Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vekteravgift for å låse opp dør?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bestrid kravet fra inkassoselskapet og vis til at du har en dialog med studentsamskipnaden der du venter på svar. Inkassoselskapet blir nødt til å sette saken på vent dersom det er strid om inndrivelsen sin gyldighet.

Når det meldt til inkassobyrået at dette er et omtvistet beløp, så blir studentsamskipnaden nødt til å ta det videre til forliksrådet dersom dem mener sitt krav er reelt og dem ikke svarer på dine hendvendelser.

Edit:

Legger til en link med utfyllende informasjon https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Endret av MegaMann2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare lar være å betale til de svarer deg får du utleggstrekk i lønn. Du svarer inkassoselskapet med noe sånt: 

"Kravet tilbakevises, da det er udokumentert og ellers grunnløst da vekterselskapets representant på stedet har opplyst at de ikke fakturerer studentsamskipnaden og denne har derfor ikke noe tap som kan kreves erstattet av meg. Det er for øvrig i strid med inkassoloven § 8 jf. § 17 å iverksette og/eller fortsette utenrettslig inkasso av et krav som er bestridt overfor fordringshaver. Dette tyder på at inkassator ikke har tilfredsstillende rutiner for å fange opp slike krav, noe jeg vil ta opp med Finanstilsynet."

• Liker 6
Lenke til kommentar

Mange takk for så utfyllende svar :) har bedt inkassoselskapet om å sette saken på vent, spent å se hva studentsamskipnaden gjør nå...

Bestrid kravet fra inkassoselskapet og vis til at du har en dialog med studentsamskipnaden der du venter på svar. Inkassoselskapet blir nødt til å sette saken på vent dersom det er strid om inndrivelsen sin gyldighet.

Når det meldt til inkassobyrået at dette er et omtvistet beløp, så blir studentsamskipnaden nødt til å ta det videre til forliksrådet dersom dem mener sitt krav er reelt og dem ikke svarer på dine hendvendelser.

Edit:
Legger til en link med utfyllende informasjon https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Hvis du bare lar være å betale til de svarer deg får du utleggstrekk i lønn. Du svarer inkassoselskapet med noe sånt: 

"Kravet tilbakevises, da det er udokumentert og ellers grunnløst da vekterselskapets representant på stedet har opplyst at de ikke fakturerer studentsamskipnaden og denne har derfor ikke noe tap som kan kreves erstattet av meg. Det er for øvrig i strid med inkassoloven § 8 jf. § 17 å iverksette og/eller fortsette utenrettslig inkasso av et krav som er bestridt overfor fordringshaver. Dette tyder på at inkassator ikke har tilfredsstillende rutiner for å fange opp slike krav, noe jeg vil ta opp med Finanstilsynet."

Anonymous poster hash: b28ac...866
Lenke til kommentar

Studentsamskipnaden skriver at det "ikke betyr noe" om de belastes "per oppdrag" eller "per fastprisavtale" - som igjen forsterker min mistanke om at de slettes ikke har blitt belastet for dette oppdraget, men kun betaler en fast pris til vekterselskapet (vekteren var tydelig på at denne innlåsingen ikke ville bli fakturert).

Har de da lov til å ta 1000 kr per beboer som får hjelp til innlåsing?

De skriver videre at de ikke vil vise meg faktura fordi den inneholder flere oppdrag.

Har de lov til å fakturere meg uten å bevise at regningen faktisk omfatter en reell kostnad for de på kr 1000? Hvilken paragraf nevner i så fall krav om dokumentasjon?  

De har i sitt svar kun avvist meg på en ufin måte og skriver at de ikke vil bruke mer tid på dette. Ettersom det er i strid med inkassoloven å iverksette inkasso for et bestridt krav, vil det da si at Studentsamskipnaden må ta saken til forliksrådet for å få betaling? Vil jeg da i så fall risikere å måtte betale mer enn 1000 kr hvis forliksrådet tar Studentsamskipnaden sin side?

Lenke til kommentar

Vel, det er faktisk en ikke uvesentlig forskjell på oppdragsfakturering og fastprisavtale.

Fastprisavtaler gjør slike kostnader til en del av utleiers alminnelige driftskostnader, og disse skal være en del av husleien. For at utleier skal kunne kreve erstatning må utleier kunne dokumentere at han har hatt konkrete merutgifter (alternativt at det eksplisitt er avtalt i leieavtalen).

Hvis eiendommen ligger i Oslo, Akershus, Hordaland, Sør-Trøndelag, eller Nord-Trøndelag, kan ikke utleier ta saken til forliksrådet, utleier må ta saken til Husleietvistutvalget (til rettsgebyr 1R, ca. 1050,- kr som tapende part betaler). I andre områder må utleier ta saken til forliksrådet. Forliksrådet kan idømme inntil 6R i saksomkostninger, seks ganger så mye.

Hvis du vil spare deg selv for risiko kan du klage til Husleietvistutvalget selv (du klager da med påstand om frifinnelse). Du som leietaker kan alltid klage til HTU uansett hvor du bor (så lenge utleier driver i næring, noe man må anse Studentsamskipnader for), og rettsgebyret leietaker betaler for å klage inn en sak er bare 0,2R - ca. 210 kr. Man kan som hovedregel heller ikke idømmes andre saksomkostninger for HTU enn rettsgebyret.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Takker for all infoen. :)

Det eneste jeg kan se at de kan vinne på her er "eksplisitt avtalt i leieavtalen" - det står definitivt ikke nevnt i leiekontrakten at jeg skal betale 1000 kr for å få hjelp av en vekter, men det står veldig vagt referert til "leietaker har gjort seg kjent med vedlegg", dette er ikke papirer som ble utdelt sammen med kontrakten, snarere en samling med pdf-filer som er meget vriene å finne (jeg klarte ikke å finne de via linkene fra Min side, og fant de først etter å ha google etter stikkord). Så det er definitivt ikke nevnt *eksplisitt* i leiekontrakten, men det er jo vagt nevnt og vanskelig å finne, slik at man selvfølgelig ikke finner ut av dette før situasjonen allerede har oppstått.

Holder dette for at de får medhold, og kan slippe å dokumentere avgiften? Uansett så er jo saken at de tar 1000 kr for noe de ikke lider noe direkte økonomisk tap av... dette er jo heller noe de holder på med for å gi studenter "et smekk på pungen" og tjene litt ekstra.

Vel, det er faktisk en ikke uvesentlig forskjell på oppdragsfakturering og fastprisavtale.

Fastprisavtaler gjør slike kostnader til en del av utleiers alminnelige driftskostnader, og disse skal være en del av husleien. For at utleier skal kunne kreve erstatning må utleier kunne dokumentere at han har hatt konkrete merutgifter (alternativt at det eksplisitt er avtalt i leieavtalen).

Hvis eiendommen ligger i Oslo, Akershus, Hordaland, Sør-Trøndelag, eller Nord-Trøndelag, kan ikke utleier ta saken til forliksrådet, utleier må ta saken til Husleietvistutvalget (til rettsgebyr 1R, ca. 1050,- kr som tapende part betaler). I andre områder må utleier ta saken til forliksrådet. Forliksrådet kan idømme inntil 6R i saksomkostninger, seks ganger så mye.

Hvis du vil spare deg selv for risiko kan du klage til Husleietvistutvalget selv (du klager da med påstand om frifinnelse). Du som leietaker kan alltid klage til HTU uansett hvor du bor (så lenge utleier driver i næring, noe man må anse Studentsamskipnader for), og rettsgebyret leietaker betaler for å klage inn en sak er bare 0,2R - ca. 210 kr. Man kan som hovedregel heller ikke idømmes andre saksomkostninger for HTU enn rettsgebyret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Saken har gått videre i inkasso og siden de stiller seg på bakbeina regner jeg med at neste skritt blir å bli innkalt til retten/forliksråd? Hva er sjansene for å få medhold ut ifra opplysingene som er gitt her?

Inkassoselskapet kan vel ikke gjøre noe så lenge du har bestridt kravet og har dialog med utleier? Syne sdu skal vurdere å klage de inn slik krikkert beskriver i innlegg #25.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...