Tanke Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hei. Jeg har en nabo som ønsker å anlegge en vei helt inntil grensen mot min eiendom. Jeg mener at avstanden til grensen skal være minst 4 meter, med mindre noe annet er avtalt. Men hva sier egentlig lovverket? Gjelder 4 meters-regelen også for privat vei? På forhånd takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Firemetersgrensen gjelder bygninger, og er ikke "med mindre noe annet er avtalt", men "med mindre noe annet er fastsatt i kommunens reguleringsplan". Hvis veien skal knyttes opp mot offentlig veg trengs tillatelse fra regionvegkontoret/kommunen. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hva sier loven når det er vei - utkjørsel mot privat veg? Har allerede en utkjørsel fra garasje og parkering. Men tenker på en utkjørsel som er mer framtidsrettet (les: når vi blir eldre og ikke orker å gå opp bakken fra garasjen. Pluss at sikten for de som bor lengre bort i vegen blir bedre.) <Trådkapring> Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Tipper du kan bygge så mye vei du vil på din egen tomt, så lenge den ikke er bygget i høyden.Som f.eks terrasse kan du bygge så mye du vil på egen tomt så lenge den ikke bygges 0.5m over bakken om jeg husker korrekt. Lenke til kommentar
Tanke Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Så det forleligger ingen lovpålagte bestemmelser vedrørende avstand til grensen? Det finner jeg underlig. Kan jeg spørre deg hvilken juridisk utdannelse du har krikkert? Toreae; kan ikke du bare lage din egen tråd? Lenke til kommentar
Tanke Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Ok, hvilken juridisk utdannelse har du? Lenke til kommentar
Tanke Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Det er tydeligvis ikke hit en skal henvende seg hvis man trenger hjelp. Jeg får høre hva advokaten sier om dette i morgen Endret 9. november 2017 av Tanke Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Svaret finner du i signaturen hans: krikkert er jurist og registrert rettshjelper. Lenke til kommentar
Tanke Skrevet 10. november 2017 Forfatter Del Skrevet 10. november 2017 Svaret finner du i signaturen hans: krikkert er jurist og registrert rettshjelper. Ok, skriften var veldig lys, så jeg så det ikke. Men svar på spørsmålet fikk jeg jo ikke. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Etter reglene ble litt forenklet kan det hende dette går under det. "Mindre bygg som eksempelvis mindre levegger, mindre fylling, planering av terreng, intern vei og biloppstillingsplasser for tomtens bruk kan plasseres inntil 1 meter fra nabogrensen." https://www.smartepenger.no/94-nyhet/2337-na-kan-du-straks-bygge-sa-mye-uten-a-soke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå