baldviking Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) I tråden fremmedfrykt og FRP ble den mye omtalte eldrebølgen tatt opp. Forsåvidt kunne jeg poste dette innlegget der, men jeg synes temaet godt kan fortjene en egen tråd. Jeg har sakset disse to innleggene av Sofokles: Andelen over 67 år vil øke fra dagens 14 prosent til mellom 19 og 22 prosent i 2050, ifølge de nye beregningene . Bortsett fra en liten nedgang de neste 3-4 årene, vil antall personer 67 år og over øke fra 610 000 i 2002 til mellom 1,1 og 1,4 millioner i 2050. Arbeidskraftsbehovet er skrikende. Det er en mengde oppgaver som står uløst på grunn av mangel på arbeidskraft. Nå utsettes alt på grunn av frykt for inflasjon. Strukturendringene som må til for å løse bemanningsbehovene innenfor helse og utdanning alene fordrer en rasering av primær og sekundærnæringen. Vi kan da ikke ha et land der vi lever av å stelle for de eldre ? Da vil oljeformuen være borte rimelig fort. * At andelen eldre vil øke dramatisk er en kvalifisert gjetning basert på utviklingstrender vi ser pr i dag. I 1950 var de største sysselsetingsgruppene i Norge husmor og industriarbeider. Ingen forutså den eksplosive økningen i behov for arbeidskraft som kom på 60-tallet innenfor servicenæringene. På 70-tallet forutså man at fødselstallene ville falle som blylodd. Noe de ikke gjorde. I fremtiden kan fødselstallene like gjerne stige, som falle. Det vil bl.a avhenge av prioriteringer vi som samfunn gjør. * 3/4 av de som får sykehjemsplass i dag har eller utvikler aldersdemens. 2/3 av disse igjen har demens av Alzheimers type. Dette er mennesker som er fysisk friske, men alikvel helt pleietrengende. Alzheimer, en nervesykdom kan, slik vi forstår den i dag, grovt sammenlignes med Parkinson, bare at vi har 50 millioner ganger så mange synapser i hjernen enn i kroppen ellers. Å kurere denne sykdommen vil gi en nærmest ufattelig innsparing innen helse og omsorg. Pr i dag har vi utviklet Aricept, et medikament som bare gir en viss lindring i den tidlige fasen av sykdommen og som har stygge, stygge bivirkninger. Innen ti, tyve, femti år vil vi derimot garantert ha utryddet Alzheimer. * Eldre mennesker er friskere i dag enn de var for femti år siden. Hvorfor vil de ikke være enda friskere om femti nye år? Kanskje vil vi ha en fleksibel pensjonsalder varierende fra 60-80...? * Dagens samfunn produserer eldre, hjelpetrengende mennesker fordi høy flyttefrekvens ødelegger det nettverket som beviselig holder eldre lengre friske. La oss f.eks si jeg finner dame som digger meg, lakk og bondelandet og flytter hjem til min mormor. Hun vil for det første holde seg lenger frisk ved å ha unge mennesker og kjente mennesker nær seg. Dette har vi forskning på. For det andre kan jeg pleie henne i en fase. Tilsammen vil dette kunne spare samfunnet for en sykehjemsplass i flere år. En sykehjemsplass beregnes til 4-600.000/år. * Naturligvis kan/vil ikke alle flytte "hjem" for å bo nært/pleie sine eldre, men om samfunnsutviklingen i løpet av femti år styrker faktorer som minsker pleiebehovet, f.eks små tettsteder heller enn store, utflytende byer vil virkningen oppnås av seg selv. Små tettsteder vil også redusere transportbehovet, om alle kan gå på jobb. Små tettsteder har gjerne lavere kriminalitet enn store byer. Men nå sporer jeg av. Poenget er at vi kan organisere samfunnet anderledes i løpet av femti år, og at mange grep kan redusere behovet for arbeidskraft. Endret 9. desember 2003 av baldviking Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Før diskusjonen tar av : Her er Statistisk Sentralbyrås rapport : Befolkningsfremskrivninger Her er forutsetningene : Forutsetning for fremskrivninger Her er bildet av befolkningsstrukturen i dag i 2020 og i 2050 SSB har laget tre scenarier , lav befolkningsvekst, middels, og høy Fødselsraten for norske kvinner er i dag høy sammenliknet med Europa, norske kvinner får i snitt 1,77 barn. For å opprettholde folketallet må fruktbarheten ligge på 2,1 barn per kvinne. Det som tilsier LAVERE fruktbarhet er at kvinner siden 70 har invadert høyskoler og universiteter. Det er klart at det ikke er lett å kombinere karriere med det å ha mange barn, og kanskje særlig ikke når man har langt avgårde fra besteforeldre og slekt som kan virke avlastende. Eldre forventes å leve lenger I alle tre alternativer forutsetter vi at levealderen vil fortsette å stige gradvis gjennom hele framskrivingsperioden, det vil si helt til 2050, fra dagens nivå på 81,5 år til mellom 86 og 90 år for kvinner, og fra 76,2 år til mellom 81,6 og 86,7 år for menn Vedr geografisk struktur : De ulike alternativene antyder at mellom 137 og 233 kommuner vil oppleve nedgang i folketallet de neste åtte årene, mot 217 i 12-årsperioden 1990-2002 Hvem flytter ? De unge - de gamle blir igjen. Jeg tviler ikke på at eldrebølgen kommer. Og ikke på at arbeidskraftsbehovet vil være stort. Isolert sett er det sikkert mulig å gi de eldre en verdig aldersom. Aber Mobiliteten i befolkningen gjør at en ganske stor del vil være sysselsatt innen bygg og anlegg - ifm tilrettelegging av innflytterenes bolig, barnehager, skoler, infrastruktur + bymessig utvikling i randkommuner. Befolkningsfortettingen vil også medføre store arbeider for å ta unna trafikkøkning (folk kjører bil uansett hvor mye det satses kollektivt) Vedr fleksibel pensjonsalder : Sibjørn Johnsen et co har akkurat sikret sin generasjons pensjon - de over femti kan regne med å få gå av ved 60-67 og få utbetalt en brukbar pensjon. De som kommer etter bør ikke vedde på å få det samme. Men da er vi allerede 20 år frem i tid. Da vil en ny reform måtte komme - aldersfordelingen i folket gjør det umulig å opprettholde dagens nye pensjonssystem med karriære fra 20-25 års alder - 67. En tredjedel av befolkningnen kan ikke makte å bære 2/3 (barna, studentene og de eldre). Da vil nok pensjonsalderen heves. Sentraliseringskreftene i samfunnet virker mot drømmen om det gode liv på landet. Tyngdepunktet i maktbalansen mellom by og land er vippet i byenes favør. Og når man ikke er villig til å satse i kommunene som ligger utenfor 10-15 milsgrensa vil det fortsette slik. Unt zå waiter Tror jeg kunne holde på en uke jeg men det er vel en begrensning på hvor langt et innleg kan være? Endret 10. desember 2003 av sofokles Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 En ting ser jeg, Sofokles og SSB ut til å være enige om, at uansett veivalg vil vår generasjon ha lite valg annet enn å brette opp ermene og jobbe, lenge og hardt. Jeg mener ("hemmelig" økofascist...?) at det er mulig å ta valg nå som kan påvirke utviklingen i en mer ønskelig retning enn dagens. Flertallet omfavner kanskje dagens utvikling - antagelig gjør de det, siden det èr dagens utvikling - da vil SSBs tall stemme, såfremt vi ikke går på en smell i mellomtiden. Kuttene i pensjonene har alt kommet. Vi som er 20-30 vil få lavere ytelser fra Staten uansett hvor lenge vi jobber og hvor mye vi tjener enn de som går av med topp pensjon i dag. Derfor pålegges vi tjenestepensjon og oppfordres til å tegne private pensjonsforsikringer. Men hvor sikre vil disse være i et 50-års perspektiv? Vil firmaene vi tegner pensjonene i eksistere om femti år? Pr i dag har vi heller ikke et skikkelig system for samordning av pensjon (offentlig/privat) på plass. 66-åringer på min arbeidsplass aner ikke hva de vil få i pensjon neste år og Trygdekontoret/den private tjenestepensjonstilbyderen klarer ikke å beregne det for dem. Hva med veksten i uføretrygdede? Vi har 2-300.000 av dem i dag. Kan vi ta grep for å få ned antall uføretrygdede og dermed øke utbudet av arbeidskraft? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Apropos : VG refererer i dag til en undersøkelse som grovt sagt viser at de som snart blir pensjonister godt kan tenke seg å bo i utlandet og nyte tilværelsen der. MEN at de vil flytte hjem igjen så fort de blir skrøpelige og har pleiebehov. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Orket ikke lese alt...men det er vel en relativt stor eldrebølge den dag i dag? Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Eldrebølgen er mindre i dag enn den kunne ha vært, stigende levealder tatt i betraktning, siden det ble født færre i 1920 og 1930-årene enn etter 1945. Vi forventer derfor en kraftig vekst i antall eldre. Andelen eldre vil avhenge av hvor mange unger vi får fremover og av innvandring. Flere unger og mer innvandring vil redusere de eldres andel av befolkningen selv om de vokser i antall. Her ser vi bl.a nye utviklingstrekk i at urbane, høyt utdannede kvinner i Norge får flere barn enn i resten av Europa. Kan dette skyldes barnehagepolitikken vår? Ordningene for fødselspermisjon? At norske fedre er flinkere til å stille opp for ungene sine? Andelen syke og pleietrengende eldre vil avhenge av medisinsk utvikling og samfunnsmessige forhold, ikke av alder alene. Andelen eldre som mottar pensjon vil avhenge av om pensjonsalderen går opp eller ned. