Gå til innhold

Vanskeligere familie-gjenforening (i Norge) = mer troverdighet og færre på flukt?

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sverige er Rape-capital. Hvorfor? Pga Lennart og Lasse?

Hvorfor finnes det ikke slike bydeler på Island? Eller Finland? Hm.. Er dere helt blinde??

Island ligger på annenplass i Norden hva gjelder voldtekt. Faktisk tre ganger så mange tilfeller som Danmark.

Du må gjerne prøve å forklare det.

Send en link til statistikken og forskningen som ligger bak, så skal jeg se på det.

Nei du trenger ingen forskning. Poenget ditt var at Island kommer bedre ut enn Sverige fordi Island ikke har fremmedkulturell innvandring.

Når jeg gjør deg oppmerksom på at Island faktisk "ligger på annenplass" hva gjelder voldtektsanmeldelser, så faller argumentet ditt sammen.

Så enkelt var det.

isahqVx.png

"jeg trenger ikke forskning"? Unnskyld meg men Mr spock og artikkelen du så elegant utelukket viser jo nettopp hvorfor man må se på forskningen som ligger bak tallene. Skjønner veldig godt at du ikke ville ha med resten av artikkelen.

Lenke til kommentar

Island ligger på annenplass i Norden hva gjelder voldtekt. Faktisk tre ganger så mange tilfeller som Danmark.

Du må gjerne prøve å forklare det.

Voldtekt er selvfølgelig påvirket av hvor villige folk er til å rapportere voldtekt og hvor mye de stoler på rettsvesenet. Jeg vil tippe at dette forklare deler av forskjellen mellom Island og Danmark. Det er også mulig at Islendinger voldtar mer enn dansker. 

I så fall må jenter i Lesotho i Afrika ha kjempetillit til politi? for de ligger omtrent dobbelt så høyt (91,6 pr. 100 000) som Sverige.

6Ok2C9l.png

Egentlig tror jeg det er haugevis av kjente og ukjente faktorer som fører til ene eller andre tallet landene i mellom.

Lenke til kommentar

"jeg trenger ikke forskning"? Unnskyld meg men Mr spock og artikkelen du så elegant utelukket viser jo nettopp hvorfor man må se på forskningen som ligger bak tallene. Skjønner veldig godt at du ikke ville ha med resten av artikkelen.

javel, hvor i artikkelen finner du det som forklarer forskjellen mellom Island og Danmark, eller underbygger ditt ståsted at det er innvandring?

Lenke til kommentar

Det er du som brukte dette som dokumentasjon på at innvandring er irrelevant ifht voldtektsstatistikker.

Jeg bruker ikke dette som dokumentasjon på det motsatte, slik du forsøker å få det til.

Leser du artikkelen ser du jo raskt at den ikke gagner ditt argument.

Etter et raskt overblikk registrerer vi følgende utsagn fra artikkelen som du bruker som dokumentasjon;

-"Slike tall baserer seg kun på hvor mange som har anmeldt voldtekt i de ulike land og ikke hvor mange som faktisk utsettes for voldtekt, sier Vilde Mordal som er konsulent ved Dixi Ressurssenter for voldtatte."

– "Voldtekt er fortsatt et tabuemne og det skal mye til før et offer velger å anmelde"

"I Norge er det kun én av ti voldtekter som anmeldes til politiet. Det mener Mordal sier noe om at det er svært vanskelig å melde fra, særlig i land der kvinner er dårligere stilt enn i Norge. "

– "Terskelen for å si fra er svært høy, i Norge så vel som i andre land. Vår erfaring viser at mange kriterier må være oppfylt for at et voldtektsoffer skal ta skrittet fullt ut og anmelde forholdet, sier Mordal."

"Slike tall sier bare noe om hvor lett eller vanskelig det er å si fra i de forskjellige landene, sier Vilde Mordal, som mener mange ikke orker belastningen det er å anmelde voldtekt fordi de frykter at saken uansett henlegges."

"Det skyldes en kombinasjon av at samfunnet har hatt skarpere fokus på seksuaklforbrytelser og at politiets mottak av slike saker er bedre. Dermed føles det tryggere for voldtektsofre å gå til politiet med sin sak, mener avdelingsdirektøren."

Så spør jeg meg;

Kanskje Island rett og slett tar voldetsofre seriøst og på alvor?

Hvordan er henleggelsesstatistikkene i Sverige ifht Island?

Finnes det forskjell på hvordan sakene håndteres?

Om en svensk kvinne anmelder den lokale innvandrergjengen for voldtekt og saken blir henlagt, hvilke represalier vil kvinnen slite med i ettertid?

Er det grunn til å tro at voldtektsofre i lovløse områder har større berettiget frykt for represalier fra kriminelle gjenger, enn voldtektsofre bosatt i områder hvor de føler seg trygge og ivaretatt av lovens lange arm?

Trenger ikke forskningen som ligger bak du liksom.... HAH!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er du som brukte dette som dokumentasjon på at innvandring er irrelevant ifht voldtektsstatistikker.

Jeg bruker ikke dette som dokumentasjon på det motsatte, slik du forsøker å få det til.

Jo det gjorde du. Du pekte på Sverige og spurte deretter retorisk "hvorfor er det ikke slik på Island" (underforstått, fordi de ikke har fremmedinnvandring)

Du var tydeligvis helt uvitende om at Island kom så elendig ut på statistikken.

Lenke til kommentar

Ble overrasket over det ja. Hadde jeg faktisk aldri trodd.

Om du leser innleggene mine en gang til så ser du at jeg forsøker å opplyse deg om at det kan være mange ulike årsaker til at Island kommer dårligere ut på statistikken.

Artikkelen statistikken er hentet fra peker jo nettopp på dette gjentatte ganger i ulike formuleringer, men det overser du elegant.

Er du en struts? Helt ærlig: Var det litt kjipt at artikkelen du utelot alikevell kom frem? Hehe.

Du har tydeligvis ikke fått det med deg men jeg kan opplyse deg om at i løpet av de siste årene har Europa opplevd massevoldtekter og voldteks"leker" på festivaler utført av innvandrerungdom. Det er et såppas velkjent fenomen i den muslimske verden at praksisen har fått sitt eget begrep; De kaller det taharush gemea.

Du fikk sansynligvis heller ikke med deg hva som skjedde på nyttårsaften i Hamburg, Köln, Stuttgart mf.?

I Malmø flykter somaliere TILBAKE til Somalia. Folk tør ikke gå ut av husene sine. Etniske blir presset ut fra sine boområder.

Har du kanskje hørt om "balkongflickorna"?

I Norge og Sverige har man sett eksempler på asylsøkere som voldtar og dreper mens de venter på oppholdstillatelse. Kan du tenke deg hvilken straff de fikk? Fengselsstraff før man fikk avskjed på grått papir og beskjed om å aldri vise seg i landet igjen?

Ikke akuratt! Straffen de fikk var å bli flyttet til et annet mottak før de fikk permanent opphold.

Sveriges statsminister, Stefan Löfven stilte deretter opp på riksdekkende fjernsyn og utrykket sympati for voldtektsforbrytere.

Ja, jeg vet- Det høres jo helt sykt ut! men det er faktisk sant.

Så kan vi undre; Hvilke signaler sender dette? Tror du det fører til at flere voldtektsofre velger å anmelde?

Svensk politi sier rett ut at de henlegger voldtektssaker fortløpende.

Polisen forteller at de ikke prioriterer voldtekter i det hele tatt da de har nok drap å oppklare. Hvilke tanker gjør du deg om dette, sett i sammenheng med hva jeg skrev tidligere om represalier henlegelsesstatistikker og represalier?

Om det er mer komfortabelt for deg så kan vi godt late som om alt jeg har skrevet ikke har noe som helst med innvandring å gjøre. Ikke i det heele tatt.

Tenker at noen ganger må man bare slå seg til ro med at enkelte gjør som strutsen. Nekter å se realiteten selv om den utspiller seg rett foran øynene.

Mange ganger er det lettere å heller stikke hodet ned i sanden så slipper man i det minste å få den ubehagelige sannheten midt i fleisen.

På en måte så har jeg litt sympati for at du og mange med deg nekter å innse alle problemene berikelsen fører med seg og kan jo forstå at man velger å bortforklare det men jeg må også få si at jeg syns det er ordentlig feigt og dårlig gjort ovenfor alle som har blitt utsatt for voldtekter og annen kriminalitet fra denne herlige berikelsen vi er så heldige å ha fått inn i Europa, Skandinavia og Norge.

Endret av Hekk-Tor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble overrasket over det ja. Hadde jeg faktisk aldri trodd.

Om du leser innleggene mine en gang til så ser du at jeg forsøker å opplyse deg om at det kan være mange ulike årsaker til at Island kommer dårligere ut på statistikken.

Er ikke bare Island som burde få deg til å stusse på raske konklusjoner. Det er flere land som slår hull på tesen din om innvandring/voldtekt-rate, som du bruker vedr. Sverige

eksempelvis, hvorfor har Finland 17,2% mens (innvandringslandet)Tyskland har 8,9% ? (Tyskland "burde jo" være på nivå med Sverige hvis vi legger til grunn din tilnærming)

og, hvorfor har Estland 11,9% mens (innvandringslandet)Danmark har 7,3% ?

All den tid det ikke går å peke sikkert på hvilke faktorer som er avgjørende i noen som helst scenario, er ikke statistikken brukandes til bastante konklusjoner, ei heller om Sverige.

Lenke til kommentar

1000 norske menn står i en rekke.

1000 utenlandske menn står i en annen rekke.

Hvilken rekke har flest voldtektsforbrytere?

1000 utenlandske kvinner står i en annen rekke.

Hvilken rekke bør tvangsutsendes?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

1000 utenlandske menn står i en annen rekke.

1000 utenlandske kvinner står i en annen rekke.

Hvilken rekke bør tvangsutsendes?

Noe av problemets kjerne er jo nettopp det at et overveldende flertall av innvandrerne som kommer er unge menn, ikke kvinner som du skisserer.

Om det i hovedsak var kvinner og barn som kom, hadde et stort flertall av oss innvandringskritikere holdt kjeft.

Men slik er det altså ikke:

Statssekretær Jøran Kallemyr i justis- og beredskapsdepartementet opplyser at 80 prosent av asylsøkerne som kommer til Norge er menn.

Om du vil ha svar på spørsmålet ditt, finner du svaret selv i dette motspørsmålet:

Du har en fin garasje som du gjerne vil beholde. Problemet er at bærebjelkene i garasjen din er angrepet av stokkmaur.

Skal vi prøve å bekjempe stokkmaurene som er der fra før eller skal vi likegodt flytte hele bygdas maurtuer, inn i din garasje fordi det er maur der fra før?

Lenke til kommentar

Om du vil ha svar på spørsmålet ditt, finner du svaret selv i dette motspørsmålet:

Du har en fin garasje som du gjerne vil beholde. Problemet er at bærebjelkene i garasjen din er angrepet av stokkmaur.

Skal vi prøve å bekjempe stokkmaurene som er der fra før eller skal vi likegodt flytte hele bygdas maurtuer, inn i din garasje fordi det er maur der fra før?

Tja, tror du det hjelper å fjerne en av hver 10 maur basert på at fargen deres er noe anderledes enn de andre 9?

Lenke til kommentar

Lenge leve xenophobien!!

Burde vi ikke gjøre noe med fødselsproblemet også ... tross alt om bare det å bli født i Norge kan utløse million-gevinst ....

La oss deportere alle gravide kvinner.

Hvorfor det ? Er da lav fødselsrate blant norske kvinner nå om dagen.

Lenke til kommentar

Professor Valerie M. Hudson ved Texas A&M Universitet etterlyser politikere som tar inn over seg hva den skjeve kjønnsfordelingen blant asylsøkere gjør med våre samfunn.

– Verden ser til de nordiske landene som likestillingens høyborg. Derfor blir det helt ubegripelig at deres politikere virker som de ikke forstår hvilke enorm endring av kjønnsbalansen i samfunnet immigrasjonspolitikken deres fører til. Disse endringene vil ganske sikkert påvirke kvinnene i samfunnene deres negativt, og kan utslette over hundre års hardt arbeid for likestilling, sier Hudson til VG.

Statssekretær Jøran Kallemyr i justis- og beredskapsdepartementet opplyser at 80 prosent av asylsøkerne som kommer til Norge er menn.

Ifølge tall fra UDI kom det i 2015 7.215 kvinnelige og 23.930 mannlige asylsøkere til Norge.

I samfunn med mye høyere andel menn enn kvinner, ser vi flere tilfeller av voldskriminalitet, tyverier, lovbrudd mot kvinner og menneskehandel med kvinner. Vi ser også at kvinner i disse samfunnene opplever sin mulighet til å bevege seg i det offentlige rom som begrenset fordi det utøves mer kriminalitet rettet mot dem, forklarer hun.

Hudson kjenner ikke detaljene rundt overgrepene i Köln nyttårsaften, men sier generelt:

– Når du endrer kjønnsbalansen dramatisk, slik man for eksempel ser i Sverige, vil vi se økt kriminalitet mot kvinner. Det vil også være tendenser til at denne kriminaliteten ofte utføres av marginaliserte menn som er overlegne kvinner i antall, og sammen kan skape kriminelle gjenger. 

Forsker Andrea den Boer ved Universitetet i Kent i England, har forsøkt å beregne påvirkningen av kjønnsbalansen i Tyskland i forhold til de én million asylsøkerne som kom til landet bare i 2015.

– Vi antar at 70 prosent av dem som kom til Tyskland er voksne menn mellom 15 og 34 år.

– Denne ubalansen vil skape store problemer for Tyskland, hvis ikke de lykkes med integreringsprosessen, sier den Boer til VG.

