Blesten_i_vesten Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hypotetisk spørsmål. Jeg bor på vestkysten, i en enebolig som står på toppen av en bakke. Klokken er 01, og pga stormen så ligger jeg våken og funderer: Utleier, som bor en annen plass, har en dobbelgarasje som står tom. Denne vil han bruke "en dag" i tilfelle han trenger den til lagring. Bilen min (fabrikkny 2017) står derfor utenfor, ved siden av søppelkasser som liker å ta seg flyturer ved litt vind. Nå er det ikke litt vind, det er -mye- vind. Dersom jeg i morgen våkner til at bilen er skadet pga gjenstander som flyr rundt, kan utleier stå til ansvar for å dekke skadene? Jeg hadde skjønt det om vi fikk lov å flytte søppelspann inn i garasjen, men dette får vi ikke. Jeg har og spurt om å leie en del av den tomme garasjen, men igjen fått nei. Noen som har noen tanker rundt dette? Må jeg dekke skader selv? Og har dere tips til noe som kan gjøre at utleier endrer mening? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Om det er dine søppelkasser som flyr rundt er det vel strengt tatt ikke utleiers problem. Kjøp en stropp og stropp søppelkassene fast i noe om det blåser opp. Endret 9. november 2017 av Star Fox 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 om TS leier så er søppelkassene utleiers eiendom og ansvar og så lenge leier har varslet utleier så må utleier dekke alle skader Utleier vil endre mening når han får en regning på mange tusen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 og så lenge leier har varslet utleier så må utleier dekke alle skader Nei. 3 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 og så lenge leier har varslet utleier så må utleier dekke alle skader Nei. Jo, I mange tilfeller. Det gjelder forsåvidt alle. Hvis min trampoline ikke er sikret og flyr over til naboen, er jeg ansvarlig for eventuelle skader. Men det kan kanskje være unntak hvis det ikke kunne forutsees / hindres? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Dersom jeg i morgen våkner til at bilen er skadet pga gjenstander som flyr rundt, kan utleier stå til ansvar for å dekke skadene? Nei. Det er ditt ansvar å sikre søppelkassene du disponerer. I tillegg leier du boligen, ikke garasjen. Det er ingen selvfølge at du skal ha rett på garasjen som tilhører boligen du leier med mindre dette er en del av leieavtalen. Ved å parkere utendørs aksepterer du at ting kan treffe bilen din ved uvær. Dette er i all hovedsak ditt ansvar. Når det er sagt mener jeg det er urimelig at utleier skal nekte deg å bruke garasjen som står tom én gang fordi det er storm, men det er hans garasje og han som til syvende og sist bestemmer. Eneste du kan gjøre er å spørre pent og håpe du får låne den. Er han en drittsekk kan du alltid finne et annet sted å bo. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvorfor er det leiers ansvar å sikre søppelkassene? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Fordi han disponerer og bruker de for å kaste i. Da hører de til husstanden han leier og han er ansvarlig for å sikre de så utleier ikke får unødvendig skade eller tap av søppelkasse®. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Jo, I mange tilfeller. Det gjelder forsåvidt alle. Hvis min trampoline ikke er sikret og flyr over til naboen, er jeg ansvarlig for eventuelle skader. Men det kan kanskje være unntak hvis det ikke kunne forutsees / hindres? Det gjelder vel visse "sunn fornuft" hensyn? Hvis du har sikret trampolinen din så godt man kan forvente under normale forhold, så kommer århundrets storm og river den løs så kan du ikke nødvendigvis holdes ansvarlig for skadene den forårsaker. Ref. hendelige uhell. Med mindre et uhell skyldes grov uaktsomhet så er man ikke juridisk erstatningsansvarlig for eventuelle skader da hendelige uhell er sånne ting av og til bare forekommer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 og så lenge leier har varslet utleier så må utleier dekke alle skader Nei. Jo, I mange tilfeller. Det gjelder forsåvidt alle. Hvis min trampoline ikke er sikret og flyr over til naboen, er jeg ansvarlig for eventuelle skader. Nettopp, din trampoline, ditt ansvar. Det er ikke huseieren din (om du bor i leid bolig) som har ansvaret. Her er det trådstarters søppeldunker* det er snakk om, som han er redd kan gjøre skade på trådstarters bil. Og der blir nok ikke utleier ansvarlig, uansett hvor mye varsel han har fått... *) Det vil si, formelt sett er det høyst sannsynlig kommunen eller renovasjonsselskapet sine dunker, og verken huseier eller -leier sin eiendom, men det er trådstarter som disponerer dem, og er ansvarlig for dem, så lenge renovasjonsavgiften (som er innbakt i husleia) blir betalt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Det er huseier som "eier" dunkene Så, viss leier varsler eier om at treet på eiendomen er til fare for huset, og treet da faller ned, skal leier da betale for skadene? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Jo, I mange tilfeller. Det gjelder forsåvidt alle. Hvis min trampoline ikke er sikret og flyr over til naboen, er jeg ansvarlig for eventuelle skader. Men det kan kanskje være unntak hvis det ikke kunne forutsees / hindres? Det gjelder vel visse "sunn fornuft" hensyn? Hvis du har sikret trampolinen din så godt man kan forvente under normale forhold, så kommer århundrets storm og river den løs så kan du ikke nødvendigvis holdes ansvarlig for skadene den forårsaker. Ref. hendelige uhell. Med mindre et uhell skyldes grov uaktsomhet så er man ikke juridisk erstatningsansvarlig for eventuelle skader da hendelige uhell er sånne ting av og til bare forekommer. Jupp, spot onhttp://www.dinside.no/okonomi/se-opp-for-flygende-trampoliner/62090832 Eier vil alltids ha ansvaret, med mindre ansvaret fordeles i leiekontrakten. Jeg er bra sikker på at ansvaret dyttes over til huseier i kommunens kontrakt. Men huseier har neppe slike detaljer i sin kontrakt med i kontrakten med husleier. Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Det er huseier som "eier" dunkene Så, viss leier varsler eier om at treet på eiendomen er til fare for huset, og treet da faller ned, skal leier da betale for skadene? Leietager har ansvar for å begrense eventuelle skader - jeg antar også det er utleier som bruker søppeldunkene, og derfor tar dem til og fra tømming - og dermed velger hvor de står. Han velger også hvor han parkerer. Altså er det opp til leietager å plassere dunkene eller bilen på et sted dunkene ikke vil blåse i bilen. Tomten kan umulig være så liten at det ikke er mulig for TS å flytte enten dunker eller bil så de ikke er farlig nærme hverandre. Endret 10. november 2017 av toth 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Angående eierskapet til dunkene: Kommunen/renovasjonsselskapet eier dem Utleier leier dem fra kommunen gjennom betalt renovasjonsavgift Leieboer disponerer dem (evt. leier dem igjen av boligeier) Uavhengig av hvem som er ansvarlig så høres dette ut som en sak som er veldig enkel å løse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Laststrammer-2000016515/ 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Kjære trådstarter. Natt til i dag så ligger du i senga og hører på det dårlig været som herjer, Og du vet veldig godt at utenfor står det noen søppelbøtter som potensielt kan blåses vekk og treffe en splitter ny 2017 modell bil som du eier, for så å forårsake skader for tusenvis av kroner i lakk og karosseri. Da velger du å skrive en forumpost om hvem som skal betale for den skaden? Om det er deg eller huseier. Jeg prøver så hardt det lar seg gjøre og ikke gå til personangrep på diskusjon.no og spesielt lite lyst har jeg til og definere trådstarters egenskap til og «Bruke hue», og hvert fall prøver jeg å holde mine personlige meninger for meg selv på Juss delen av diskusjon.no. Men nå er det vanskelig. Du er jo nødt for å være stokk dum som ikke går ut og sikrer søppelkassene? Du vet at søppelkassene kan treffe bilen, en bil som i tillegg er splitter ny, noe som er med på å gjøre regningen større. Det er ingen ukjent sak at det er dyrt å reparere og lakkere nye biler. Huseier hadde jo selvfølgelig forstått at du setter søppelkassene i garasjen eller på noen annen måte sikrer dem for å forhindre at både bil og søppelkasser blir ødelagt eller påført skade, hvert fall i den perioden være herjer som verst. Er det ikke mye bedre og be om tilgivelse enn tillatelse når situasjonen er så prekær at det kreves strakstiltak for å forhindre at verdier går tapt?. Ja greit, så blir huseier litt grinete om søppelbøttene ble satt i garasjen eller flyttet den natten, Men er ikke det som sagt bedre, enn at du skal krangle med han om en regning på flere tusen kroner fordi du ikke gadd og ta på deg skoa og gjøre noe med søppelbøttene? Dette er en liste over hva du må gjøre om søppelbøttene treffer bilen din pga manglende sikring og dårlig vær Foreta research for og finne ut hvem som er holdes ansvarlig for erstatting Få et anbud fra en mekaniker/Lakkerer på den potensielle skaden Bli enig med den/dem som holdes ansvarlig for skaden om hvor bilen skal repareres Levere bil på verksted/lakkerer Bruke kollektiv eller leiebil i perioden skaden blir utbedret sørge for at erstatning blir betalt og at alt går som det skal Skape masse dårlig stemning mellom deg og utleier evt kommune og renovasjon Du kan også ende opp med og betale alt av skader ut av egen lomme. Eller du kan gjøre det som står i følgende liste for og slippe den listen som står over Du kan selv ta 5 minutter av din dyrebare tid, Gå ut og flytte/Sikre søppeldunkene. Endret 10. november 2017 av Eriksendrul 6 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 For å ta Kong Salomo-løsningen hadde jeg parkert bilen i garasjen under stormen og påstått nødrett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå