Gå til innhold

Dobbeltmoral i global politikk - Saudi Arabia

zeebra

Anbefalte innlegg

Tja, man kan jo starte med andre land som fordømmer bakvendtland X og bakvendtland Y, men som støtter bakvendtland Saudi Arabia, noe som i seg selv er dobbeltmoral. Men det er ikke det tråden egentlig handler om, selv om den handler om dobbeltmoral i politikk generelt.

Tråden omhandler Saudi Arabia som på den ene siden kjemper mot "opprørere" i Yemen, og beskylder Iran for å støtte oppørere og forsyne dem med våpen. På den andre siden anklages Saudi Arabia av andre land for å støtte oppøret i Syria, forsyner disse med våpen osv.

Blir det ikke litt dumt av et land å "anklage andre for", noe de selv driver med...? Dessverre har dette temaet blitt en gjenganger i internasjonal politikk, hvor Saudi Arabia kun er et godt eksempel.

Man kan jo også nevne USA og Russland, hvor USA beskylder Russland for altslags greier som de selv driver med. Egentlig retter USA klage mot seg selv, noe også Saudi Arabia gjør. Hvordan kan slik oppførsel aksepteres? Er folk så dumme at de ikke bryr seg om dobbeltmoral? Er de blinde? Er de døve?

Saudi Arabia er jo et diktatur USA støtter, og har lenge støttet diktatorer i Saudi Arabia. Alikevel "beskylder" de Russland for å støtte en diktator i Syria, som om det var en ille ting. Indirekte beskylder de jo seg selv for å støtte diktatorer og sier at dette er ille.

Dette er jo klassiske eksempler på "doublespeak" hvor man beskylder og fordømmer andre for hva man selv driver med. Er folk virkelig så dumme at de kjøper dette? Eller er de bare fanatiske flaggrunkere og landsforrædere som heier et annet land enn sitt eget i en eller annen slags kamp om verdensherredømme? Syke folk som støtter syke?

Men ja, tilbake til Saudi Arabia, har ikke de nå snakket fra seg all troverdigheten sin? Hvilken dommer er jeg, om jeg selv er drapsmann og anklager og fordømmer en annen for å være drapsmann? En drapsmann burde ikke være dommer, og kan kun fordømme med dobbeltmoral om han fordømmer en annen for å ha begått drap og overser sin egen drapshandling.

Samtidig anklager også Saudi Arabia Libanon for å ha erklært krig mot Saudi Arabia ved aggresjon, mens Saudi Arabia totalt overser sine egne krigserklæringer i Syria.

Spørsmålet som stilles er jo hva som vil skje videre. Om en farlig dobbeltmoralsk makt som Saudi Arabia og Iran vil havne i krig. Jeg har hørt dumme ting fra Iran, trusler osv, men ikke dobbeltmoral og rene tåpeligheter som jeg kan huske. Hvis to slike land vil ende i krig i midtøsten i flere land og mot hverandre osv i en regional krig, kan det ikke da tenkes at to liknende globale makter som USA og Russland også kan føre verden ut i verdenskrig? USA dobbeltmoralens høyborg og løgnenes hjem i det nye årtusen, mot et Russland som først og fremst kun forsvarer sine egne interesser. Også Russland kan jeg ikke huske har drevet med dobbeltmoral på måten jeg nevner med Saudi Arabia og nå USA. Javisst har Russland også gjort mye dumt, men det er ikke et uberegnelig sykt dobbeltmoralsk og løgnersk land på samme måte som USA og Saudi Arabia.

Da kan man jo lure på hva psykopatregimer, lystløgnere, dobbeltmoralister, hjernevaskere, massedrapsmenn, krigsforbrytere og menneskerettskriminelle fra regimene i USA og Saudi Arabia kan finne på i denne verden, og er man svært optimistisk er det mulig at det ikke vil føre til global krig. Er man bare litt optimistisk kan man håpe at USA og Saudi Arabia ikke vil dra med seg hele verden til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...