chrimE Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Her er oppgaven: Keeno AS Du har nettopp blitt ansatt i markedsavdelingen til klesgrossisten, Keeno AS. Dette firmaet skal nå lansere en ny kleskolleksjon i Norge under navnet FreeSpirit. Det er kun Keeno som har mulighet il å selge denne merkevaren i Norge. (Dvs. at de har fått agenturet – om du har et agentur så representerer du denne varen/varegruppen. Det er vanlig at et firma i utlandet ikke vurderer det lønnsomt å opprette egne kontorer i alle land, men at de lar et firma/en person forestå salget uten og være ansatt hos dem) Dette er ”oversize” sommerklær i friske og spennende farger, med mye mønster og spennende fasonger. Merket har allerede etablert seg lengre nede i Europa. Keeno AS får klærne levert direkte til sitt hovedkontor i Drammen. (kilde: http://carolineleaper.com/index.php/portfolio/ss16-trend-report-online/) En situasjonsanalyse oppsummerer følgende: Ledelsen i selskapet har lang bransjeerfaring. Bedriften har en god og kompetent markedsavdeling. Bedriften har god likviditet. Flere kjendisinvestorer har skutt inn kapital. Produsenten av ”FreeSpirit” kan levere så mange produkter som Keeno AS ønsker. Keeno AS er ikke spesielt kjent i det norske markedet og har derfor liten markedsandel. Keeno AS kan ikke tilby alle typer klesplagg. Produktene er gjennomgående dyrere enn konkurrerende merker/produkter. I begynnelsen solgte Keeno utelukkende til jenter i ungdomsalderen. Den nye kleskolleksjonen har også modeller til voksne kvinner. En tredelt oppgave – i hver del skal dere tar for dere de ulike strategiske valgene bedriften bør ta. MERKEVAREBYGGING: Forklar hvorfor Keeno må jobbe med merkevarebygging av merkevaren Freespirit. Beskriv deretter hvordan – husk å ha med teori vedrørende merkeelementer, merkeverdi og posisjonering. PRISSTRATEGIER: Pris er det konkurransemiddelet som man snakket mest om, det gir en rask effekt, men kan lett kopieres og er derfor farlig å bruke for mye. Ved nylanseringer må man velge en prisstrategi, man må også bestemme hvordan prisen skal fastsettes. Når disse valgene skal tas må man ta høyde for mange ulike faktorer som påvirker valg av pris. (se PP) I denne sammenheng må begreper som psykologisk prissetting og terskelverdi/prisfølsomhet og pris elastisitet tas med. - Prisstrategier, Prissetting og psykologisk prising. Gi konkrete forslag til strategier og rede gjør for hvordan de bør prise varene sine. Drøft hva som kan være med på å påvirke prisen. DISTRIBUSJONSSTRATEGIER: Klesbransjen distribuerer sine varer på mange måter, og både indirekte og direkte distribusjon er vanlig. Klær selges gjennom Internett og i butikk. Klær kan gå gjennom grossister, direkte til detaljist eller gjennom både agent og detaljist. Noen produsenter ønsker intensiv distribusjon, mens andre velger en mer selektiv distribusjon. Det finnes også eksempler på eksklusiv distribusjon. Dette gjelder da ofte dyre, det vil si svært dyre, merkeklær. • Vurder og anbefal en konkret distribusjonsstrategi for din bedrift. Dette innebefatter distribusjonsform, grad og kanal. Presenter teori, anvend teori og begrunn hvorfor. Kom med eksempler. Ta utgangspunkt i de generelle karakterkjennetegnene i MF, som ligger ute på Canvas. Masse lykke til – denne oppgaven skal dere jobbe med som lekse i ukene fremover, den skal være ferdig og leveres torsdag 9 nov i uke 45. Hjelp meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå