Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installerign av platetopp, hvordan koble kontakten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er i grunn elektrikermat siden det blir fast installasjon. Likevel, her er sånn jeg ville gjort det:

post-386593-0-27721300-1510273204_thumb.jpg

Siden jeg ikke er elektriker er jeg bare 99% sikker på at det er riktig.

[På videregående gikk jeg GK Elektro og VK1 Elektro (hvor vi var mye utplassert sammen med elektrikere) og i ettertid har jeg *kremt* sørget for at kunnskapene aldri ble glemt.]

Om du ikke har skrudd opp stikkontakter før, eller om noe som helst i forklaringene i bildet over er greske, så er dette tegn på at det er best å sette bort arbeidet til noen med peil.

Lenke til kommentar

Dette er i grunn elektrikermat siden det blir fast installasjon. Likevel, her er sånn jeg ville gjort det:

attachicon.gifhmmmmm.jpg

Siden jeg ikke er elektriker er jeg bare 99% sikker på at det er riktig.

[På videregående gikk jeg GK Elektro og VK1 Elektro (hvor vi var mye utplassert sammen med elektrikere) og i ettertid har jeg *kremt* sørget for at kunnskapene aldri ble glemt.]

Om du ikke har skrudd opp stikkontakter før, eller om noe som helst i forklaringene i bildet over er greske, så er dette tegn på at det er best å sette bort arbeidet til noen med peil.

Takk for at du gadd å komme med en god forklaring. Sikkert elektriker mat dette her, men hadde bare lyst til å se om jeg får gjort dette selv. En elektriker tar sikker 2-3000 kr for å komme å gjøre dette her, noe som de sikkert bruker 5 minutter på. Hva skjer om man kobler feil, snakker vi brannfarlig osv?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar

Takk for at du gadd å komme med en god forklaring. Sikkert elektriker mat dette her, men hadde bare lyst til å se om jeg får gjort dette selv. En elektriker tar sikker 2-3000 kr for å komme å gjøre dette her, noe som de sikkert bruker 5 minutter på. Hva skjer om man kobler feil, snakker vi brannfarlig osv?

Lederne (ledningene) som går til L kan faktisk byttes med de som går til N siden dette er vekselstrøm.

Et bedre spørsmål er hva som skjer hvis det som egentlig er en L-ledning byttes mot en N-ledning, hvor da N og L blandes .. Egentlig tror jeg det også skal gå bra siden skjemaet til høyre i bildet viser en ledning for hver fase (hvor man har dette). Men da er man over i verdenen hvor man har flere faser og mye av dette er litt fuzzy etter såpass mange år hvor jeg ikke har brukt denne kunnskapen. (Store motorer bruker f.eks. tre faser + jord selvsagt, i stedet for to faser + jord som er det vanlige i hus).

For å summere opp: Jeg vet ikke helt hva som skjer om du kobler dugelig feil, delvis fordi jeg ikke aner særlig mye om hvordan platetopper fungerer.

Brannfarlig blir det ikke - så lenge du passer på å skru godt til alle skruer. Og sjansen er stor for at alt er i orden hvis sikringa ikke ryker første gang du prøver platetoppen.

EDIT: Skriveleif

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Teikningen til nightowl er riktig, så sant du er i Norge med eit vanleg opplegg.

Om brun og svart blir kopla på L og kvit og blå blir kopla på N eller omvendt betyr ingenting praktisk sett, men det riktige iht. normen er som teikna.

Koplar du feil vil sikringen slå ut eller ting ikkje fungere som dei skal. Det er større fare for at du koplar dårleg, dvs. ikkje trekk til med riktig moment eller får ledningane godt inni klemmene.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...