Simen1 Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Det er en jungel av elbilladere der ute, men hvilken bør jeg velge? Forutsetninger: - Har Tesla model S P85 med enkeltlader - Har 3-fase 230V IT-nett - Har 63A hovedsikring - Ønsker å fordele lasten best mulig over fasene - Ønsker ladeboks ute på veggen 7 meter kabellengde fra sikringsskapet - Stedet er ca 2-3 meter unna der bilens ladeplugg er - Ønsker 5 meter fast ladekabel fra boksen til bilen med type 2 mode 3 plugg Ser for meg at jeg trenger, sikring, jordfeilbryter, kabel og ladestasjon med 5 meter ladekabel. Jeg har valgt selskap og montør, men vil vite hva jeg trenger av materiell og hvor det lønner seg å kjøpe det. Montøren/selskapet gir meg frihet til å velge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Det er en jungel av elbilladere der ute, men hvilken bør jeg velge? Forutsetninger: - Har Tesla model S P85 med enkeltlader - Har 3-fase 230V IT-nett - Har 63A hovedsikring - Ønsker å fordele lasten best mulig over fasene - Ønsker ladeboks ute på veggen 7 meter kabellengde fra sikringsskapet - Stedet er ca 2-3 meter unna der bilens ladeplugg er - Ønsker 5 meter fast ladekabel fra boksen til bilen med type 2 mode 3 plugg Ser for meg at jeg trenger, sikring, jordfeilbryter, kabel og ladestasjon med 5 meter ladekabel. Jeg har valgt selskap og montør, men vil vite hva jeg trenger av materiell og hvor det lønner seg å kjøpe det. Montøren/selskapet gir meg frihet til å velge. Her er det jo ett hav å velge i ja som du sier, om du vill ha "billigst mulig": Se etter ladeboks med innebygget B-vern. Får de ofte "billig". Ellers er det ikke stort å spare på resten. Funksjonelt: Kjøp tesla sin ladeboks, da har du knapp for å åpne lokket. Får god pris på de med TOCN rabatt når de har samle innkjøp(vet ikke når neste kommer). B-vernet kan du få billig fra CHINT. Tror jeg betalte 1300 for mitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Det er veldig få ladere, hvis noen i det hele tatt, som kan lade med 3-fas 230 V. Dersom du hadde hatt 400 V TN, var dette uproblematisk, og en lader fra Zaptec ville automatisk ha fordelt belastningen over fasene (med forbehold om at dette kun funker dersom man har flere Zaptec-ladere på samme 3-faskurs). Dersom du ikke skulle finne en ladeboks som støtter 3-fas IT, må du se hvilken av dine faser som har lavest belastning, og legge opp en 2-fas 32 A kurs til denne (eller 16 A hvis du har god tid, eller lite å gå på i skapet ditt). Hva som er av innebyggede vern i ladeboksen varierer. De fleste har jordfeilbeskyttelse for DC-jordfeil, så du trenger kun et type A-vern i din fordeling, da denne kombinasjonen vil gi deg full beskyttelse som type B. Enkelte har fullt type B-vern innebygget, da trenger du kun overbelastningsvern på din kurs. Andre igjen har også OV innebygget, men her må du sjekke specs. Endret 9. november 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner Denne løser vel saken ? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Bor du i Oslo, Akershus eller Østfold så har fortum begynt med hjemmeladere (med type 2 mottak): https://www.fortum.no/hjemmelading/Her selger de også lader som kan lade 2 biler samtidig (tenker litt mer fremtidsrettet). Kan betale hele beløpet nå, eller delbetale rentefritt. Da får du også rabatt på fortum sine offentlige ladere (dersom du har chademo-overgang til Tesla'n din). Endret 11. november 2017 av CaZpeR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Her er det jo ett hav å velge i ja som du sier, om du vill ha "billigst mulig": Se etter ladeboks med innebygget B-vern. Får de ofte "billig". Ellers er det ikke stort å spare på resten. Funksjonelt: Kjøp tesla sin ladeboks, da har du knapp for å åpne lokket. Får god pris på de med TOCN rabatt når de har samle innkjøp(vet ikke når neste kommer). B-vernet kan du få billig fra CHINT. Tror jeg betalte 1300 for mitt. Jeg er ikke TOCN-medlem da jeg ikke har hatt behov for rabattene deres ennå. Jeg fant ikke noe info om ladeboksen, har du link? Det med knapp for åpning av lokket synes jeg er viktig. Hadde den manglet hadde det vært et daglig irritasjonsmoment. Betaler gladelig en tusenlapp ekstra for den knappen. http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner Denne løser vel saken Takk for tips, den ser ut som akkurat det jeg trenger. :-) Bor du i Oslo, Akershus eller Østfold så har fortum begynt med hjemmeladere (med type 2 mottak): https://www.fortum.no/hjemmelading/ Her selger de også lader som kan lade 2 biler samtidig (tenker litt mer fremtidsrettet). Kan betale hele beløpet nå, eller delbetale rentefritt. Da får du også rabatt på fortum sine offentlige ladere (dersom du har chademo-overgang til Tesla'n din). Jeg bor i Tromsø, men synes uansett det var ganske dyrt med 28 000 for den med to uttak og 16 for den "billigste". Chademo-adapteren er dyr, stor, stygg og så vidt jeg har fått med meg, en døende ladestandard. Ønsker ikke å bruke penger på den. Endret 11. november 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Her er det jo ett hav å velge i ja som du sier, om du vill ha "billigst