tommyb Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Bare slapp av folkens. Utslippsreduksjonene vil komme av seg selv helt uten at politikerne trenger å løfte en så mye som en finger. Vi er helt i startgropen for bilprodusenter som skal bygge moderne elbiler med lang rekkevidde. Når alle disse hypermoderne elbilene kommer på markedet rundt om 2019-2020 vil markedet ta helt av og ingen kommer til å se seg tilbake til bråkete gammeldagse fossilbrenselbiler. Bare helt sære personer vil ønske seg en dieselbil eller bensinbil fra 2020 og utover. Jeg vil tro at fra ca 2025 vil 99,9% av alle nybilkjøpere investere i en moderne,trygg,inovativ og sprek elbil som kan lades hjemme i tillegg til å kunne lade fullt batteri på 5 minutter på de nye 350 kw laderne som skal rulles ut fortløpende fremover. Det er bare å si sorry til tysk bilindustri hvis de har tanker om å selge fossilbrensel biler etter 2025. Jo raskere bilindustrien omstiller til elbiler jo bedre for dem,bilindustriarbeidsplassene og nasjonene hvor disse store industriene hører heime. En av de produsentene som har vært størst i kjeften ovenfor forbrukerne når det gjelder elbiler, er Mercedes-Benz, som vel sa de skal ha 25% av markedet av premium elbiler i 2025. Men de er også blant de største lobbyistene som kampanjerer med godt planlagte argumenter, og beviselig gode resultater, mot elbilfordeler over pent polerte mahogany-skrivebord i Brussel. Hvis dette gjenspeiler holdningen resten av europeiske bilprodusenter, tror jeg ikke vi skal ha veldig høye forventninger til hvor hypermoderne elbiler vi har i 2025, for å ikke snakke om 2019. Vi vet vel stort sett om de fleste modellene som vil være tilgjengelig i 2019 allerede, det vi ikke vet er om de blir i reelt salg som e-Golf og Leaf, eller papirtigere, som e-Ampera. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Har fossil motoren i det hele tatt utviklet seg de siste 10 årene? Om et år vil den se fullstendig utdatert ut uansett i forhold til ny teknologi. Jeg gidder hvert fall ikke å bruke en årslønn på utdatert teknologi. Alt du kjøper nå vil være utdatert om kort tid. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Bare slapp av folkens. Utslippsreduksjonene vil komme av seg selv helt uten at politikerne trenger å løfte en så mye som en finger. Vi er helt i startgropen for bilprodusenter som skal bygge moderne elbiler med lang rekkevidde. Når alle disse hypermoderne elbilene kommer på markedet rundt om 2019-2020 vil markedet ta helt av og ingen kommer til å se seg tilbake til bråkete gammeldagse fossilbrenselbiler. Bare helt sære personer vil ønske seg en dieselbil eller bensinbil fra 2020 og utover. Jeg vil tro at fra ca 2025 vil 99,9% av alle nybilkjøpere investere i en moderne,trygg,inovativ og sprek elbil som kan lades hjemme i tillegg til å kunne lade fullt batteri på 5 minutter på de nye 350 kw laderne som skal rulles ut fortløpende fremover. Det er bare å si sorry til tysk bilindustri hvis de har tanker om å selge fossilbrensel biler etter 2025. Jo raskere bilindustrien omstiller til elbiler jo bedre for dem,bilindustriarbeidsplassene og nasjonene hvor disse store industriene hører heime. En av de produsentene som har vært størst i kjeften ovenfor forbrukerne når det gjelder elbiler, er Mercedes-Benz, som vel sa de skal ha 25% av markedet av premium elbiler i 2025. Men de er også blant de største lobbyistene som kampanjerer med godt planlagte argumenter, og beviselig gode resultater, mot elbilfordeler over pent polerte mahogany-skrivebord i Brussel. Hvis dette gjenspeiler holdningen resten av europeiske bilprodusenter, tror jeg ikke vi skal ha veldig høye forventninger til hvor hypermoderne elbiler vi har i 2025, for å ikke snakke om 2019. Vi vet vel stort sett om de fleste modellene som vil være tilgjengelig i 2019 allerede, det vi ikke vet er om de blir i reelt salg som e-Golf og Leaf, eller papirtigere, som e-Ampera. Vel hvis ikke europeerne klarer å bygge nok elbiler til folket,ja da vil nok Tesla og kineserne overta bilsalget i Europa. Det bor vel snart 2 milliarder mennesker i Kina så arbeidskraft skal det ikke stå på. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Dette er positivt. Ha fokus på målet og la markedet ta seg av midlene. Får håpe politikerne med tunnelsyn på elbiler lærer noe. Markedet har talt. Til helvete med miljøet, sier markedet. Absolutt feil. Det beste for miljøet er at man får mest mulig igjen for penga. Ensidig fokus på enkelttiltak og spesifikk teknologi vi føre til at man får mindre igjen for begrensede ressurser. Det beste for miljøet er at man gjør noe før det er for sent. Når man ser på hvordan bilprodusentene både har jukset hver for seg og samarbeidet om å jukse så sier det seg selv at markedet ikke klarer å løse dette. Her må det piskes, hardt, brutalt, og kontant. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Forurenser betaler er et godt begrep. Enten det gjelder olje-produksjon eller forbrenning. Verden har nå teknologien som kan gi nullutslipp. Det er positivt. F.eks. http://www.dinside.no/motor/neste-generasjon-hydrogenbil/68850200 Også positivt: ( Det er ikke bare regnskogene som er viktige, selv om mange synes de er mer spennende.) https://forskning.no/2017/11/overraskende-funn-om-karbonlagring/produsert-og-finansiert-av/ntnu Den forventede hydrogenblindvei-spamminen fra Fdok... 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftig og den er essensiell for alt liv på jorda. Effekten på global temperatur er tatt ut på lave ppm verdier og en dobling av CO2 i atmosfæren gir en ikke målbar temperaturøkning. Det er bare de over hundre klimamodellene som koker over ift. det vi observerer som er en varmepause på 18 år. Det eneste er at å bruke mindre petroleum er foruftig siden den ikke er fornybar. Vann er også essensielt for alt liv på jorden, men likevel kan du f.eks. drukne, og vi har noe som heter vannforgifrning. Alt du skriver her er tull og tøys. Ta til deg litt grunnleggende kunnskap før du gjør deg til latter igjen. 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftig ... Hvis du oppholder deg i et hermetisk lukket rom så vil CO2-en fra din egen utpust ta livet av deg før det reduserte oksygennivået gjør det.. 2 Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftigDen teorien kan du teste. Prøv å puste i ei atmosfære med berre 5% CO2 ein times tid. Du kan erstatte nitrogen, slik at oksygenkonsentrasjonen er den same. Meld frå her etterpå. Vi ventar. :-) Du må ikkje tru på absolutt alt du les på tvilsame sider på internett. Det kan vere farleg. Det er vel stor forskjell på 5% og 0.04% som er faktisk av CO2 i atmosfæren. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Her må det piskes, hardt, brutalt, og kontant. Hvor "hardt, kontant og brutalt" vil du piske befolkningen for å tvinge dem over på elbiler de ikke vil ha? Kunne du konkretisert? 1 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Ventelisten er lang Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Fra artikkelen: Dette skal gi bilprodusentene et spark bak slik at de kommer tidlig i gang med å investere i teknologi som gir mindre utslipp.Men hvordan skal man kunne stole på bilprodusentene? De gjør alt i sin makt for å jukse seg til tilsynelatende lavere utslipp. Det eneste som vil hjelpe er pisk, pisk, pisk, og måter å gjøre det umulig for dem å jukse på. Hvorfor får aldri juks og lovbrudd konsekvenser for de rikeste? Fordi slik gammeldags tankegang er oppskrift på en svekkelse av industrien og økonomien i sin helhet. Tilbud og etterspørsel bør styre; om folk ønsker elbiler skal de få lov til det, om man ønsker noe annet så skal man også få lov til det. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Tilbud og etterspørsel bør ikke få drive verden til en ny masseutryddelse. Så langt kan man ikke la idioter få trekke ideologien sin. Men det har vi allerede gjort, ser det ut til. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftigDen teorien kan du teste. Prøv å puste i ei atmosfære med berre 5% CO2 ein times tid. Du kan erstatte nitrogen, slik at oksygenkonsentrasjonen er den same. Meld frå her etterpå. Vi ventar. :-) Du må ikkje tru på absolutt alt du les på tvilsame sider på internett. Det kan vere farleg. Det er vel stor forskjell på 5% og 0.04% som er faktisk av CO2 i atmosfæren.Det er heller ingen som har påstått at 0,04% CO2-konsentrasjon er giftig. Det aller meste er trygt i låge konsentrasjonar. Natriumhypokloritt er til dømes giftig, men vert likevel tilsett i badevant og drikkevatn mange stader for å drepe bakteriar. Natriumnitritt (E250) kan vere veldig giftig, men salt kjøt inneheld likevel 3-6g NaNO2 pr kg salt for å drepe botulisme-bakteriar. Det er påstanden om at CO2 ikkje er giftig, som er feil. Påstanden om at CO2 ikkje er giftig kjem gjerne saman med ein pakke av andre falske påstandar frå religiøse som meiner at det berre er Gud, og ikkje naturlover, som styrer klimaet på kloden, og er i seg sjølv prov nok på at desse folka aldri testar teoriane sine. CO2 er ikkje spesielt livgjevande heller. Plantar klarar seg med veldig låg CO2-konsentrasjon i lufta, og kan berre bruke gassen når det samstundes er sollys. Dyr klarar seg heilt utan CO2. 2 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Synd for alle som er motstandere av bompenger, rushtidsavgift, kjøreforbud etc. Det som kommer til å måtte skje dersom bilene ikke blir utslippsfrie raskt, er økende smertefulle tiltak lokalt. Samme EU strammer hardt inn mot luftforurensing, og flere europeiske byer må nå bruke harde tiltak mot bilistene for å unngå store bøter fra nettopp EU. Merkelig at de da følger opp med relativt slappe utslippskrav. Som å si "ikke vårt problem" om luftkvaliteten til lokale myndigheter. Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Dette tykkjer eg også kan tolkast som ei gåve til kinesiske bilprodusentar. Det er kun eit tidsspørsmål før kinesiske elbilar viser seg tryggare, billegare og meir brukarvenlege enn europeiske dieselbilar. Kinesisk bilindustri har tilsett ein ikkje ubetydeleg andel tyske ingeniørar som har mista trua på tyske produsentar. Meiner eg såg noko om at ingeniøren som var ansvarleg for BMW i3 og i8 hadde fått sparken. BMW er ein av produsentane der leiinga ikkje har fatta at elbilar må byggast frå grunnen opp. Jamnfør kva dei har kome med seinare, kun lette hybridar. 5 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Dette er ikke en gave til bilindustrien, det er alvorlig feilmedisinering. Resultatet vil bli at Tysk bilindustri går i Nokias fotspor. Nokia laget også såvidt noen uinspirerte smartmobiler, men de satset ikke skikkelig, de omstilte seg ikke før det var for sent. For meg fremstår Europeisk elbilsatsing like uinspirert som Nokias smart-mobil satsing i 2007. Om ti år snakker vi om hvor opplagt det var, hvor dumme de tyske bilprodusentene var. RIP Tysk bilindustri. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Dette er ikke en gave til bilindustrien, det er alvorlig feilmedisinering. Resultatet vil bli at Tysk bilindustri går i Nokias fotspor. Nokia laget også såvidt noen uinspirerte smartmobiler, men de satset ikke skikkelig, de omstilte seg ikke før det var for sent. For meg fremstår Europeisk elbilsatsing like uinspirert som Nokias smart-mobil satsing i 2007. Om ti år snakker vi om hvor opplagt det var, hvor dumme de tyske bilprodusentene var. RIP Tysk bilindustri. Til tross for Nokia så går europeisk bilindustri rekordbra. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hvordan er det med Volkswagen? Elbilsatsning er deres gjenoppbygging av tillit, så de vil vel satse reelt videre? Eller? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Til tross for Nokia så går europeisk bilindustri rekordbra. Det betyr lite. Allow me to demonstrate. På et tidspunkt solgte Nokia for €12.65 milliarder, antall solgte smartmobiler fra Nokia hadde en 36% YoY økning, derav var over 5 millioner enheter med det nye operativsystemet Symbian^3. Og antall solgte Nokia-telefoner (ikke bare smartphones) var fortsatt noe sånn som 123 millioner enheter det kvartalet. På det tidspunkt hadde ingen andre mobilprodusenter solgt så mange enheter på et kvartal. De solgte rekordbra. Dette var i siste kvartal 2010. Bare ett kvartal senere erklærte Nokia på høyeste nivå at deres plattform sto i brann. Noen andre, mindre leverandører hadde rekordstor vekst og spiste opp markedsandeler på kun få år. Slik nå vi har blitt vant til å se fra kinesiske aktører i stadig flere bransjer. Jeg sier ikke at dette kommer til å skje likt i bilmarkedet, men noe kommer til å skje i bilmarkedet. Noe har allerede skjedd, men de konservative ser ikke ut til å tilpasse seg. Endret 9. november 2017 av tommyb 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Jeg sier ikke at dette kommer til å skje likt i bilmarkedet, men noe kommer til å skje i bilmarkedet. Noe har allerede skjedd, men de konservative ser ikke ut til å tilpasse seg. Det kommer til å skje veldig store omveltninger i bilmarkedet når og hvis verden opplever en økonomisk resesjon. Den trenger ikke å være veldig stor engang. På det tidspunktet kan man gjette på hvem som overlever. Oppstarter med bunnløs gjeld og nervøse kreditorer. Eller etablert industri med overskudd og penger på bok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå