utvikling Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Har kommet i en litt kinkig situasjon, flyttet inn i ny leilighet i sommer der det er internett inkl. i leie. Merket raskt at internetthastigheten ikke var bra nok, ringte derfor nettleverandør og betalte mellomlegg for å oppgradere internettet fra 10/10 til 60/60 linje. I det siste har jeg merket at linjen ikke er som den skal være. Etter litt nærmere undersøkelse ser jeg at leietakerene i naboleiligheten har en kabel trukket fra deres ruter til modemet som står i min leilighet.Dette betyr at jeg har betalt for at naboen skal ha oppgradert internett i et halvår nå.Her er det vel utleier som har drevet med noe shady business med å spare på kostnader ved å koble flere rutere på samme modem. Siden modemet står i min leilighet, har jeg mulighet til å koble naboen av modemet ved å dra ut kabelen som går til deres leilighet.Hva blir rett ting å gjøre i dette tilfellet? Skal ikke hver leilighet ha sitt eget modem? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Er moderne bredbånd så tregt at du lider når naboen surfer på Youtube på din linje? Jeg tror ikke jeg hadde merket det om en hel ungdommskole hadde snyltet på min fiber. Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Er moderne bredbånd så tregt at du lider når naboen surfer på Youtube på din linje? Jeg tror ikke jeg hadde merket det om en hel ungdommskole hadde snyltet på min fiber Når de to andre som bor sammen med meg sitter på netflix, samtidig som det dras internett fra naboleiligheten, har det blitt et problem ja. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Man kan da ikke vite om naboen kun ser på youtube. Om du betaler hele bredbåndabonnementet selv burde du ta det opp med huseier. Står det noe om dette i leiekontrakten? ser nå hva du ang dette Endret 9. november 2017 av Jokerjævel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvordan kunne du oppgradere hastigheten, hvis det ikke er din linje? Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Hvordan kunne du oppgradere hastigheten, hvis det ikke er din linje? Om det er min linje eller ikke kan vel diskuteres, men jeg ringte bare inn å sa jeg ville betale mellomlegget for å få oppgradert linjen. Det var ingen problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Vel, om det er din linje, så kan du nappe ut hvilke ledninger du vil, men om det ikke er din linje, så har du ingenting du skulle sagt. Det virkelig merkelig at hvem som helst skulle kunne oppjustere hastigheten på ei linje. Hvem som er juridisk ansvarlig for den linjen? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Ser vel ikke helt at det er "Shady" av huseier å dele en linje på to leiligheter med mindre det er spesifisert hastigheten du skal få i kontrakten, og det er jo ikke ditt bredbåndsadbonnement - det er huseier. Det greieste er vel å kontakte naboen og høre om det vil være med å betale en evt raskere linje? (Eventuelt kan det være en enkel løsning å få tak i en gammel hub med 10MBit og koble imellom slik at de er begrenset til 10MBit) Endret 9. november 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Vel, om det er din linje, så kan du nappe ut hvilke ledninger du vil, men om det ikke er din linje, så har du ingenting du skulle sagt. Det virkelig merkelig at hvem som helst skulle kunne oppjustere hastigheten på ei linje. Hvem som er juridisk ansvarlig for den linjen? Jeg vetikke hvem som er juridisk eier av modemet (burde vel ringe å spørre), men som langtidsleier burde jeg vel kunne forvente å ha et eget modem? Ser vel ikke helt at det er "Shady" av huseier å dele en linje på to leiligheter med mindre det er spesifisert hastigheten du skal få i kontrakten, og det er jo ikke ditt bredbåndsadbonnement - det er huseier. Det greieste er vel å kontakte naboen og høre om det vil være med å betale en evt raskere linje? (Eventuelt kan det være en enkel løsning å få tak i en gammel hub med 10MBit og koble imellom slik at de er begrenset til 10MBit) Når jeg ringte utleier å spurte om de kunne oppgradere, sa de at dette var mitt eget ansvar/valg om jeg ville oppgradere linjen. Det er en mulighet å kjøpe en slik hub, har du noen link? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Det er en mulighet å kjøpe en slik hub, har du noen link? De selges ikke lenger så du må finne noe gammelt brukt, f.eks https://www.ebay.com/itm/Hub-8-porte-10-Mbit-LevelOne-EHU-0900TB/142573132094?hash=item213205593e:g:jdoAAOSwImRYkR4E Neste mulighet er å sette inn en mer avansert nyere som du kan stille hastigheten på portene på, men da koster det gjerne litt mer. Jeg ser f.eks denne fra netgear har mulighet for å stille porthastighet, mulig det finnes enda rimeligere enheter: https://kb.netgear.com/000037832/How-do-I-change-the-speed-and-duplex-mode-of-a-port-on-my-GS808E-Nighthawk-S8000-Gaming-Streaming-Switch https://www.prisjakt.no/product.php?p=4103038 Endret 9. november 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Hvis Internett er inkludert i leie så vil det si at utleier bare øker leieprisen hvis du selv ringer inn og bestiller raskere nettverk ? Så med andre ord, Du er ikke kunde hos dem som leverer Internett der du leier, Da er det utleier som må svare på om du skal få råde over det nettet eller ikke, Om leietaker nr 2 skal betale mer han/hun også eller om han/hun skal få eget nett. Og husk, om det er slik at det er ditt navn som står som kunde hos leverandør så hadde jeg nappa ut den kabelen med en gang, for alt du vet sitter det en gris og laster ned masse ulovlig på din linje. Eller så gjør du som de andre sier, Kjøp en ruter/modem/switch der du kan justere hastigheten til leietaker nr 2 slik at han får den farten han betaler for og du får det du betaler for. Det koster riktig nok en tusenlapp for et slikt produkt men da får du betaler for. Endret 10. november 2017 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå