magiga Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Men mengden sand fortsetter å øke.Trenden er snudd: Nå saltes det mindre på norske vinterveier Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Saltløsningen er enkel. Begynn med reduksjon av budsjettet for salting til 0 kroner. Deretter innfører man tvungen lunch for alle, inkludert ledelsen i Veivesenet hvor det veksles mellom å serveres salt fisk eller salt kjøtt. Saltet i retten brukes av veisaltet fram til de har spist opp lageret deres. 4 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Fremdeles er det reinspikka galskap det som gjøres. Snø skal saltes vekk, vegene saltes til de er helt bare. Nå har vegvesenet funnet ut at de skal salte på veger som før kun ble ryddet for snø og strødd med sand. Vi snakker Finnmark. Resultatet er et reinen står i vegbanen og slikker salt, med tilhørende voldsom økning av kollisjoner mellom dyr og bil. Vegene er blitt veldig uforutsigbare å kjøre på. Salt er ypperlig de dagene det er klink is, men burde vært forbudt å bruke på snø. Skader på vegetasjon, vegbanen og ikke minst på kjøretøyene er omfattende, og burde blitt tatt mer hensyn til. 5 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 "Været har størst betydning" Nei, mengden salt som fylles i strøbilene har størst betydning for hvor mye salt som ender opp på veiene. Det er jo ikke sånn at dette her er fullstendig utenfor menneskelig kontroll. Vil man bruke mindre salt, så bruk mindre salt. 1 Lenke til kommentar
Reidar Berg Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Fortsatt jobbes det med mengdebasserte kontrakter der man for ettertiden skal få betalt for de timer man er aktiv fremfor oppgjør pr. tonn salt og sand man legger på veiene. Man må vel jobbe i STVV eller Vegdirektoratet for å tro at dette skal resultere i lavere saltforbruk. Kontrakter burde i steden være fastpriskontrakter der man faktisk må ha stort fokus på å få ned forbruket for å sitte igjen med overskudd - akkurat som i resten av samfunnet. Dette kombinert med reduserte friksjonskrav (med de krav man har definert i dag får man ett kolosalt forbruk av salt og strøsand) må vel være den beste garantien for å få ned forbruk av salt. En kraftig økning av bruken av strøsand er vel noe de fleste merker. Dette genererer kollosale mengder støv etter veiene, noe de fleste merker på kalde og tørre dager da mengden av svevestøv har tiltatt enormt - og piggdekk får skylda !!! Nå strøs både bakker og slett vei, om det er glatt eller ikke. En enorm sløsing med samfunnets ressursjer som bidrar til både helseplager og en negativ miljøpåvirkning. 3 Lenke til kommentar
Ketil Strand Andersen Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Slutt med saltet. Det trengs bare om høsten forut for de første frostnettene når bilistene ikke ennå har fått på vinterdekkene. Etter disse er på vil dekkene gi godt nok feste, og da er det tilstrekkelig å brøyte. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hadde sikkert blitt billigere med varmekabler i lengden. 100% tørre veier og null skade på naturen. Her i byen så koster nok bare feiebilene som tar seg av sanden på våren en million eller tre. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Er redd trenden vil snu med klimaendringene - våtere og større fare for underkjølt regn som det har vært de to - tre siste årene. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Slutt med saltet. Det trengs bare om høsten forut for de første frostnettene når bilistene ikke ennå har fått på vinterdekkene. Etter disse er på vil dekkene gi godt nok feste, og da er det tilstrekkelig å brøyte. Her jeg bor er det knapt kuldegrader størsteparten av vinteren, men saltingen fortsetter ufortrødent. De aller fleste legger om til piggdekk 1.okt. Bare et fåtall kjører rundt med piggfrie vinterdekk. Slitasjen på veiene er derfor enormt. Allerede nå er det dype hjulspor på nylagt asfalt. Lenke til kommentar
Jan Gunnar Garshol Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 At trenden har snudd tror jeg ikke på, vi blir nok lurt igjen. Det saltes i all slags vær fra mange plussgrader til 20 minus og enda lavere, og på veier som renner over av saltlake fra før. Det avslører liten vilje til å redusere saltmengden. Husk at forretningsideen til saltkompaniene er mest mulig bruk av salt og at utfordringen er bruken, ikke tilgangen, fordi den er ubegrenset. Med samarbeidspartnere som Statens vegvesen går salget meget bra, og det kommer dessverre til å fortsette. Jeg anser veisalting som en kriminell virksomhet som støttes av norske myndigheter, og da er det vanskelig å stoppe den. 1 Lenke til kommentar
Nasir Iftikar Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 påtide. Hver 4. bruktbil har en rustskade som må rettes et eller annet sted spesielt på østlandet Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Slutt med saltet. Det trengs bare om høsten forut for de første frostnettene når bilistene ikke ennå har fått på vinterdekkene. Etter disse er på vil dekkene gi godt nok feste, og da er det tilstrekkelig å brøyte. Salt har sin plass når det gjelder frost hinner på hovedveier i byer. Også siden manglen av piggdekk gir en veldig fin polering av denne hinna. Å salte bort sludd på den andre siden er galskap, Lenke til kommentar
Per Arones Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Forklar meg hvorfor jeg møter 5 totalt forskjellige føreforhold på turen opp Hallingdal, på samme temperatur? Skiftene skjer åpenbart når jeg krysser mellom vedlikeholdsroder. Hver entreprenør har sin løsning.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå