AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Bor i en studentblokk og da jeg flyttet noen esker i boden, kom jeg i skade for å bli låst ute av rommet med bodene, da døren smalt igjen og nøkkelen lå i boden. Jeg ringte studenthuset og de sendte en vekter, som låste opp for meg. Vekteren sa at vekterselskapet ikke sender ut noen regning for dette, men studenthuset har sendt meg regning på 1000 kr. Jeg hadde ikke gitt samtykke til at jeg ville betale for en slik tjeneste da jeg ringte (dette var kun boden, så jeg kunne jo vente med dette til noen andre tilfeldigvis skulle inn), og jeg ser heller ingen punkter i kontrakten min som nevner et slikt gebyr. Så det jeg lurer på: Har de lov til å fakturere for dette, og i så fall med et hvilket som helst beløp etter eget ønske...? Anonymous poster hash: b28ac...866 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Om du ikke finner noe om det i kontrakten så får du be de dokumentere hvor denne avgiften er spesifisert. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Bor i en studentblokk og da jeg flyttet noen esker i boden, kom jeg i skade for å bli låst ute av rommet med bodene, da døren smalt igjen og nøkkelen lå i boden. Jeg ringte studenthuset og de sendte en vekter, som låste opp for meg. Vekteren sa at vekterselskapet ikke sender ut noen regning for dette, men studenthuset har sendt meg regning på 1000 kr. Jeg hadde ikke gitt samtykke til at jeg ville betale for en slik tjeneste da jeg ringte (dette var kun boden, så jeg kunne jo vente med dette til noen andre tilfeldigvis skulle inn), og jeg ser heller ingen punkter i kontrakten min som nevner et slikt gebyr. Så det jeg lurer på: Har de lov til å fakturere for dette, og i så fall med et hvilket som helst beløp etter eget ønske...? Anonymous poster hash: b28ac...866 Det aner jeg ikke, men dette har skjedd meg flere ganger og da har jeg ringt på hos naboer og bedt dem åpne. Er også flere naboer som har spurt meg om det samme. Så neste gang, bare ring på hos en nabo og be om hjelp? Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg vet at SiT i Trondheim har faste priser for tilleggstjenester, og mulig det er samme ordning der du leier. Sjekk nettsiden deres. https://www.sit.no/hybel/prisliste-tilleggstjenester-og-gebyrer-i-sit-bolig Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Jeg vet at SiT i Trondheim har faste priser for tilleggstjenester, og mulig det er samme ordning der du leier. Sjekk nettsiden deres. https://www.sit.no/hybel/prisliste-tilleggstjenester-og-gebyrer-i-sit-bolig Lette gjennom nettsiden tidligere uten å finne noe, men nå fant jeg en slik prisliste ved å google. Det jeg stusser på er slik som dette: "Prisene dekker faktiske utgifter til utbedring eller ekstra arbeid, og kan endres uten varsel." Kan de virkelig fakturere slike beløp uten at det foreligger en tydelig avtale mellom partene, og man er varslet på forhånd...? Må ikke gebyrer for boforholdet være tydelig oppgitt i leiekontrakten? Der står det nemlig ingenting. Jeg lurte på om lovligheten av et slikt gebyr kan diskuteres, og om jeg kan gjøre noe annet enn å bare betale. Synes 1000 kr er litt vel i overkant! Anonymous poster hash: b28ac...866 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Jeg vet at SiT i Trondheim har faste priser for tilleggstjenester, og mulig det er samme ordning der du leier. Sjekk nettsiden deres. https://www.sit.no/hybel/prisliste-tilleggstjenester-og-gebyrer-i-sit-bolig Lette gjennom nettsiden tidligere uten å finne noe, men nå fant jeg en slik prisliste ved å google. Det jeg stusser på er slik som dette: "Prisene dekker faktiske utgifter til utbedring eller ekstra arbeid, og kan endres uten varsel." Kan de virkelig fakturere slike beløp uten at det foreligger en tydelig avtale mellom partene, og man er varslet på forhånd...? Må ikke gebyrer for boforholdet være tydelig oppgitt i leiekontrakten? Der står det nemlig ingenting. Jeg lurte på om lovligheten av et slikt gebyr kan diskuteres, og om jeg kan gjøre noe annet enn å bare betale. Synes 1000 kr er litt vel i overkant! Anonymous poster hash: b28ac...866 De faktureres av vaktselskapet for utrykningen. Så da de får en utgift fordi du har låst deg ute, så er det vel rett at du må betale noe av den? Og satsen på gebyret du får er basert på hva det koster å få vaktselskapet til å sende en vekter. Det er nemlig ikke billig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Krev å få tilgang til faktura de har fått fra vekterselskapet Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Ikke et dumt forslag. Men det er ingen grunn til å tvile på at dette er på rundt 1000,- kroner. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Jeg vet at SiT i Trondheim har faste priser for tilleggstjenester, og mulig det er samme ordning der du leier. Sjekk nettsiden deres. https://www.sit.no/hybel/prisliste-tilleggstjenester-og-gebyrer-i-sit-bolig Lette gjennom nettsiden tidligere uten å finne noe, men nå fant jeg en slik prisliste ved å google. Det jeg stusser på er slik som dette: "Prisene dekker faktiske utgifter til utbedring eller ekstra arbeid, og kan endres uten varsel." Kan de virkelig fakturere slike beløp uten at det foreligger en tydelig avtale mellom partene, og man er varslet på forhånd...? Må ikke gebyrer for boforholdet være tydelig oppgitt i leiekontrakten? Der står det nemlig ingenting. Jeg lurte på om lovligheten av et slikt gebyr kan diskuteres, og om jeg kan gjøre noe annet enn å bare betale. Synes 1000 kr er litt vel i overkant! Anonymous poster hash: b28ac...866 Jeg er ikke noen jurist, men jeg tenker det er praktisk vanskelig å få en pris for alle tenkelig utgifter inn i en slik kontrakt. Leietaker kan jo forårsake alt mulig slags utgifter for utleier. AtW 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Du plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen, jf. husleieloven § 5-1 annet ledd. Å miste nøklene sine er i utgangspunktet et brudd på dette kravet. Det utløser erstatningsansvar for leietaker etter husleieloven § 5-8. Å påkalle utleiers bistand vil omfattes av dette erstatningsansvaret - utleier plikter ikke å gjøre dette gratis. Erstatningsansvaret kan ikke utmåles som "tenk på et tall" - dokumentert tap eller lavere. Etter husleieloven § 2-14 kan erstatnigen settes ned hvis det vil virke urimelig for leietaker ut fra størrelsen på tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende saker, og ut fra forholdene ellers. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Nå har ikke TS mistet noe, han har bare låst seg ute 2 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Ja, men utleier tapte likevel en betydelig sum penger på at det. Da det ikke er gratis å få vaktselskapet til å sende en vekter. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Nå har ikke TS mistet noe, han har bare låst seg ute Hvis nøklene ligger slik til at man ikke får tak i dem – enten fordi man ikke vet hvor de er, eller fordi man ikke kommer til dem – så har man mistet dem. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Ja, men utleier tapte likevel en betydelig sum penger på at det. Da det ikke er gratis å få vaktselskapet til å sende en vekter. Ifølge vekteren var det visst det: Vekteren sa at vekterselskapet ikke sender ut noen regning for dette, Endret 10. november 2017 av toth 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Ja, men utleier tapte likevel en betydelig sum penger på at det. Da det ikke er gratis å få vaktselskapet til å sende en vekter. Ifølge vekteren var det visst det: Vekteren sa at vekterselskapet ikke sender ut noen regning for dette, De sender nok ikke regning til leieboer, så det var nok det han mente. Men utleier vil få faktura. Vaktselskaper jobber ikke gratis og ekstrautrykninger som dette, som kunne vært unngått, tar de som regel betalt for. Det er utleier som er vaktselskapets kunde og ikke leieboer, så naturlig nok blir ikke leieboer fakturert. Det kan hende at avtalen med kunden(utleier) inkluderer slike oppdrag, så for all del be om å få se fakturaen fra vaktselskapet dersom dette er grunnlaget for fakturaen TS har fått. Men det er heller usannsynlig. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Heilt normalt at profesjonelle utleigarar har gebyr i størrelsesorden 500-1500 for innlåsing (som regel gjennom vaktselskap). Då skal det jo òg ta høgde for tilkalling av vekter til alle tider på døgnet. Viss du blei feilinformert om at du ikkje ville bli fakturert før du bestilte innlåsing, så kan dei i utgangspunktet ikkje komma i etterkant og kreva betaling. Viss vektaren sa at du ikkje ville bli fakturert etter at han var kommen reknar eg ikkje med at du har nokon sak, sidan "bestillinga" allereie var gjort, og "varen" levert på det tidspunktet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 Takker for tips, har nå bedt om å få se faktura, og omsider fått svar Krev å få tilgang til faktura de har fått fra vekterselskapet De har ikke dokumentert denne avgiften til tross for at jeg spurte, og fortsetter bare å stå på kravet. Er ikke dette litt muffins? Har jeg krav på å få se at denne avgiften er reell? For meg virker det som at studentsamskipnaden har en avtale med vekterselskapet, og de blir ikke fakturert ytterligere (vekteren nevnte som sagt at de ikke sender noen faktura for dette), de velger kun å fakturere beboere som en smekk på pungen, siden mange er uforsiktige og mister nøkkelkort på fylla - så tjener de vel heller litt ekstra sånn. Men håper jeg tar feil Anonymous poster hash: b28ac...866 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Den som krever erstatning må kunne underbygge sitt økonomiske tap. Enten via faktura direkte for utgiften, eller ved å vise til at det er avtalt såkalt normaltapserstatning (men da må man kunne vise til hvordan man er kommet frem til normaltapserstatningen). 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. november 2017 Forfatter Del Skrevet 30. november 2017 Den som krever erstatning må kunne underbygge sitt økonomiske tap. Enten via faktura direkte for utgiften, eller ved å vise til at det er avtalt såkalt normaltapserstatning (men da må man kunne vise til hvordan man er kommet frem til normaltapserstatningen). Takker! Hvilken paragraf kan jeg evt. henvise til for å kreve dette? Studentsamskipnaden nekter fortsatt å vise faktura eller begrunne avgiften - men her topper det seg - de har nå bare sendt det til inkassoselskapet (ignorerte forrige mailen min der jeg ber om begrunnelse), og det har allerede blitt lagt på ekstragebyrer. Har de lov til dette? Hva blir konsekvensen hvis jeg bare lar være å betale til de svarer meg? Jeg nevnte at jeg er åpen for å betale de 1000 kr hvis de kan begrunne at utgiften er reell, men ikke tale om jeg vil betale en masse ekstragebyrer bare fordi de nekter å kommunisere... Anonymous poster hash: b28ac...866 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Å nekte å betale kommer du ingen vei med, da det nå er inkassoselskapet du skylder penger. Du må eventuelt ta kontakt med disse å høre om de kan "pause" saken mens du er i konflikt med Studentsamskipnaden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå