AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvordan finner man ut hva de overførte betydningene i muntlige samtaler handler om? F.eks. hva er "spille fotball"? Slik "er du god til å spille fotball?" Betyr det at man spør om man er god til å snakke i overførte betydninger, at den kommunikasjonen kalles å spille fotball? Altså det varierer vel hva man mener, men jeg skjønner bare ikke hva andre mener. Dvs. jeg har mange mistanker, men jeg blir forvirret. Så jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut av dette, da det medfører stort ubehag for meg, og man ikke fungerer sosialt om man ikke mestrer dette. Man blir sett på som en idiot, og behandlet deretter. Og jeg vil jobbe, jeg vil ikke bare gå hjemme og sulle. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Dette medfører stort ubehag for meg, da det nok er min manglende kommunikasjonsevne som har ført meg opp i min situasjon. F.eks. er jeg visst "rovfisk". Jeg spurte om fisken var voldelig, men det var bare at "den spiser andre fisk". Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Er det "skyldig før det er mulig å bevise noe pga ingen forbrytelse har blitt gjort"? Men det var litt off topic, jeg bare sier at dette henger ihop. Hvis jeg hadde kommunisert så hadde andre kanskje sett på meg som et vanlig menneske, og det er vel ubehagelig når andre ikke ser på en som et vanlig menneske, f.eks. at man er "rovfisk som spiser andre fisker"? Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Folk blir redd meg. De vet ikke hvor de har meg, og hvem jeg er som person. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Nei, det er rart med det.. Hvis du lager litt flere tråder og poster her med masse intetsigende vås blir sikkert alt bra. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Nei, det er rart med det.. Hvis du lager litt flere tråder og poster her med masse intetsigende vås blir sikkert alt bra. Det er ikke vås for meg, jeg har problemer med dette. Dere skjønner ikke hvor plagsomt dette er, hvordan hadde du likt å aldri klare å snakke med andre, slik at andre syns du er "ulv" eller "idiot" eller at det et-eller-annet som gjør at du ikke er et vanlig menneske?? Ifølge nevropsykologiske tester har jeg et godt evnenivå. Da er det et problem at jeg ikke får til dette, for testen skal vel ikke lyve, slik at jeg egentlig er en idiot selv om jeg scorer bra? Jeg tror ikke det. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Vurdert å oppsøke noen som faktisk kan hjelpe deg? F.eks fastlege og psykolog? Med psykolog mener jeg ikke fordi du har psykologiske problemer, men for å snakke om problemene dine og finne ut av hvor problemet faktisk ligger. Endret 9. november 2017 av aklla Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvorfor skulle det å være flink til å spille fotball være noe annet enn flink til nettopp å faktisk spille fotball?? Du legger alt for mye i ting, og i tillegg misforstår du veldig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Vurdert å oppsøke noen som faktisk kan hjelpe deg? F.eks fastlege og psykolog? Med psykolog mener jeg ikke fordi du har psykologiske problemer, men for å snakke om problemene dine og finne ut av hvor problemet faktisk ligger. Jeg venter på samtalepartner i kommunens psykiatritjeneste, men jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å svare på? Er dere redd for å si noe galt, slik at jeg skal skjønne dette selv? Er det meningen at man ikke skal teskjefores dette, men bare komme inn i systemet på egenhånd? Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Hvorfor skulle det å være flink til å spille fotball være noe annet enn flink til nettopp å faktisk spille fotball?? Du legger alt for mye i ting, og i tillegg misforstår du veldig. Folk liker visst tåketale, jeg derimot har et mer presist språk som ikke gir rom for misforståelser. Jeg har kanskje asperger? Det er jo bokstavelig. Men det gir meg en god del problemer dette, fordi jeg ønsker å passe inn i samfunnet, og på en arbeidsplass. Det er stor skam å ikke jobbe, men det er vanskelig. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Av menn så er det bare 7,8% som har uføretrygd, mens kvinner hadde litt over 11%. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Ja, noen driver med mye tåketale, og kanskje virker en helt vanlig samtale ut som tåketale for deg? Du trenger en bekjent eller psykolog som du kan rådføre deg med for å bli litt mer sikker på deg selv og ikke ta det så tungt om du ikke forstår hva folk mener. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Ja, noen driver med mye tåketale, og kanskje virker en helt vanlig samtale ut som tåketale for deg? Du trenger en bekjent eller psykolog som du kan rådføre deg med for å bli litt mer sikker på deg selv og ikke ta det så tungt om du ikke forstår hva folk mener. Det er vanskelig å vise følelser. Jeg klarte ikke det på DPS heller. Kanskje derfor det ikke hadde noen effekt (som de sa). Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Jeg venter på samtalepartner i kommunens psykiatritjeneste, men jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å svare på? Er dere redd for å si noe galt, slik at jeg skal skjønne dette selv? Er det meningen at man ikke skal teskjefores dette, men bare komme inn i systemet på egenhånd? Anonymous poster hash: 6d950...056 Hvordan skal noen som ikke var der vite hva som mentes med å "spille fotball" i settingen du var i? Det mest natturlige er jo at det mente å bokstavlig talt spille fotball, men det kan jo bety andre ting, men da må jo både resten av samtalen og situasjonen og hvem du var med tolkes. Kanskje problemet er at du tror folk driver med tåkeprat mens de egentlig ikke gjør det? Det er ingen konspirasjon mot deg der alle snakker ett skjult språk... Endret 9. november 2017 av aklla Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Hvordan skal noen som ikke var der vite hva som mentes med å "spille fotball" i settingen du var i? Det mest natturlige er jo at det mente å bokstavlig talt spille fotball. Kanskje problemet er at du tror folk driver med tåkeprat mens de egentlig ikke gjør det? Syns det er tåkeprat hele tiden, at det handler om noe personlig, men jeg forstår ikke hva det handler om og da blir tolkningen feil og kanskje noe ikke er tåketale selv om jeg tror det pga tolkningsproblemene. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Det er ingen konspirasjon mot deg der alle snakker ett skjult språk... Nei, de bare frykter meg. Mistenker at jeg er farlig eller noe slikt, eller idiot. Jeg syns ikke det er noe feil det de tenker og sier, det er jeg som er problemet. Men det ønsker jeg å gjøre noe med, fordi jeg er så jævlig lei dette meningsløse livet som jeg har levet i mange år. Det er bare å kaste vekk tiden man får utdelt før man dør. Jeg har ikke opplevd noe som helst som har gjort meg lykkelig. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Skjønner det, men ingen her på forumet kan si hva de mente med det de sa om det betydde noe annet enn å faktisk spille fotball. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Flink til å spille fotball betyr som regel akkurat det--at man er flink til å spille fotball. Av og til bruker folk en sammenlikning for å beskrive noe man mener, f.eks. "sulten som en ulv". Her kan folk tenke veldig kreativt, og det er ikke uvanlig at andre ikke helt skjønner hva en mener, fordi sammenlikningen ikke har så mange likheter med det man mener å si. Mange synes f.eks. det er vanskelig å forstå dikt og poesi. Men som regel skjønner folk hva man mener. Mange synes det er gøy å bruke slike sammenlikninger, og se likheten mellom ting osv. Andre, bl.a. de som har fått diagnosen Aspergers syndrom, synes ofte ikke at slikt er gøy. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Skjønner det, men ingen her på forumet kan si hva de mente med det de sa om det betydde noe annet enn å faktisk spille fotball. Skjønner det. Men det var bare et eksempel da. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Flink til å spille fotball betyr som regel akkurat det--at man er flink til å spille fotball. Av og til bruker folk en sammenlikning for å beskrive noe man mener, f.eks. "sulten som en ulv". Her kan folk tenke veldig kreativt, og det er ikke uvanlig at andre ikke helt skjønner hva en mener, fordi sammenlikningen ikke har så mange likheter med det man mener å si. Mange synes f.eks. det er vanskelig å forstå dikt og poesi. Men som regel skjønner folk hva man mener. Mange synes det er gøy å bruke slike sammenlikninger, og se likheten mellom ting osv. Andre, bl.a. de som har fått diagnosen Aspergers syndrom, synes ofte ikke at slikt er gøy. Jeg har lyst til å delta, jeg blir bare forvirret. Jeg har problemer med å dele noe personlig, eller si noe personlig, men jeg ønsker ikke å ha det slik. Det gjør meg ensom. Og jeg fungerer ikke sosialt. Hadde vært fint å åpne opp for noen, en dame. Fått frem de gode følelsene. Anonymous poster hash: 6d950...056 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Skjønner det, men ingen her på forumet kan si hva de mente med det de sa om det betydde noe annet enn å faktisk spille fotball. Skjønner det. Men det var bare et eksempel da. Anonymous poster hash: 6d950...056 Men det viser alikevel hvorfor det er litt meningsløst å ta det opp på forumet, vi vet ikke hva de mener med det de sier. Du må nok bare leve med det inntil du får samtalepartner i kommunens psykiatritjeneste, det er lite vi kan gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå