Gå til innhold

Hvordan betale for leie

jennyvxx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kommet inn på en fagskole jeg har ønsket å gå på lenge, men så fant jeg ut at jeg ikke får nok i studielån til å dekke husleia etter at skolen er betalt for. Er det noe jeg kan søke om får å få dekt det? Eller noe annet lån jeg kan ta opp? Jeg har ikke muligheten til å jobbe ved siden av skolen pga psykiske problemer og det er for langt å pendle fra foreldrene mine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo høre med Nav om de er villige til å bidra, men det spørs om de i så fall burde vært på banen tidligere. Det kommer nok også an på hva slags skole det er snakk om - er det matnyttig kompetanse, eller "noe innen media"?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvor mye har du egentlig tenkt å bruke? Har du satt opp budsjett? Hvor mye koster skolen, og hvor store er boligutgiftene?

Basisstøtte er i dag på 106.340 til alle studenter.

Dersom undervisningsstedet koster penger, kan du i tillegg få inntil 63.070 i lån til skolepenger.

Hvis det stemmer som du sier, at du ikke kan jobbe grunnet nedsatt funksjonsevne, kan du få ekstra støtte i form av tilleggsstipend. Dette er på kr 3631 kr pr måned, og du kan også få stipendet utvidet til å gjelde de to sommermånedene. Dette må selvfølgelig dokumenteres av lege.

Da snakker vi om samlet støtte på langt over 200.000 kr i året. Holder ikke dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Søk om ekstrastipend fra lånekassen. Du må til legen for å dokumentere at sykdommen går utover evne til å jobbe ved siden av studier. Det er mange som får stipendet innvilget, som er på 3600 kroner måneden, i tillegg til den vanlige utbetalingen. Behandlingstiden på søknaden er ca 10 uker. Psykisk sykdom er gyldig grunn for å få søknaden innvilget, men du må ta det med legen din. Linker til skjemaet som du kan printe ut og ta med til fastlegen din:

https://www.lanekassen.no/Global/Skjema/SkjemaBokmal/X-skjema.pdf

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Jeg har ikke peiling på dette jeg, men jeg søkte om stipend og maksimalt lån og fikk da godkjent 90000. Skolen koster 70000 og jeg skal gå der i 5 måneder. 5000 av pengene står at skal utbetales måneden etter jeg slutter på skolen, så da sitter jeg igjen med 15000 som skal holde til leie og mat i 5 måneder. Da er vel ekstrastipendet det jeg får satse på tenker jeg. Om ikke det er andre muligheter jeg ikke har hørt om enda

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Jeg har ikke peiling på dette jeg, men jeg søkte om stipend og maksimalt lån og fikk da godkjent 90000. Skolen koster 70000 og jeg skal gå der i 5 måneder. 5000 av pengene står at skal utbetales måneden etter jeg slutter på skolen, så da sitter jeg igjen med 15000 som skal holde til leie og mat i 5 måneder. Da er vel ekstrastipendet det jeg får satse på tenker jeg. Om ikke det er andre muligheter jeg ikke har hørt om enda

Du kan også søke på skolepenger, som er nevnt tidligere, får du 63070 kroner for å dekke dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...