellet musikkstrømmetjenester. Vi diskriminerer ingen, og alle som leverer en musikkstrømmetjeneste – eksisterende eller nye – kan derfor bli del av Telia Music Freedom. For øvrig er vi i dialog med flere musikkstrømmetjenester som vi satser på å inkludere fremover. "

 

Er ikke dette lett selvmotsigende? Om de allerede i dag hadde nulltaksert alle strømmetjenester, så hadde de vel ikke trengt å være "i dialog med flere"?  Enig med forbrukerrådet her, dette burde vært generelt større kvoter.

 

Forøvrig er "det beste for kundene hadde vært om det var gratis"-greiene til lunde en stråmann.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Norge er et land med veldig rike innbyggere som ikke er prisbevisste og med myndigheter som ikke bryr seg om og ikke leder an i undersøkelser ang prising av varer og tjenester i relasjon til andre land/naboland.

Nylig kostet 250 mbps internett-abonnement SKR 300 pr mnd i Sverige. Det samme tilbudet kostet i Norge NOK 1500. På forespørsel fikk jeg svaret at forholdene i Sverige er "helt annerledes" noe som er løgn. Jeg spurte hvilke forhold som var annerledes, og da nevnte de høye fjell og natur. Det vet jeg er løgn og har ikke noe å si, da kablene ikke legges over fjelltopper, men langs veier og jernbanelinjer som ellers i verden, og bare dit folk bor, ikke ut i ødemarka eller opp til fjelltopper.

Det ble også sagt at de betalte så fryktelig mye for signalene inn til seg, men det viste seg at det bare var noen få kroner. Eks: 1 Tb/sek = NOK 5-7 . Nå er det kanskje nede i 2 kroner. På en utvidelse fra 30 mbps til 100 mbps som koster forbruker 300 NOK har operatøren en dekningsgrad på minst 99%. Ikke rart at selgerne ringer oss ned for å selge oss verdens dyreste tjenester, mens i Sverige er det nesten ingen selgere som ringer deg som forbruker. Man kan også si at vi betaler masse for noe som nesten er gratis andre steder. Jeg kaller det "mytesalg" de selger en myte om at du får så mye og må ha så mye, mens du ikke får noe og trenger nesten ingenting.

Her i huset er forbruket pr mnd ca 40 GB i mnd, og til en hver tid i snitt pr dag maks 10 mbps brukt båndbredde. For leverandøren koster det mindre enn 1 kr for disse signalene. Båndbredde og forbruk kunne økes 10 ganger og det ville bare kostet leverandøren en femkroning i mnd.

For å eksemplifisere, så fikk vi her i huset en linje over fiber til 500 kr/mnd som jeg har målt til 890 mbit/s, omtrent alt det en UTP kabel kat 5e og 1 gbit maskinvare klarer å distribuere. Dette skulle i flg Get kostet 5000 kr/mnd for bare et-to år siden. Dette mot at vi også kjøpte TV-bokser og TV-ab.

 

Når det gjelder mobilt bredbånd, så koster signalet det samme, men maskinvaren i nettet er dyrt og skal nedskrives. Det er like dyrt i Sverige og Finland, men der er prisene likevel mye lavere. Så det er klart at de store selskapene subsidierer noen lands forbrukere og "lopper" andre for penger. Man ser det også på de store formuene som skapes og de svære lønningene og de flotte kontorbyggene. De kommer ikke ut av ingenting. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har du dårlig hukommelse Lunde?

 

 

inland handler det også om at 4G ble introdusert tidligere enn i Norge, noe som har bidratt til at priskonkurransen på mobildata har kommet lengre og gjennomsnittlig mobildatabruk for finske mobilbrukere er høyere enn i Norge. 

 

https://www.tek.no/artikler/netcom_lanserer_4g/73815

 

 

Netcom lanserer i dag verdens første fjerde generasjons mobilnett, såkalt LTE. Det er riktignok kun en relativt liten del av landet som dekkes foreløpig. Likevel må det sies å være en verdensnyhet som setter de nordiske landene på kartet.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når Telia sier de ikke diskriminerer noen så er dette direkte feil. Når det gjelder musikk så har Telenor nulltakst på Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer, Beat og Google Play Music. Telia har Spotify, Beat og Tidal. Og når Telia sier at "vi i dialog med flere musikkstrømmetjenester som vi satser på å inkludere fremover" så er det stikk motsatt av svaret jeg fikk fra kundeservice hos dem i går som sa "det er per i dag ikke noen konkrete planer om å inkludere flere aktører i denne tjenesten".

 

Forskjellen mellom Telenor og Telia er at mens Telia gjør dette for abonnement som har over en viss mengde datakvote per måned så har Telenor koblet det opp mot sine YNG abonnementer.

 

Telia driver med stor forskjellsbehandling når de ikke har med Apple Music, Deezer og Google Music i sin pakke. Telenor på sin side tror vist at det bare er yngre folk som streamer musikk via telefonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er gammeldags, men hva er argumentene for å tulle med å segregere på denne måten fremfor å bare gi oss større datakvote? Om du streamer 4-timer hver dag så vil du bruke omlag 460 MB per dag, altså nesten 14 GB per mnd. De færreste har vel et så høyt snitt som 4-timer per dag, hver dag i løpet av en måned. Hva med å heller bare øke kvoten med la oss si 7GB fremfor å gi fri strømming av musikk?

 

Det mest idiotiske med alt dette er jo at det ikke gjelder all musikk strømming engang, de segregerer til og med på de forskjellige tjenestene. Det er jo bare helt idiotisk og skaper jo en slags form for konkurransefordel for gitte tjenester..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telia driver med stor forskjellsbehandling når de ikke har med Apple Music, Deezer og Google Music i sin pakke. Telenor på sin side tror vist at det bare er yngre folk som streamer musikk via telefonen.

 

Nei, de gjør yngre folk vant til å streame musikk via telefonen, noe som de forventer de kommer til å fortsette med når de kommer over på andre abonnementer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er mulig jeg er gammeldags, men hva er argumentene for å tulle med å segregere på denne måten fremfor å bare gi oss større datakvote?

Jeg regner med de får betalt av strømmetjenesten for å inkludere dem.

 

 

Det er til og med mulig for dem å forhandle fram ekslusivitet, at teleselskapet gir Spotify en fordel med gratis tilgang for teleselskapets kunder, mot at Spotify kun inngår en slik avtale mot deres teleselskap. Slik kan Spotify bli den foretrukne streaming-platformen for et av landets største teleselskaper, mens et av landets største teleselskaper får være den eneste som gir gratis Spotify-streaming. Mindre aktører og kundene taper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og når Telia sier at "vi i dialog med flere musikkstrømmetjenester som vi satser på å inkludere fremover" så er det stikk motsatt av svaret jeg fikk fra kundeservice hos dem i går som sa "det er per i dag ikke noen konkrete planer om å inkludere flere aktører i denne tjenesten".

 

 

Det er jo stor forskjell på "i dialog med" og "konkrete planer", så dette er ikkje "stikk motsatt".

Lenke til kommentar

 

Det er mulig jeg er gammeldags, men hva er argumentene for å tulle med å segregere på denne måten fremfor å bare gi oss større datakvote?

Jeg regner med de får betalt av strømmetjenesten for å inkludere dem.

 

 

De påstår å ikke få det. Det kan dog være andre fordeler for dem, som at de kan ha servere fra disse firmaene internt i eget nett (så det ikke blir noe nevneverdige transit-kostnader), og at de fortsatt kan ta inn masse penger på annen bruk som går utover kvoten (enten direkte, som med telenor sitt straffetakst-system, eller ved å sette ned hastigheten og selge ekstrapakker).

Lenke til kommentar

 

Det er mulig jeg er gammeldags, men hva er argumentene for å tulle med å segregere på denne måten fremfor å bare gi oss større datakvote?

Jeg regner med de får betalt av strømmetjenesten for å inkludere dem.

Pelsdyrnæringen har ett stort problem. At dyret har bare 1 pels. Mobilselskapene har en rekke workarounds for oss mennesker, og de bruker den metoden som til enhver tid er mest formålstjenelig. Spørsmålet er: Hvor mye kan Telenor/Telia ta for et produkt uten at kunden forsvinner? De plukker fjær fra gåsa i stedet for å flå den. Det koster såpass mye fordi mange nok er bevisstløse nok til å akseptere prisen. En måte å løse slikt på er at alle går ned på sine pakker. Om alle går ned 2 hakk skal du se at det skjer noe.

 

https://www.phrases.org.uk/meanings/there-is-more-than-one-way-to-skin-a-cat.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Telia sier de ikke diskriminerer noen så er dette direkte feil. Når det gjelder musikk så har Telenor nulltakst på Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer, Beat og Google Play Music. Telia har Spotify, Beat og Tidal. Og når Telia sier at "vi i dialog med flere musikkstrømmetjenester som vi satser på å inkludere fremover" så er det stikk motsatt av svaret jeg fikk fra kundeservice hos dem i går som sa "det er per i dag ikke noen konkrete planer om å inkludere flere aktører i denne tjenesten".

 

Forskjellen mellom Telenor og Telia er at mens Telia gjør dette for abonnement som har over en viss mengde datakvote per måned så har Telenor koblet det opp mot sine YNG abonnementer.

 

Telia driver med stor forskjellsbehandling når de ikke har med Apple Music, Deezer og Google Music i sin pakke. Telenor på sin side tror vist at det bare er yngre folk som streamer musikk via telefonen.

 

Telenors YNG og Telias SMART UNG er ren aldersdiskriminering, så det er igrunn ikke Forbrukerrådet, men Likestillingsombudet som bør ta tak ;o))

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det er mulig jeg er gammeldags, men hva er argumentene for å tulle med å segregere på denne måten fremfor å bare gi oss større datakvote? Om du streamer 4-timer hver dag så vil du bruke omlag 460 MB per dag, altså nesten 14 GB per mnd. De færreste har vel et så høyt snitt som 4-timer per dag, hver dag i løpet av en måned. Hva med å heller bare øke kvoten med la oss si 7GB fremfor å gi fri strømming av musikk?

 

Det mest idiotiske med alt dette er jo at det ikke gjelder all musikk strømming engang, de segregerer til og med på de forskjellige tjenestene. Det er jo bare helt idiotisk og skaper jo en slags form for konkurransefordel for gitte tjenester..

 

Jeg tror argumentet er at mange av disse tjenestene har caching av musikken på telefonen, hvor mye av musikken cashes når man er koblet på wlan. Så når du spiller av samme sangen 100 ganger, så er det ikke sikkert at du bruker noe som helst av båndbredde. Dermed kan teleoperatørene gi deg "ingenting" gratis
Lenke til kommentar

Ikke uten grunn de ikke inkluderer nettradio i dette tilbudet, de fleste bruker vel musikktjenester med nedlastbart innhold. Direktesendt nettradio er ikke mulig å laste ned på samme måte, derfor vil mengden øke betydelig. Tror nemlig ikke det er mange MB selv ungdom streamer på utsiden av sin vanlige kvote, det har Telenor forsket lenge på før de lanserte dette lokke tilbudet. Ganske enkelt logikk, ser det ut som om Telenor gir ut noe er det garantert en såpass stor hake at man bør gå lange omveier rundt. Telia prøver vel bare å kjøre en litt dårligere blåkopi.

Lenke til kommentar

Når det gjelder mobilt bredbånd, så koster signalet det samme, men maskinvaren i nettet er dyrt og skal nedskrives. Det er like dyrt i Sverige og Finland, men der er prisene likevel mye lavere. Så det er klart at de store selskapene subsidierer noen lands forbrukere og "lopper" andre for penger. Man ser det også på de store formuene som skapes og de svære lønningene og de flotte kontorbyggene. De kommer ikke ut av ingenting. 

 

Ikke helt korrekt. Norges geografi og topografi krever for mobilt bredbånd langt flere basestasjoner enn Sverige og Finland. Ikke minst når man ser relatert til antall kunder man kan dele kostnaden på. Og hardwaren er ikke den største kostnadbiten på en basestasjon heller.

 

Men det er allikevel nok slik at Telenor og Telia tar en overpris i det norske markedet - det ser vi på at de har større "dekningsbidrag" i Norge. Men justerer vi for dette vil vi allikevel ha høyere priser i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fullstendig hinsides og latterlig av gribbene å påstå at de ikke bryter nettnøytraliteten ved å ramse opp en 4-5 tjenester som de har greid å fått med på galskapen. Man kan ikke si at man ikke bryter nettnøytraliteten ved å ha en opt-in som *tjenesten* må *søke* om å bli med i. Nettnøytralitet gjelder *kunder*, ikke leverandører.

Om jeg som kunde vil høre på en lite tjent strømmetjeneste fra Kuala Lumpur, som selvsagt aldri har hørt om hverken Norges mobilnett eller Telias "opt-in", hva skjer da tror de?

 

Om jeg som kunde bestemmer meg for å starte opp en tjeneste som streamer min selvlagde musikk til et smalt publikum, hadde jeg fått bli med i Telia eller Telenor sin 4-5 kjempeleverandører store klubb? Neppe.

 

Videotjenester er ikke inkludert, selv videotjenester laget for strømming av musikk, e.g Youtube Red. Her har ikke bare Telenor valgt hvilke firmaer vi skal benytte oss av for oss, men hvilken teknologi vi skal benytt også.

 

Sider for brukerskapt musikk som SoundCloud er heller ikke inkludert. Vi skal altså kun få de kommersielle tjenestene som er tilgjengelig i norge. Mon tro hvorfor?

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...