Gå til innhold

Bachelor i Retail Management. Oppskrytt studie?

LD93

Anbefalte innlegg

Hei

Har ikke gått studie selv, men har noen bekjente som jeg har diskutert med

Greia er at jeg og en nær venn skal starte egen butikk i de kommende årene,

Han ønsker at vi begge skal ta på oss 3 år i studie på BI for så å starte eget, mest fordi han føler det er det sikreste og ser for seg at det  å starte butikk vil gå mye mer jevnt med det i bakhånd, Jeg har diskutert med bekjente og personer i vår omkrets som har tatt dette studie, og jeg får på følelsen at det virker litt oppskrytt, Altså basics i å starte eget er : Skaffe lokale, få leverandører, markedsføre, selge

Har allerede fått en "god" leieavtale som ikke er bindende for oss enda, har kontaktet leverandører og fått gode tilbud samt gode betalingsmuligheter, Markedsføre kommer man til + senteret hjelper til på dette stadiet, Og med det å selge så har vi begge jobbet som assisterende butikksjefer i 3 år så vi ser på oss selv som gode kandidater der

Vi har en god forretningside og vi mangler å høre med banken for å se hva som er best for oss, lån-kreditt osv osv

Så jeg spør..er det noen her som har tatt bachelor i retail management og startet enten noe selv eller franchise og føler at dette var virkelig verdt det?

Tenker at man blir satt så langt tilbake i tid med 3år + studiegjeld

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Kjenner flere uten høgskoleutdanning innen handel som driver butikker. Nå svarer ikke jeg på spørsmålet ditt, beklager, men en sådan utdanning koster! Er dere villig til å sette dere i studiegjeld for å ta den utdanningen? Gjør ikke studiegjeld dere mindre lånedyktige når det kommer til støtte fra banken?

Nå hagler det med spørsmål, men fyrer løs likevel: Skal dere gjøre regnskapet selv? Er dere kompetent nok til det? Dersom planen er å styre med regnskapet selv, kanskje det er kortere utdanningsalternativer dere kan velge?

Nå har jeg ikke noe som helst autoritet i dette feltet. Bak meg er et feilslått enkeltmannsforetak, og et kurs i bedriftsetablering som jeg valset gjennom.

Lenke til kommentar

Det er vell aldri vekkasta med utdanning, men samtidig så må ein nok drive litt meir avansert før det er nødvendig med høgare utdanning innanfor butikkdrift.

Min umiddelbare tanke er at det kanskje er litt i overkant å vente til begge to har tatt høgare utdanning.

Den store ulempen med at dere har utdanning er jo at dere må kunne ta ut større utbytte/lønn for å betjene studielånet enn kva som hadde vært tilfellet om dere startar opp utan studielån.

Så med mindre dere skal drive stort eller ansette mange ansatte med ein gong, så trur eg nok at utdanninga er litt unødvendig. Det burde i alle fall ikkje være behov for at dere begge to studerer.

Det er vell betre om dere saman startar butikken med ein gong, der ein av dere er daglig leder i fulltidsstilling som driver butikken, og den andre tek utdanning og er deltidsansatt.

Lenke til kommentar

Kjenner flere uten høgskoleutdanning innen handel som driver butikker. Nå svarer ikke jeg på spørsmålet ditt, beklager, men en sådan utdanning koster! Er dere villig til å sette dere i studiegjeld for å ta den utdanningen? Gjør ikke studiegjeld dere mindre lånedyktige når det kommer til støtte fra banken?

Nå hagler det med spørsmål, men fyrer løs likevel: Skal dere gjøre regnskapet selv? Er dere kompetent nok til det? Dersom planen er å styre med regnskapet selv, kanskje det er kortere utdanningsalternativer dere kan velge?

Nå har jeg ikke noe som helst autoritet i dette feltet. Bak meg er et feilslått enkeltmannsforetak, og et kurs i bedriftsetablering som jeg valset gjennom.

Jobber med regnskap og den delen blir da dekket uten kostnad ( utenom egentid) 

Jo er nettopp det som gjør meg tvilsom.. Jeg mener jo vi ikke trenger studie. pga gjeld og årsinntekter som går tapt, Men nå har jeg ikke gått studie heller så vet ikke hva du vil evt lære der

Føler bare at BI er oppskrytt og en pengesluker på så mange områder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...