Hun understreker at det ikke er antallet menn i seg selv som er problemet, men at faren for vold og kriminalitet øker med unge, enslige menn som har muligheter for å finne hverandre i grupper. 

– En vellykket integrering der de får jobb, mulighet til å bidra og delta i samfunnet og mulighet for familiegjenforening, vil være helt sentralt for hvordan det går, mener Andrea den Boer.

-Feministiske Sverige verst
:

Professor Hudson går særlig i rette med Sverige, som har en uttalt, feministisk utenrikspolitikk.

Hun har undersøkt de konkrete tallene for hvordan innvandring av menn har skapt skjevheter.

– I aldersgruppen 16-17 år er nå kjønnsforskjellen større i Sverige enn i Kina, sier professoren, som leder avdelingen for Kvinner, fred og sikkerhet ved universitetet i Texas.

I Sverige var det ved utgangen av 2015 123 menn mot 100 kvinner mellom 16-17 år. I Kina var de tilsvarende tallene 117 menn mot 100 kvinner.

– Jeg har studert kjønnsforskjeller i Asia i 20 år, og kjønnsfordelingen i denne gruppen er verre enn noe jeg har sett i Asia noen gang, påpeker Hudson.

Sveriges statsminister Stefan Løfven, utenriksminister Margot Wallstrøm og justis- og immigrasjonsminister Morgan Johansson har alle avslått å kommentere Hudsons funn og påstander.

– Hvorfor er en likevektig kjønnsbalanse så viktig i et samfunn?

– Det er mange grunner, men i et nøtteskall handler det om en nasjons stabilitet og kvinners sikkerhet i nasjonen. Det kan ikke eksistere noen form for meningsfull likestilling i et samfunn der kvinner ikke kan bevege seg fritt i det offentlige rom, hvor kvinner får beskjed om at de må vurdere spesielle togstasjoner eller festivaler for å være «no go areas» for dem. For de av oss som trodde de nordiske landene var det levende beviset på at likestilling var mulig, er dette et tragisk, ikke målbart tap, sier Hudson om det som nå skjer.

Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, kommenterer Hudsons påstander slik:

– Her er det en uhyre interessant spenning mellom ulike syn på kjønn. Det er ofte de samme som støtter homofili og feminisme, som også støtter omfattende innvandring. Men mange innvandrere er ikke nordeuropeere, og følgelig negative til homofili og uforstående overfor nordisk feminisme. Konklusjonen må jo være at det er viktig å gjøre familiegjenforening lettere, ettersom gutter og menn gjerne er de som blir sendt i forveien.

De sårbare blir igjen

Hudson mener det er to hovedutfordringer beslutningstagerne ikke tar nok hensyn til:

Det ene er hva overvekt av mannlige migranter gjør med samfunnet de kommer til, og det andre er hva det gjør med overvekten av kvinner og barn som er igjen i samfunnene de reiser fra.

– Hvis samfunnene som migrantene kommer fra har normal kjønnsbalanse, hvorfor vil dere ta i mot en mye større andel menn enn kvinner fra disse landene? Har ikke kvinnene i disse landene like stort behov for beskyttelse? spør hun retorisk.

Mange etterlatte kvinner og barn er ekstremt sårbare. De er lette bytter og blir ofte utnyttet.

I november i fjor besluttet Canadas nye statsminister Justin Trudeau og hans multikulturelle, likestilte regjering at de i år bare vil ta i mot kvinner, barn med ledsagere eller familier fra Syria. Enslige mindreårige gutter og menn vil i hovedsak bli nektet adgang.

Lenke til kommentar

Angående familie-gjenforening: 

Mange norske menn opplever nå - på grunn av samfunnsutviklingen - at de ikke vil få familie og vil dø ensomme. De får ikke barn. For dem må det virke urimelig at samfunnet skal bruke mye ressurser på å hjelpe innvandrere med å ha familieliv.

Det er også andre argumenter for strengere reguleringer angående familie-gjenforening: barn i muslimske familier blir ofte (nei ikke alltid) sett på som en mulighet til tilgang til "rike Norge". Her må en tenke "klan" og "storfamilie" der de gamle "sjefene" gjerne bor i f.eks. Pakistan. Barn og unge i slike muslimske familier blir da gjerne utsatt for sterk sosial kontroll og blir presset til å være del av sin "klan" der religion blir brukt som lim og kontroll. De blir ufrie og noen ganger også utsatt for vold og trusler. De forstår gjerne still-tiende at de er nødt til å holde seg innafor denne kontrollen, ellers blir det bråk. Dersom det er nesten umulig å drive familie-gjenforening i Norge, så blir ikke disse barna/unge å lett sett på som en "billett" til Norge - og de blir mer frie?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...