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg synes faktisk at man skulle satse mer på private pensjonskasser, som Kværners utenlandske ansatte har, og mange andre med dem, fordi at staten iukke kan fortsette slik. Mange klarer seg ikke på pensjonen sin, og må leve på formuen. Det er synd. Men private pensjonskasser er vegen at gå. Det vil skje før eller siden, jeg oppfordrere alle til å starte å sette innskudd i pensjonsfond. Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mange klarer seg ikke på pensjonen sin, og må leve på formuen. Det er synd. Åh? Er du redd for at pappa ikke skal få nok pensjon, så han må leve på formuen sin? Ergo arver du mindre spenn? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Et mulig problem, ja! Men jeg synes eldre skal slippe å måtte leve på formuen sin. Men samtidig bør mennesker selv tenkte på at de skal pensjoneres en gang, og dermed spare litt. Min far har fallskjerm! Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Why am I not surprised. Men nå er det engang sånn at alle ikke har den luksusen der de KAN spare opp shitloads med penger. Desstuen, er det ikke en tanke egoistisk av deg å bekymre deg over arven din? Jeg vil heller at mine foreldre/besteforeldre skal bruke formuen sin på å leve og ha det bra, enn å sette av penger til en latterlig formue som jeg og resten av slekta kan snylte på.. Ellers takk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ja, og det gjør da både mine besteforeldre og mine foreldre. Men den neste generasjon må jo ha utdannelse og litt og leve på. Forskudd på arv faller meg i smak! Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 FOR en snylter du er! Hva med å skaffe deg dine egne penger istedet for å leve godt på det din far har jobbet seg opp! Uhørt! Det er ikke du som skal leve godt på de pengene, det er HAN. Get a job. Og ikke minst, få opp øya litt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Vet du hva jeg har lært? Man må ha penger for å kunne tjene penger. Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Eh - nei? Hvordan tror du "vanlige dødlige" tjener penger?! Jeg kan bare uttale meg for min egen del. Jeg går rundt å spør etter jobber, og virkelig gjør en innsats for å skaffe meg jobb. Og det koster meg ikke 5 øre. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mitt AS tjente i går 40 000. For å kunne tjene dette, trenge jeg litt kapital. Jeg har lært at aksjer og fond og obligasjoner er måten å tjene penger på. Når så skal sies, så har min far det siste året jobbet 25 timer i døgnet. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Vet du hva jeg har lært? Man må ha penger for å kunne tjene penger. Haha det dummeste innlegget fra JoachimR på i alle fall 2 timer (og det sier litt!) Det du trenger er litt vett i skallen, ikke rævva full av penger. edit: du kan låne penger for å starte et A/S... hvis det er en bra forretningsidé så går det nok bra og du kan betale tilbake lånet. Og stakkas pappan din som jobber så mye, mine foreldre jobber også veldig mye, men det betyr vel ikke at jeg synes at alle som jobber så mye skal få 10-15 mill i årsinntekt Endret 12. desember 2003 av SBS Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det du trenger er litt vett i skallen, ikke rævva full av penger. *applaus* Lenke til kommentar
adawen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mitt AS tjente i går 40 000. For å kunne tjene dette, trenge jeg litt kapital. Jeg har lært at aksjer og fond og obligasjoner er måten å tjene penger på. Når så skal sies, så har min far det siste året jobbet 25 timer i døgnet. Og hvorfor prater de ikke om deg på dagsrevyen!? Du burde jo være legendarisk. Jeg mener.. 40k på en dag.. Yikes.... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg er bare dum jeg da... Min far er ganske GJERRIG faktisk, i forhold til hva jeg får. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Mitt AS tjente i går 40 000. For å kunne tjene dette, trenge jeg litt kapital. Jeg har lært at aksjer og fond og obligasjoner er måten å tjene penger på. Når så skal sies, så har min far det siste året jobbet 25 timer i døgnet. Og hvorfor prater de ikke om deg på dagsrevyen!? Du burde jo være legendarisk. Jeg mener.. 40k på en dag.. Yikes.... La oss satse på at han snakker om omsetning og ikke at det tjente så mye penger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå