hekomo Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 De kuttsikre hanskene er ikke ment å beskytte mot knivangrep, som jeg allerede har påpekt. Men du gir jo faen i fakta uansett. Har du forresten sett resultatet av noen som har prøvd å beskytte seg mot knivangrep med bare hendene? Jeg kan love deg at det er knivstikk andre steder enn på bare hendene. Hvorfor tar du de kuttsikre hanskene av i ditt tenkte eksempel? Uansett dette var ikke noe knivangrep, det var ett angrep med pistol. Kuttsikre hansker er ikke relevant i eksemplet mitt. Poenget er at knivstikkene havner andre steder, ikke bare på hendene. Om hanskene så var ugjennomtrengelige så hadde man fått stikk andre steder. Hva "dette" snakker du om? Jeg snakker om tåpelighetene dine der du tror at stikksikre hansker er et magisk middel som også beskytter kroppen mot knivstikk. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Jo, men spørsmålet mitt gjaldt vanlige tjenestemenn, du svarte med å si at man allerede har automatvåpen i politiet, men det samme gjelder jo for pistoler også. Jeg lurte på om du evt. ville synes det var uproblematisk om standard tjenestemenn ønsket seg automatvåpen? Er det psykisk syke som har eskalert voldsbruken sin? (Mener ikke å henge meg opp i disse, men synes det er underlig om det faktisk legges frem som en av hovedgruppene som gjør at politiet ønsker seg bevæpning) Psykisk syke har drept over hundre mennesker de siste årene. Blant disse flere barn. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Jo, men spørsmålet mitt gjaldt vanlige tjenestemenn, du svarte med å si at man allerede har automatvåpen i politiet, men det samme gjelder jo for pistoler også. Jeg lurte på om du evt. ville synes det var uproblematisk om standard tjenestemenn ønsket seg automatvåpen? Er det psykisk syke som har eskalert voldsbruken sin? (Mener ikke å henge meg opp i disse, men synes det er underlig om det faktisk legges frem som en av hovedgruppene som gjør at politiet ønsker seg bevæpning) Vanlige tjenestefolk har MP5 allerede. Alle patruljebiler har både pistol og automatvåpen til hver av tjenestemennene. Hvilken de bevæpner seg med kommer an på oppdragets art. Nei, de psykisk syke er ikke hovedgrunnen og har ikke eskalert volden sin. Men en god del av vanlige tjenestemenns oppdrag der noen er truende, gjelder nettopp psykisk syke. Så for dem er disse det mest relevante. Det er jo et fåtall av disse som er livstruende, men det er noen av de. Det samme gjelder "vanlige" kriminelle. Og siden Politiet ikke egentlig kan vite på forhånd hvor farlige de er(både psyke og "vanlige" kriminelle), så mener jeg de bør bære pistol i tilfelle de var farligere enn antatt. Merk at ingen av bevæpnings"forkjemperne" verken i Politiet eller her i diskusjonen mener man skal ta lettere til våpen. Man skal være like tilbakeholdne som før. Vi bare ønsker at pistolen skal være tilgjengelig når uventet livstruende vold oppstår. Selv om det er sjeldent. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Psykisk syke har drept over hundre mennesker de siste årene. Blant disse flere barn.I Norge? Og ingen avisoppslag? Lenke til kommentar
I16 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 https://www.nrk.no/dokumentar/102-drept-av-alvorlig-psykisk-syke-1.11486065 Sist gang en politimann ble drept i tjeneste var det også av en psykisk syk person, med kniv, og politimannen var ubevæpnet. Jeg foreslår at denne tråden stenges, og det heller opprettes (eller diskuteres videre i eksisterende tråder) nye tråder for skytinga på Grønland og drap utført av psykisk syke osv. Etter å ha lest de siste 10-15 sidene av denne tråden er det åpenbart at diskusjonen går i sirkel, og de samme argumentene føres om og om igjen. Her får vi nesten bare være enige om å være uenige, det ser ikke ut til at debatten tilføres noe nytt. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Vi går helt sikkert i ring, jeg må likevel innrømme at en del gode poenger har kommet frem for bevæpning.Jeg er mindre overbevist om at det er feil.Når det er sagt tror jeg fremdeles signaleffekten kan ha uforutsette konsekvenser. Skytingen på grønnland, derimot fremstår fremdeles som tvilsom. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Jo, men spørsmålet mitt gjaldt vanlige tjenestemenn, du svarte med å si at man allerede har automatvåpen i politiet, men det samme gjelder jo for pistoler også. Jeg lurte på om du evt. ville synes det var uproblematisk om standard tjenestemenn ønsket seg automatvåpen? Er det psykisk syke som har eskalert voldsbruken sin? (Mener ikke å henge meg opp i disse, men synes det er underlig om det faktisk legges frem som en av hovedgruppene som gjør at politiet ønsker seg bevæpning) Vanlige tjenestefolk har MP5 allerede. Alle patruljebiler har både pistol og automatvåpen til hver av tjenestemennene. Hvilken de bevæpner seg med kommer an på oppdragets art. Nei, de psykisk syke er ikke hovedgrunnen og har ikke eskalert volden sin. Men en god del av vanlige tjenestemenns oppdrag der noen er truende, gjelder nettopp psykisk syke. Så for dem er disse det mest relevante. Det er jo et fåtall av disse som er livstruende, men det er noen av de. Det samme gjelder "vanlige" kriminelle. Og siden Politiet ikke egentlig kan vite på forhånd hvor farlige de er(både psyke og "vanlige" kriminelle), så mener jeg de bør bære pistol i tilfelle de var farligere enn antatt. Merk at ingen av bevæpnings"forkjemperne" verken i Politiet eller her i diskusjonen mener man skal ta lettere til våpen. Man skal være like tilbakeholdne som før. Vi bare ønsker at pistolen skal være tilgjengelig når uventet livstruende vold oppstår. Selv om det er sjeldent. Ja, nå gjentar du det jeg påpekte at du gjorde, en gang til. Spørsmålet mitt er hvorvidt du ville stilt deg positiv om politiet ønsket automatvåpen tilgjengelig, slik de nå ønsker med pistol. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) Jo, men spørsmålet mitt gjaldt vanlige tjenestemenn, du svarte med å si at man allerede har automatvåpen i politiet, men det samme gjelder jo for pistoler også. Jeg lurte på om du evt. ville synes det var uproblematisk om standard tjenestemenn ønsket seg automatvåpen? Er det psykisk syke som har eskalert voldsbruken sin? (Mener ikke å henge meg opp i disse, men synes det er underlig om det faktisk legges frem som en av hovedgruppene som gjør at politiet ønsker seg bevæpning) Vanlige tjenestefolk har MP5 allerede. Alle patruljebiler har både pistol og automatvåpen til hver av tjenestemennene. Hvilken de bevæpner seg med kommer an på oppdragets art. Nei, de psykisk syke er ikke hovedgrunnen og har ikke eskalert volden sin. Men en god del av vanlige tjenestemenns oppdrag der noen er truende, gjelder nettopp psykisk syke. Så for dem er disse det mest relevante. Det er jo et fåtall av disse som er livstruende, men det er noen av de. Det samme gjelder "vanlige" kriminelle. Og siden Politiet ikke egentlig kan vite på forhånd hvor farlige de er(både psyke og "vanlige" kriminelle), så mener jeg de bør bære pistol i tilfelle de var farligere enn antatt. Merk at ingen av bevæpnings"forkjemperne" verken i Politiet eller her i diskusjonen mener man skal ta lettere til våpen. Man skal være like tilbakeholdne som før. Vi bare ønsker at pistolen skal være tilgjengelig når uventet livstruende vold oppstår. Selv om det er sjeldent. Ja, nå gjentar du det jeg påpekte at du gjorde, en gang til. Spørsmålet mitt er hvorvidt du ville stilt deg positiv om politiet ønsket automatvåpen tilgjengelig, slik de nå ønsker med pistol. Altså å flytte MP5 fra bil til kropp også? Spørsmålet har ingen mening. Det er ingenting som tilsier at de trenger det. Og ingenting som tilsier at de skal ytre ønske om det i fremtiden heller. I de akutte umiddelbare hendelsene som gjør pistol nødvendig for vanlig ordenspoliti, vil MP5’en bare være til hinder. Og den vil bare være i veien i daglig tjeneste. Den kan hentes ved behov dersom det finnes tid. Det fine med at alle har pistolen på seg, er at om det skulle oppstå en situasjon der MP5 er nødvendig, så har man noe å stille opp med i pistolen. Noen kan da løpe å hente den hvis det lar seg gjøre, mens de andre gjør så godt de kan med pistol. Om både pistol og MP5 ligger i bilen er hele gjengen sjanseløse. Endret 26. november 2017 av Sithric Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Så nei, altså. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Så nei, altså. Riktig. Men hvorfor lurer du på akkurat det? Det er jo ingen verken i diskusjonen her, i Politiet eller utlandsk Politi som mener det er et aktuelt tema. De eneste stedene det er aktuelt er objektsikring ser trusselbildet tilsier det. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 hvorfor?Jeg lurte på vel om du synes det alltid var belegg for å etterkomme politiets ønsker.(Gitt at politiet ønsket dette i det fiktive scenarioet jeg la frem, noe du riktignok mener de aldri ville ytret ønske om, men jeg gidder ikke krangle om hypoteser) 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 hvorfor? Jeg lurte på vel om du synes det alltid var belegg for å etterkomme politiets ønsker. (Gitt at politiet ønsket dette i det fiktive scenarioet jeg la frem, noe du riktignok mener de aldri ville ytret ønske om, men jeg gidder ikke krangle om hypoteser) Skjønner. Nei, ikke uten videre. Jeg må jo være enig i at de trenger det, for å mene at vi skal gi dem det. Hadde trusselbildet derimot vært slik at jeg også mente det forelå et behov, og de ytret det ønske, så kunne jeg jo vært enig med dem. Men vi må til land langt unna, med betydelig være trusselbilde enn noen av landene vi kan sammenligne oss med for å se vanlig ordenspoliti med det behovet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 https://www.nrk.no/dokumentar/102-drept-av-alvorlig-psykisk-syke-1.11486065 Sist gang en politimann ble drept i tjeneste var det også av en psykisk syk person, med kniv, og politimannen var ubevæpnet. Når skjedde det? Jeg foreslår at denne tråden stenges, og det heller opprettes (eller diskuteres videre i eksisterende tråder) nye tråder for skytinga på Grønland og drap utført av psykisk syke osv. Etter å ha lest de siste 10-15 sidene av denne tråden er det åpenbart at diskusjonen går i sirkel, og de samme argumentene føres om og om igjen. Her får vi nesten bare være enige om å være uenige, det ser ikke ut til at debatten tilføres noe nytt. Debatter forutsetter at folk er uenige, der folk har blitt enige avsluttet videre debatt av seg selv. Om man bare skal ha tråde der folk er enige blir det få innlegg her. Skal vi lage en tråd om hvor mye 2+2 er, og se hvor lenge vi klarer å holde den gående? Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 https://www.politiforum.no/artikler/politimann-knivstukket-og-drept/383688 April 2010. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 https://www.politiforum.no/artikler/politimann-knivstukket-og-drept/383688 April 2010. Alltid trist når menneskeliv går tapt ... dog det er mulig denne mannen bare handlet i selvforsvar basert på hans subjektive oppfattelse av situasjonen. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) https://www.politiforum.no/artikler/politimann-knivstukket-og-drept/383688 April 2010. Alltid trist når menneskeliv går tapt ... dog det er mulig denne mannen bare handlet i selvforsvar basert på hans subjektive oppfattelse av situasjonen.Oppi hans psykist lidende hodet, så kan det selvsagt hende han forsvarte seg. Men det endrer ikke det faktum at psykist syke mennesker kan utgjøre en stor trussel mot omgivelsene og særlig mot Politiet, hvis jobb det er å håndtere dem. Jeg sier ikke at hvert tilfelle av psykisk syke mennesker skal være en "væpnet aksjon", men med pistolen tilgjengelig, så har man hvertfall noe større mulighet til å forsvare seg, dersom de plutselig skulle finne på å bruke livstruende vold. Endret 26. november 2017 av Sithric Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Oppi hans psykist lidende hodet, så kan det selvsagt hende han forsvarte seg.Så påtalemyndigheten må da ha frafalt tiltale i denne saken, slik som med den utilregnelige tomatknivdama som angivelig prøvde (men ikke lykkes) i samme forsett og lignende verktøy? Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Oppi hans psykist lidende hodet, så kan det selvsagt hende han forsvarte seg.Så påtalemyndigheten må da ha frafalt tiltale i denne saken, slik som med den utilregnelige tomatknivdama som angivelig prøvde (men ikke lykkes) i samme forsett og lignende verktøy? Mulig, vet ikke. Kjenner ikke til hvilket etterspill det fikk for vedkommende. Alt jeg vet om saken er det som står i artikkelen jeg linket til. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Mulig, vet ikke. Kjenner ikke til hvilket etterspill det fikk for vedkommende. Alt jeg vet om saken er det som står i artikkelen jeg linket til. "Pussig nok" skjedde ikke dette i denne saken, tvert imot mannen ble tiltalt for overlagt forsettlig drap, selv om mannen kun forsvarte seg selv når politiet brøt seg inn hjemme hos ham. Jeg var inne på badet da jeg plutselig hører at noen forsøker å bryte seg inn. Jeg hører en splintrelyd fra inngangsdøra. Jeg løper ut og forsøker å sette foten imellom. Da ser jeg et kubein. Det treffer meg i armen og jeg begynner å blø, sier tiltalte og viser retten et arr på armen. Han sier han trodde det var noen fra narkomiljøet som brøt seg inn. Dommeren spør om noen hadde kontaktet han før pågripelsen. – Ingen ringte på mobilen. Heller ikke på døra, sier tiltalte og presiserer at han har to ringeklokker. - Politimannen kom ramlende over meg, og jeg hadde kniv i sliren. Jeg stakk ham et par ganger, og så ble det et basketak. Hvor mange knvistikk det ble, vet jeg ikke. Jeg forsvarte mitt eget liv. Jeg ante ikke det var en politimann før jeg så politikvinnen nede i gangen. https://www.nrk.no/nordland/politidrapstiltalt_-_-selvforsvar-1.7361557 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. november 2017 Del Skrevet 27. november 2017 Mulig, vet ikke. Kjenner ikke til hvilket etterspill det fikk for vedkommende. Alt jeg vet om saken er det som står i artikkelen jeg linket til."Pussig nok" skjedde ikke dette i denne saken, tvert imot mannen ble tiltalt for overlagt forsettlig drap, selv om mannen kun forsvarte seg selv når politiet brøt seg inn hjemme hos ham. Jeg var inne på badet da jeg plutselig hører at noen forsøker å bryte seg inn. Jeg hører en splintrelyd fra inngangsdøra. Jeg løper ut og forsøker å sette foten imellom. Da ser jeg et kubein. Det treffer meg i armen og jeg begynner å blø, sier tiltalte og viser retten et arr på armen. Han sier han trodde det var noen fra narkomiljøet som brøt seg inn. Dommeren spør om noen hadde kontaktet han før pågripelsen. – Ingen ringte på mobilen. Heller ikke på døra, sier tiltalte og presiserer at han har to ringeklokker. - Politimannen kom ramlende over meg, og jeg hadde kniv i sliren. Jeg stakk ham et par ganger, og så ble det et basketak. Hvor mange knvistikk det ble, vet jeg ikke. Jeg forsvarte mitt eget liv. Jeg ante ikke det var en politimann før jeg så politikvinnen nede i gangen. https://www.nrk.no/nordland/politidrapstiltalt_-_-selvforsvar-1.7361557 Nå er alle saker forskjellige og alle behandles individuelt. Hvorfor de gjorde det annerledes i denne saken, skal jeg ikke spekulere i. Men på generell basis så er jo ikke psykisk syktom automatisk synonymt med utilregnelighet. Det kan hende de vurderte han som tilregnelig og om han var det så skal saken for retten(dersom det foreligger bevis som kan føre til dom). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå