AfterGlow Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Utvikler unik løsning sammen med MIT-forskere.Lamborghini jobber med elektrisk superbil som ikke bruker batterier Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Å bruke kondensatorer som energilager er jo ikke noe nytt. Problemer er at kondensatorer (som lagrer energi i form av en en elektrisk ladning mellom to isolerte metallplater) må være enormt mye større enn kjemiske batterier for å lagre samme energimengde. Ingen har hittil overkommet denne hindringen (som går på rent fysiske lover og antall kvadratmerer metallplate og avstanden mellom dem), og jeg har ingen tro på at Lamborghini heller kommer noe særlig lenger enn rett borti gaten med sin kondensatorbil. Alle El-biler vil kunne utstyres med massevis kondensatorer i stedet for batteri, og fungere helt fint på det! Men som sagt; rekkevidden blir en helt annen sak.... 3 Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Nå vet ikke jeg hvor mange kvadratmeter som behøves for å få en rekkevidde verdt bryet, men med designet Lamborghini har gått for ser det ihvertfall ut som de får brukbart med areal i karosseriet sitt Lenke til kommentar
Daron Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvis de får det til så kan jo plutselig denne bilen bli like viktig som Tesla Roadster var i sin tid.. Lenke til kommentar
tore_uio Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Nå vet ikke jeg hvor mange kvadratmeter som behøves for å få en rekkevidde verdt bryet, men med designet Lamborghini har gått for ser det ihvertfall ut som de får brukbart med areal i karosseriet sitt Støt fra dørhåndtaket på vanlige biler blir ingenting mot hva denne potensielt kan levere :-) 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Nå vet ikke jeg hvor mange kvadratmeter som behøves for å få en rekkevidde verdt bryet, men med designet Lamborghini har gått for ser det ihvertfall ut som de får brukbart med areal i karosseriet sitt Støt fra dørhåndtaket på vanlige biler blir ingenting mot hva denne potensielt kan levere :-) Ja, 1.21 gigawatt! (Tok du den?) 1 Lenke til kommentar
TStensland Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Nå vet ikke jeg hvor mange kvadratmeter som behøves for å få en rekkevidde verdt bryet, men med designet Lamborghini har gått for ser det ihvertfall ut som de får brukbart med areal i karosseriet sitt Støt fra dørhåndtaket på vanlige biler blir ingenting mot hva denne potensielt kan levere :-) Ja, 1.21 gigawatt! (Tok du den?) Tilbake til fremtiden ja ;-) 1 Lenke til kommentar
Mikael Johnsson Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Å bruke kondensatorer som energilager er jo ikke noe nytt. Problemer er at kondensatorer (som lagrer energi i form av en en elektrisk ladning mellom to isolerte metallplater) må være enormt mye større enn kjemiske batterier for å lagre samme energimengde. Ingen har hittil overkommet denne hindringen (som går på rent fysiske lover og antall kvadratmerer metallplate og avstanden mellom dem), og jeg har ingen tro på at Lamborghini heller kommer noe særlig lenger enn rett borti gaten med sin kondensatorbil. Alle El-biler vil kunne utstyres med massevis kondensatorer i stedet for batteri, og fungere helt fint på det! Men som sagt; rekkevidden blir en helt annen sak.... Tanken er vel at nanorørene lager den enorme overflaten du snakker om. Det ville jo ikke gitt mening for dem å følge ideer som er fysisk umulige? 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Å bruke kondensatorer som energilager er jo ikke noe nytt. Problemer er at kondensatorer (som lagrer energi i form av en en elektrisk ladning mellom to isolerte metallplater) må være enormt mye større enn kjemiske batterier for å lagre samme energimengde. Tanken er vel at nanorørene lager den enorme overflaten du snakker om. Det ville jo ikke gitt mening for dem å følge ideer som er fysisk umulige? Ja jeg ser den, og klarer de å revolusjonere kondensatorteknologien skal jeg bite i meg disse ordene. Ingen vet hvor langt utviklingen vil gå! Problemet med å øke kapasiteten i kondensatorer ved å øke overflaten, har alltid vært forbundet med kortslutningsfaren man får når avstanden mellom "platene" minsker. Hvis hele karosseriet skal fylles med nanorør, som former en gigantisk kondensator som holder hundrevis av kilowatt-timer energi, så blir det interessante kollisjoner fremover... Lenke til kommentar
avo Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Kan tenke meg at det blir litt ugreit om du krasjer den der, og kortslutter polene på kondensatoren. Lenke til kommentar
microon Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Grafén er nøkkelen. 1 Lenke til kommentar
P24TK16L Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Nå vet ikke jeg hvor mange kvadratmeter som behøves for å få en rekkevidde verdt bryet, men med designet Lamborghini har gått for ser det ihvertfall ut som de får brukbart med areal i karosseriet sitt Støt fra dørhåndtaket på vanlige biler blir ingenting mot hva denne potensielt kan levere :-) Ja, 1.21 gigawatt! (Tok du den?) Tilbake til fremtiden ja ;-) Haha Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Superkondensator er ikke særlig nyttig i elbil i forhold til batteri med mindre det viktigste er å kunne lagre enorme mengder bremseenergi i en liten ekstrapakke, lades på sekunder, eller lades ut på sekunder. En superkondensatorbil med 500 km rekkevidde vil se ut som en varebil uten lasteplass og veie deretter. Vanlig batteri er allerede i stand til å levere nok effekt til å overvinne veigrepet med firehjulstrekk, selv med et lite batteri. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 ...å kunne lagre enorme mengder bremseenergi i en liten ekstrapakke... Det var et veldig godt poeng! Da bruker man kondensatorene til akkurat det de er best på: å være kjappe på å ta imot/levere enorme energimengder! Jeg aner ikke om batteriene idag er for trege til å ta imot all bremse-energien i en bil, men jeg kan tenke meg det. Da kan bremse-energien mellomlagres i kondensatorene, for så å lade batteriet eller drive bilen etter bremsingen er over. Lenke til kommentar
fridtjofs Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Kondensator i bil blir spennende når den kan lades hurtig, for eksempel ved å kjøre over en ladeplate bygget inn i veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå