Gå til innhold

Bør politiet bevæpnes?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Med utviklingen i innvandrersamfunn i Oslo de siste årene, bør det ikke lenger være noen diskusjon hvorvidt politiet bør bevæpnes. I år har det vært en knivstikking omtrent hver bidige dag. Nyheter de siste timene:

Så mange knivstikkinger i Oslo at det knapt er noen nyhet lenger

Politipatrulje omringet på Mortensrud: – Skal knulle mora di i alle hull i kroppen

Politidirektoratet: Operativt politi i hele landet skal være bevæpnet under 17. mai-feiringen

I tillegg til bevæpning bør det også vurderes å unnta kvinnelig politi fra oppdrag i disse områdene. Det er to grunner til det. For det første er respekten politi generelt lav blant innvandrere (ref link nr to ovenfor), for kvinnelig politi er den ikke-eksisterende. For det andre har kvinner en tendens til å ty til våpen raskere enn menn, det kommer av at det er nødvendig på grunn av deres generelt mindre fysiske styrke.

Diskusjonen bør nå gå over til å dreie seg om (mildere former for) bevæpning av befolkningen i selvforsvarsøyemed. Nordmenn har ikke engang lov til å ha pepperspray! Det er en skandale, spesielt med FrP i regjering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnta kvinnelig politi fra oppdragene fordi innvandrere har mindre respekt for kvinnelige politibetjenter? Etter den logikken kan man vel heller bare ikke sende ut politiet i det hele tatt. Vis meg gjerne statistikk på at kvinnelige politibetjenter bruker våpen oftere enn menn. Denne tråden handler om å bevæpne politiet, så diskusjoner rundt bevæpning av sivilbefolkningen bør kanskje foregå i en egen tråd.

Det har heller ikke vært en knivstikking hver dag i Oslo så langt i år. Til og med Resett innrømmer dette, selv om de feilsiterer seg selv i linken du kom med.

Fra den ene artikkelen: "Med så mange knivstikkinger i år, hvor det var 44 av dem bare i Oslo på de første 55 dagene av året, så er det ikke rart at slike hendelser knapt kan kalles en nyhet lenger. "

Og fra den andre: De skriver videre at fire av episodene har vært knivstikking, og det har vært elleve tilfeller hvor det er fremsatt trusler med kniv. De andre hendelsene har vært slagsmål, ran, ransforsøk og bæring av kniv på offentlig sted.

Det har altså vært 4 knivstikkinger på 55 dager, ikke 44. Resett er en helt ubrukelig nyhetskilde og blir heldigvis ikke ofte tatt seriøst.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi det er dagsaktuelt og relevant til trådens tema. Alternativene kunne være å lage en ny tråd, eller å ikke nevne det. Hva foretrekker du?

Men det må da gå an å ta det opp uten å trolle og komme med usaklig oppgulp?

Leste du artikkelen? Det er snakk om politifolk som er bevæpnet fordi de driver vakthold på viktige objekter. De slipper nå å pakke våpenet opp og ned når de beveger seg mellom objektene de skal passe på.

Du som er så opptatt av sikkerhet burde da vite at uhell skjer når man driver med våpenhåndtering, og ikke når det bare henger for seg selv i beltet? Dvs. dette reduserer risikoen for f.eks. vådeskudd.

Jeg ser virkelig ikke problemet. Politibetjentene det er snakk om er bevæpnet i tjenesten allerede. Nå slipper de å rote med våpenet nå de bare skal flytte seg fra et objekt til et annet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Politiet bør bevæpnes i de store byene. Kriminaliteten er av en slik art at det er nødvendig. Politiet bør bære håndvåpen for å kunne beskytte eget liv og for å beskytte befolkningen. Hvis det f. eks. skjer et terroranslag, teller hvert sekund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Fra den ene artikkelen: "Med så mange knivstikkinger i år, hvor det var 44 av dem bare i Oslo på de første 55 dagene av året, så er det ikke rart at slike hendelser knapt kan kalles en nyhet lenger. "

Og fra den andre: De skriver videre at fire av episodene har vært knivstikking, og det har vært elleve tilfeller hvor det er fremsatt trusler med kniv. De andre hendelsene har vært slagsmål, ran, ransforsøk og bæring av kniv på offentlig sted.

Det har altså vært 4 knivstikkinger på 55 dager, ikke 44. Resett er en helt ubrukelig nyhetskilde og blir heldigvis ikke ofte tatt seriøst.

Vel, kilden var NTB, som refererte tall Aftenposten har hentet inn: Oslo-politiet rykket ut til 44 knivepisoder på 55 dager

Antall knivstikkinger er det ingen som vet, fordi politiet sluttet å føre statistikk over dette i 2015, men NTB har innhentet tall fra Politidirektoratet som forteller at det var hele 873 knivepisoder i 2018. Det er over to episoder daglig, det. Oslopolitiet forteller samme sted om 240 slike episoder. Trekker vi fra tiden de "norske" ungdommene går på koranskole i hjemlandet, blir det omtrent en episode for hver dag de oppholder seg i Oslo. ;)

Her kan du se hvordan kvinnelige politibetjenter blir behandlet.

Folk må ta innover seg at politikken de har stemt frem, med en tilnærmet ukontrollert innvandring fra voldssamfunn, har ført til en varig endring av det norske samfunnet, hvor det er nødvendig for politiet å være permanent bevæpnet.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

I år har det vært en knivstikking omtrent hver bidige dag.

Har du en kilde på dette?

Antall knivstikkinger er det ingen som vet, fordi politiet sluttet å føre statistikk over dette i 2015

Å nei, ingen kilde - du tilbakeviser i stedet din egen påstand.

Fint om du kan være etterrettelig nok til å ikke skrive ting du selv vet er usant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Å nei, ingen kilde - du tilbakeviser i stedet din egen påstand.

Fint om du kan være etterrettelig nok til å ikke skrive ting du selv vet er usant.

At noe ikke kan dokumenteres med offisielle tall, betyr ikke at det er usant. Politiet uttaler seg ofte slik uten å ha statistikk å lene seg på, men ut fra inntrykket de har fra møtet med disse problemene i sin hverdag. Slik også i dette tilfellet.

For landet som helhet har det faktisk vært mer enn to knivepisoder daglig de siste årene. Dokumentert i innlegget du siterte. Det er hevet over enhver tvil at volden har økt kraftig med innvandringen, og politiet mangler effektive virkemidler. Dersom ikke politiet blir utstyrt til å gjøre jobben sin, går vi mot et samfunn hvor borgerne må ta saken i egne hender.

Sverige har no go-soner hvor posten av sikkerhetsgrunner har sluttet å bringe pakker og brev, og ambulanse og brannvesen må ha spesiell politibeskyttelse for å bevege seg inn i.

Lenke til kommentar

Du begår samme feil som I16, linken jeg la inn var eksplisitt oppgitt som et utdrag fra nyhetsbildet, ikke som dokumentasjon for noen av mine påstander. Dessuten at noe ikke kan dokumenteres med offisielle tall, betyr ikke at det er usant. Politiet uttaler seg ofte slik uten å ha statistikk å lene seg på, men ut fra inntrykket de har fra møtet med disse problemene i sin hverdag. Slik også i dette tilfellet.

For landet som helhet har det faktisk vært mer enn to knivepisoder daglig de siste årene. Dokumentert i innlegget du siterte.

Du skrev:

I år har det vært en knivstikking omtrent hver bidige dag.

Og så skrev du:

Antall knivstikkinger er det ingen som vet, fordi politiet sluttet å føre statistikk over dette i 2015

Du viser her tydelig at første påstand er usann. Du har dokumentert det og da kan du gjerne rette opp i første påstand, men den blir ikke sann selv om du ror.

Og nå så skriver du:

For landet som helhet har det faktisk vært mer enn to knivepisoder daglig de siste årene.

Det er tydelig at du ikke kan skille mellom "knivepisoder", hva nå definisjonen er på det, og "knivstikkinger. Det er en vesens forskjell og å blande disse er bare tull.

Videre sier du:

Dessuten at noe ikke kan dokumenteres med offisielle tall, betyr ikke at det er usant.

Når noe ikke kan dokumenteres, så må vi anta at det ikke har skjedd. Dersom du hevder at det har skjedd, så må du dokumentere dette. Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Sjølv om eg i utgangspunktet meinar at politiet i utgangspunktet bør være ubevæpna fortsatt, så har eg ikkje innvendingar til at politiet bevæpner seg når oppdraget krever det eller risikoen tilseier det.

Det som eg har problem med er forslaget om å bevæpne politiet av bekvemmelegheitshensyn, og måten bevæpnonga foregår på.

Det er heilt sikkert fornuftig at politiet har høgare beredskap på 17 mai, og ein lettare og raskare tilgang til våpen kan være livreddande ved feks ein terroraksjon.

Men når ein ser på risiko for andre skader opp mot sannsynlegheita for å begrense eit mogleg terrorangrep, så meimar eg at bevæpninga må gjerast på ein anna måte.

Det å ha vanleg politi som skal bevege seg gjennom tette folkemengder med eit skytevåpen som kun er sikra gjennom avtrekkeren, i hylster som er så store at ein kan nå avtrekkaren uten å i det heile tatt dra ut våpenet frå hylsteret, slår meg ikkje som spesielt lurt opp mot risikoen.

Eg har vanskeleg for å sjå at politiets behov for å kunne skyte frå hofta på under 2 sek utan å bruke tid på ladegrep, forsvarer risikoen for at kven som helst kan avfyre tenestevåpenet ved å overmanne eller snike seg inn bak ryggen på politibetjenten.

Politiets forsvar mot dette må være i form av fleire politifolk som har trening nok til å gjere våpenet skyteklart på berre nokre få ekstra sekund kan overmanne ein tilfeldig desperado gjennom overtall og taktikk, ikkje ved å naivt tru at politibetjenten alltid vil ha den raskaste reaksjonsevnen.

Kvifor ikkje sikre nasjonaldagsfeiringa gjennom ubevæpna synleg politi i gatene som har ein politibil full av våpen i nærheita, samt bevæpna politi utplassert på strategiske plassar i forsvarleg avstand frå publikum?

Anna sjølvsagt enn fordi det er billegare og meir bekvemt å berre dele ut pistol (og ansvaret for sikkerheita) til dei få politibetjentane som er på jobb, enn det er for politileiinga å sjølv ta ansvaret for sikkerheita gjennom å tilsette nok politi og ved å legge ein fornuftig beredskapsplan.

Lenke til kommentar

Du som er så opptatt av sikkerhet burde da vite at uhell skjer når man driver med våpenhåndtering, og ikke når det bare henger for seg selv i beltet? Dvs. dette reduserer risikoen for f.eks. vådeskudd.

For min del handler dette mer om trivsel enn frykten for å bli truffet av et vådeskudd. Synet av bevæpnet politi ødelegger alltid litt av feststemninga for min del, men jeg forstår at du og jeg har svært forskjellige oppfatninger av dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det er tydelig at du ikke kan skille mellom "knivepisoder", hva nå definisjonen er på det, og "knivstikkinger. Det er en vesens forskjell og å blande disse er bare tull.

Hvordan kan du si at det er en "vesens forskjell" når du ikke kjenner definisjonen? Knivepisoder defineres av politiet som trusselsituasjoner som involverer kniv eller stikkvåpen. Knivstikking kan gjøres med andre redskaper enn kniv, og det betyr ikke nødvendigvis at noen er skadet. Knivepisoder og knivstikking kan således være det samme. Politiet vil skille på dette, men i  dagligtale kan ordene brukes synonymt.

Hvis du ikke evner å forholde deg til en normalt rund definisjon av slike ord, så legger du til grunn en bokstavfortolkning som ikke egner seg i en debatt. Da mister du raskt poenget og avsporer debatten. Poenget er nemlig ikke det nøyaktige antall knivstikkinger, eller knivepisoder, men det faktum at politiets utfordringer har økt dramatisk de siste årene. Det er uomtvistelig og veldokumentert. Og det er argumentet i denne debatten for bevæpning av politiet, og det er det samme argumentet politiet og myndighetene bruker selv. Det betyr ikke at politiet i hele landet har det samme behovet. Selvfølgelig er det spesielt innvandrerbefolkede områder vi snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

For min del handler dette mer om trivsel enn frykten for å bli truffet av et vådeskudd. Synet av bevæpnet politi ødelegger alltid litt av feststemninga for min del, men jeg forstår at du og jeg har svært forskjellige oppfatninger av dette.

Ja, bevæpnet politi er en uting på 17. mai, men vil tro de fleste vil mene innvandrere luskende rundt med ryggsekk på denne dagen er en større festbrems enn synlig politi som nettopp skal hindre at muslimske ekstremister går med bomber i ryggsekken klar til å sprenge seg selv og et hundretalls feirende småbarn i fillebiter.

Dette er dagens Norge, ifølge PST og politiet. De fleste har selv vært med på å stemme frem utviklingen, enten ved å stemme på feil parti, eller ikke stemme i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ja, bevæpnet politi er en uting på 17. mai, men vil tro de fleste vil mene innvandrere luskende rundt med ryggsekk på denne dagen er en større festbrems enn synlig politi som nettopp skal hindre at muslimske ekstremister går med bomber i ryggsekken klar til å sprenge seg selv og et hundretalls feirende småbarn i fillebiter.

Dette er dagens Norge, ifølge PST og politiet. De fleste har selv vært med på å stemme frem utviklingen, enten ved å stemme på feil parti, eller ikke stemme i det hele tatt.

Nei, jeg har til gode å bli redd for å se en innvandrer med ryggsekk, og det har aldri ødelagt festen for min del*. Uansett om en eventuell terrorist skulle være en muslimsk skjeggape eller en bleikfeit Breivik så hjelper det vel fint lite om politiet har pistol på hofta.

Det er forøvrig alltid litt trist å lese om frykten du beskriver. Det viser jo at terroristene faktisk har lyktes med å skremme noen av oss fra å opptre rasjonelt.

*Faktisk trives jeg best på Grønland på 17. mai, der tettheten av innvandrere vel er den høyeste i sentrum, enten de har ryggsekk eller ei.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nei, jeg har til gode å bli redd for å se en innvandrer med ryggsekk, og det har aldri ødelagt festen for min del

Ja, det er da bare hyggelig med innvandrere. Men forestill deg at Sri Lanka skjer i Oslo på 17. mai, og det uten at PST og politiet har tatt høyde for en slik situasjon. Terroristene hadde fritt leide frem til våre dyrebare og umistelige barn. Alle ville vært rasende og enige om at PST/politiet ikke hadde gjort jobben sin, og det med rette. Når verden er som den er, og Oslo er som den er, så er det PST/politiets plikt å treffe forebyggende tiltak. Bevæpnet vakthold 17. mai over hele landet er dessverre en nødvendig del av vår hverdag nå. Det er Politidirektoratets nøkterne vurdering.

Veldig mange i Norge blir overrasket over dette, fordi de er feilinformert gjennom media over mange år, derfor reagerer mange sterkt negativt og hoderystende. De skjønner det ikke, for dette er ikke det Norge de leser om i tradisjonelle nyhetsmedier. Det norske folk trenger en realitetsorientering om hvilket samfunn de har stemt frem. Selv om Resett og alternative media gjør en del nybegynnerfeil, så er det de rapporterer i hovedsak dessverre riktig. Politidirektoratet bekrefter det indirekte gjennom sin vurdering av årets 17. mai.

Resett har på kort tid blitt større en det gamle Arbeiderbladet, som nå heter Dagsavisen, og ligger jevnt blant de 10 største når det gjelder deling av nyhetssaker i sosiale media. Det vitner om at en oppvåkning er i ferd med å skje. Men som du ser av kommentarer i denne tråden, noen har en enda en lang vei å gå før de klarer å erkjenne at de har tatt feil. Det multikulturelle paradis de trodde på, viste seg å være det "islamofobe rasister" advarte mot. Klart det må sitte langt inne å erkjenne at folk de mobbet og trakasserte gjennom årtier som fremmedfiendtlige og rasister, hadde rett.

Lenke til kommentar

Alle ville vært rasende og enige om at PST/politiet ikke hadde gjort jobben sin, og det med rette.

Nei, det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror det er umulig å gardere seg mot selvmordsbombere. Jeg deler forøvrig heller ikke din (og resett sin) oppfatning om at innvandring har gjort Norge mere utsatt for terrorangrep fra muslimer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg deler forøvrig heller ikke din (og resett sin) oppfatning om at innvandring har gjort Norge mere utsatt for terrorangrep fra muslimer.

Det er PST og Politidirektoratets vurdering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...