mulig": Se etter ladeboks med innebygget B-vern. Får de ofte "billig". Ellers er det ikke stort å spare på resten. Funksjonelt: Kjøp tesla sin ladeboks, da har du knapp for å åpne lokket. Får god pris på de med TOCN rabatt når de har samle innkjøp(vet ikke når neste kommer). B-vernet kan du få billig fra CHINT. Tror jeg betalte 1300 for mitt. Jeg er ikke TOCN-medlem da jeg ikke har hatt behov for rabattene deres ennå. Jeg fant ikke noe info om ladeboksen, har du link? Det med knapp for åpning av lokket synes jeg er viktig. Hadde den manglet hadde det vært et daglig irritasjonsmoment. Betaler gladelig en tusenlapp ekstra for den knappen. Jeg ser at den koster hyggelige 5100 kr hos Tesla (uten samlekjøp), men det står ikke så mye om kapasiteter eller om den har B-vern innebygget. En annen ting jeg lurer på er om den er kompatibel med andre elbiler også? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Her er det jo ett hav å velge i ja som du sier, om du vill ha "billigst mulig": Se etter ladeboks med innebygget B-vern. Får de ofte "billig". Ellers er det ikke stort å spare på resten. Funksjonelt: Kjøp tesla sin ladeboks, da har du knapp for å åpne lokket. Får god pris på de med TOCN rabatt når de har samle innkjøp(vet ikke når neste kommer). B-vernet kan du få billig fra CHINT. Tror jeg betalte 1300 for mitt. Jeg er ikke TOCN-medlem da jeg ikke har hatt behov for rabattene deres ennå. Jeg fant ikke noe info om ladeboksen, har du link? Det med knapp for åpning av lokket synes jeg er viktig. Hadde den manglet hadde det vært et daglig irritasjonsmoment. Betaler gladelig en tusenlapp ekstra for den knappen.Jeg ser at den koster hyggelige 5100 kr hos Tesla (uten samlekjøp), men det står ikke så mye om kapasiteter eller om den har B-vern innebygget. En annen ting jeg lurer på er om den er kompatibel med andre elbiler også? Det ligger manual ute på denne, jeg bruker den ikke selv så er begrenset hvor mye info jeg har om den dessverre. Den hsr ikke bvern dessverre. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Ville revurdert fast kabel, hva hvis du får en annen bil med annen plugg, eventuelt får besøk av noen som vil lade egen bil? Mer praktisk med egen løs kabel, med mindre det er tyveri du er redd for? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Kabel med type 2-plugg bør kunne brukes av de aller fleste elbiler. Håper bare at ikke Tesla har lagt inn noen spesielle hindringer for å bruke deres veggkontakt på andre elbiler. Med nærmere ettertanke er det ikke så viktig om kabelen er fast. Det er først hvis jeg skaffer meg en elbil nr 2 og kabelen skal være med en av bilene at man må begynne å tenke på hvem som har den når osv. Er ikke nevneverdig redd for tyveri. Det er ganske fredelig her jeg bor. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Kabel med type 2-plugg bør kunne brukes av de aller fleste elbiler. Håper bare at ikke Tesla har lagt inn noen spesielle hindringer for å bruke deres veggkontakt på andre elbiler. Med nærmere ettertanke er det ikke så viktig om kabelen er fast. Det er først hvis jeg skaffer meg en elbil nr 2 og kabelen skal være med en av bilene at man må begynne å tenke på hvem som har den når osv. Er ikke nevneverdig redd for tyveri. Det er ganske fredelig her jeg bor. Jeg mener å ha lest at folk bruker denne på golfer, men igjen jeg har ikke så inngående kunnskap da jeg ikke bruker den selv. Anbefaler dog tocn eller teslanytt på Facebook. Der finner en svar på det meste:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Facebook er helt uaktuelt. Hva som finnes på tocn aner jeg ikke, men ser jo at jeg får svar på det meste både her og på elbilforum.no . Godt mulig jeg melder meg inn hvis jeg får bruk for medlemsfordelene. F.eks rabatten på Tesla-laderen. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 (endret) Facebook er helt uaktuelt. Hva som finnes på tocn aner jeg ikke, men ser jo at jeg får svar på det meste både her og på elbilforum.no . Godt mulig jeg melder meg inn hvis jeg får bruk for medlemsfordelene. F.eks rabatten på Tesla-laderen. Er ukjent når neste runde med rabatterte ladere er. Siste fra den fronten er at tesla er positive, men har ikke fått noe mer konkret enn det. Og iogmed vi går mot kvartalsslutt så antar jeg tesla prioriterer å levere flest mulig biler enn å ordne med rabatterte ladere. Har meldt meg inn for å benytte meg av tilbudet, men det tar sin tid. Endret 11. november 2017 av CaZpeR Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Facebook er helt uaktuelt. Hva som finnes på tocn aner jeg ikke, men ser jo at jeg får svar på det meste både her og på elbilforum.no . Godt mulig jeg melder meg inn hvis jeg får bruk for medlemsfordelene. F.eks rabatten på Tesla-laderen. Forståelig! Men masse god info på elbil forumet også Jeg er heller ikke medlem i Tocn. Jeg synes det er litt mye rot i det systemet der til at jeg skal melde meg inn. Mulig jeg melder meg inn neste runde med innkjøp. Har i dag kun industri stikk med Umc konstant hengende der. Litt risky, da den er lett å dra med seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå