baldviking Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Tjenestepensjon er en ting som hører hjemme i tråden her. Som jeg var inne på tidligere tilbys vi tjenestepensjon av arbeidsgiver eller oppfordres til å tegne privat pensjonsforsikring stort sett overalt i dag. Forskjellen er at ved tjenestepensjon spytter arbeidsgiver i halvparten. Ved privat forsikring må du betale alt selv. Til gjengjeld beholder du hele skattefradraget og har større kontroll på hvordan pengene forvaltes. Man kan like eller mislike - jeg har uttrykt skepsis tidligere i denne tråden - men på ti år har samfunnet snudd om fra et system hvor Folketrygden garanterer pensjonen din til et system hvor du snart må ha egen ordning i tillegg. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg tror det er en næring som bare vil vokse. Konkurranseutsetting vil gjøre at staten sparer penger. Jeg skulle svært gjerne hatt et opplegg som i US, hvor de eldre selv får velge om de vil være på et Kristent, et islamsk(muslimsk?) et avholds, eller hva det måtte være, sykehjem. der vil de eldre kunne treffe frender, og de vil kunne blir mer fornøyd og føre et bedre liv. TROR jeg. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Samfunnet har et moralsk ansvar for å ta vare på sine eldre, ellers kunne jo løsningen være å feks skyte dem hvis de blir for mange. Å skyte de eldre og uføre er vel den eneste samfunnsøkonomisk riktige behandlingen av gruppen Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg jobber ved privat driftet (konkuranseutsatt sykehjem) og skrev positivt innlegg om det i tråden for kommuneøkonomi. Her kan jeg føye til at vi pr i dag mangler sykehjemsplasser for å få reel konkuranse til å fungere. Konkuranse er vanskelig når varen som skal selges er i manko. baldviking Å konkuranseutsette offentlige tjenester seg jeg ikke noe galt i. Jeg jobber selv ved et konkuranseutsatt sykehjem driftet av privat aktør. Fordelene er mange: * Kommunen tvinges til å lage et kontrollsystem for pengebruken sin. Tidligere fikk sykehjem penger fra mange ulike budsjettposter og ingen kunne si hva det egentlig kostet å drifte en sykehjemsplass. * Kommunen tvinges til å lage anbud hvor de ordfester hva de forventer av en tjeneste m.h.t innhold og kvalitet. * Kommunen tvinges til å lage en kontrollsystem for kvalitet på tjenestene. * Man får prøvd ut ulike måter å administrere driften av en tjeneste. Ved sykehjemmet mitt driver vi f.eks mye mer ansattestyrt enn ved noe kommunalt sykehjem jeg har jobbet. Dette motiverer oss ansatte til å ta mer ansvar. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg vil gjerne også la de eldre få bestemme selv om de vil betale ekstra, og få kaffe avec, og rød vin til maten. Men om det er gamle avholdsfolk bør de kunne velge motsatt. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Kaffe avec og rødvin har vi heldgvis fått inn som tilbud ved de fleste sykehjem i dag. Men for tyve år siden...fy, mye moralisme ute og gikk den gangen! (Før min tid, det, da, men min mor jobbet også i bransjen og så mye rart av holdninger.) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det var mer enn jeg var klar over, det er jo bra! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Samfunnet har et moralsk ansvar for å ta vare på sine eldre, ellers kunne jo løsningen være å feks skyte dem hvis de blir for mange. Å skyte de eldre og uføre er vel den eneste samfunnsøkonomisk riktige behandlingen av gruppen Hvis det er slik, hvorfor har da de aller fleste sivilisasjoner vi kjenner til tatt vare på de eldre ? Endret 12. desember 2003 av sofokles Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Samfunnet har et moralsk ansvar for å ta vare på sine eldre, ellers kunne jo løsningen være å feks skyte dem hvis de blir for mange. Å skyte de eldre og uføre er vel den eneste samfunnsøkonomisk riktige behandlingen av gruppen Hvis det er slik, hvorfor har da de aller fleste sivilisasjoner vi kjenner til tatt vare på de eldre ? Fordi det som er samfunnsøkonomisk riktig er ikke nødvendigvis er moralskt riktig. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Samfunnet har et moralsk ansvar for å ta vare på sine eldre, ellers kunne jo løsningen være å feks skyte dem hvis de blir for mange. Å skyte de eldre og uføre er vel den eneste samfunnsøkonomisk riktige behandlingen av gruppen Hvis det er slik, hvorfor har da de aller fleste sivilisasjoner vi kjenner til tatt vare på de eldre ? Fordi det som er samfunnsøkonomisk riktig er ikke nødvendigvis er moralskt riktig. Mange sivilisasjoner har hatt en tradisjon i at eldre som ikke lenger kan bidra blir etterlatt med litt mat eller sendt på slede utfor stup. Særlig for nomadestammer og tildligere jegersamfunn har dette vært vanlig. Det at vi de siste årtusene har begynt å ta vare på våre eldre, og vise dem respekt, er et sunnhetstegn. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mange sivilisasjoner har hatt en tradisjon i at eldre som ikke lenger kan bidra blir etterlatt med litt mat eller sendt på slede utfor stup. Særlig for nomadestammer og tildligere jegersamfunn har dette vært vanlig. Det at vi de siste årtusene har begynt å ta vare på våre eldre, og vise dem respekt, er et sunnhetstegn. Enig for en gangs skyld, selv om vi ikke tar nok vare på de eldre. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Nå var jeg mer en innenfor tanken på sivilisasjon som et samfunn med arbeidsfordeling, håndverk, handel, bymessig utvikling Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Eldre måte å karakterisere utviklingstrinn på, delvis forkastet, men jeg synes den er oversiktlig: * Flokksamfunn (jegere, sankere, løs organisering m/f.eks sosiale og kulturelle treff på tvers av flokkene ifølge årstidene) * Høvdinge/stammesamfunn (bofast, jordbruk, eksistensen av lokal autoritet) * Høykultur/sivilisasjon (bysamfunn, handel, gjennomorganisert med eksistens av politisk og religiøs autoritet, ofte regional, skriftspråk, vitenskap) Jeg vet ikke om noen samfunn i trinn 2 eller 3 som bevist har latt sine eldre dø. I trinn 1 måtte man ha en holdning til døden som tilsa at man satte seg ned og døde med verdighet når flokken skulle vandre. Rester av denne overlever såklart i trinn 2 og 3, helt opp til våre dager. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg må, etter å ha tenkt meg om, si jeg er grunnleggende uenig med FiskePinna her. Jeg har veldig vanskelig for å se noe samfunn før oss som så eldre som noe overflødig, en utgiftspost slik vi delvis gjør. Eldre har i nesten alle samfunn blitt sett opp til. Materielt har eldre det, som alle grupper i samfunnet, bedre i dag enn noensinne før, men de er nesten helt dyttet ut av samfunnet på en måte som aldri har forekommet før. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg må, etter å ha tenkt meg om, si jeg er grunnleggende uenig med FiskePinna her. Jeg har veldig vanskelig for å se noe samfunn før oss som så eldre som noe overflødig, en utgiftspost slik vi delvis gjør. Eldre har i nesten alle samfunn blitt sett opp til. Materielt har eldre det, som alle grupper i samfunnet, bedre i dag enn noensinne før, men de er nesten helt dyttet ut av samfunnet på en måte som aldri har forekommet før. Jeg tenkte spesielt på det jeg har lest om inuiter/eskimoer og sahn-folket i Kalahariørkenen. I begge kulturer så de eldre det som en plikt å forlate "stammen" når de ikke lenger kunne bidra. De døde med verdighet og en overbevisning om at det var det rette. Allikevel var de høyt verdsatt i resten av "stammen/gruppen", men de døde ofte etter eget ønske. Jeg vet ikke om slik "aktiv dødshjelp/selvmord" var vanlig, men i trange tider var det vist svært vanlig. Det må dog sies at dette er et tema jeg kan lite om, og basere det jeg her har fortalt på bøker jeg leste i 8-9 år alderen. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg er enig med deg når du formulerer deg slik som ovenfor. At de eldre var høyt verdsatt, men valgte å gå ut i skogen/isen/ørkenen for å dø når de ble gamle og syke, var nok vanlig i nomadiske samfunn. Lenke til kommentar
adawen Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hmm, hvem snude tråden til og handle om min familie? Hmm, en Moderator tro? Det var faktisk du som snudde tråden, Jokke. Det var du som dro inn din og din families økonomi, da du nevnte hvor mye penger du angivelig tjente på en dag. Alt jeg gjorde var å stille spørsmål vedr. dine meninger ang pensjon og arv. Så ikke gi meg skylda for skrytebehovene dine. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Altså... Dette er ikke noe nytt da! La meg bare få lov og komme med eksempler på ting som JoachimR har skrytt av, men som han selv poengterte der og da, men likevel postet han infoen da! "Jeg har fått testet min IQ og den er på 137" - Hadde ingenting med saken å gjøre men likevel følte han for å dele denne unyttige infoen med oss. "Faren min er leder for et stort multinasjonalt selskap" - Nok engang, null betydning for hans poeng! "Pappa betalte 4 mill i skatt i fjor" - so f*****g what? "Lærern min kallte meg rasistisk så jeg (og pappa) bare mekka advokaten til å få henne til å holde kjeft" - so? Tar forbehold her om skrivefeil og andre ting som fatisk er feil i denne posten, men det var bare for å få frem et lite poeng med JoachimR at jeg postet all denne dritten! PS! Moderatorer: Prøv å ikke se på dette som flaming, men heller en måte å opplyse folk om at denne gutten ikke har annet enn en syk trang for oppmerksomhet som vi faktisk til nå har gitt han! Kanskje på tide vi ignorerer ham og gir blanke f*** i hans meninger som ikke er annet enn oppdiktet, eller meninger han har fått fordi han er blitt hjernevasket av sin far! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 I forkortet utgave: Min far er sterkere enn din far, min far har mer penger en din far. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 1. Du skal ikke tro du er noe. 2. Du skal ikke tro du er like meget som oss. 3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. 4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss. 5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. 6. Du skal ikke tro du er mer enn oss. 7. Du skal ikke tro du duger til noe. 8. Du skal ikke le av oss. 9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg. 10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe. Axel Sandemose 1933 Fortsatt like aktuell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå