Gå til innhold

Amazons strømmepinne har kommet til Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, mulig jeg er i overkant skeptisk, men for at disse dingsene skal kunne fungere så må de også støtte tjenester. For å støtte tjenester må de ha en form for "app". Og i og med at alle apper ikke er med på alle dingser, så får man en skog av dingser. Jeg er ikke spesifikt skeptisk til FireTV, men generelt skeptisk til at det ikke standardiseres på noe vis. 

Før kom ting primært gjennom TV-antennen, eller er dekoder (før de begynte å tulle med dekoder låst til tjeneste). Hadde alle streamingtjenester lansert felles API'er slik at dingsene kunne knyttet seg til alle streamingtjenestene så hadde det så klart vært gull.

Poenget er at det kjapt vil bli svært vanskelig å komme inn som ny aktør om du ikke allerede har enorm tyngde i markedet da folks bruksvaner blir knyttet til tjenester, brukerkontoer og fysiske dingser.

Igjen, dette er en Android-dings. Det hadde vært bedre om den hadde en ren Android installert, men det er i alle fall en start. Amazons apper er jo også i stor grad tilgjengelig på mobiltelefoner fra andre produsenter. Og der utgjør vel Android 80% av smarttelefonmarkedet? Mer standardisert enn det finnes ikke på markedet akkurat nå.

Tilsvarende kunne jeg installere Amazons Kindle-app på min Nook, fordi Nooken var en Android-enhet. 

Per i dag er Android inngangsporten for nye aktører, fordi det er lett å spre tilgangen til sine tjenester. Men som Microsofts nye mantra er det nå Artificial Intelligence First, og AI er knyttet mot enkelttjenester, og Cortana m.flere er langt mer hissige på å fjerne tilgangen til små, nye aktører. Denne Fire-stikka er derimot forrige generasjons teknologi, Android, og skal du ha noe mer åpent enn dette må du forlate kommersielle produkter og gå pi/linux. Men da mister du kanskje tilgangen til endel tjenester?

Når jeg leste om denne så jeg ikke noe sted at den var basert på Android, ei heller i denne artikkelen. Med det sakt, at den kjører android betyr ikke at alt android blir tilgjengelig. Om denne eksempelvis out of the box kan kjøre alt til Android TV og motsatt, så skal jeg gå med på at det straks er mye bedre.

Strengt tatt burde alle apper være PWA som legges i containere for de aktuelle plattformene, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

http://www.wirelesshack.org/how-to-install-kodi-on-the-new-updated-fire-tv-stick.html

Skal være en enkel sak å installere kodi og annet. Har installert Kodi på en Fire TV-boks (den større boksen, ikke sticken) før, og det var ganske enkelt. Men det var noe krøll med oppdateringer fra amazon den gangen. Boksen ble oppdatert uten å be om tillatelse, og da måtte man inn å fikse Kodi og launcher og denslags på nytt.

Jeg har hatt Amazon prime video abonnement en god stund nå, og irritert meg lenge over mangelen på chromecast-støtte. Jeg har ikke noe amazon-boks selv, så eneste mulighet for å få video frem på tven var screen casting eller tab casting fra chrome. Men nå leste i går at det er åpnet for internasjonal støtte på xbox one. Appen har eksistert lenge, men ikke tilgjengelig utenfor usa. Har allerede en annen boks med kodi på og chromecast, så det frister ikke med enda en dings i systemet. Alt blir meget bedre hvis xbox-appen nå er tilgjengelig.

Noen som vet når KODI lanseres for Xbox one? Har heller ikke lyst på flere bokser på tv'n

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Så da kan alexa i amazon echo ta over jobben til amazon fire tv stick og man kan styre filmer og serier på tven uten fire tv stick eller?

Jeg har google cast innebygget i min 2017 samsung og tizen drevne TV, hva vil best la meg styre strømmetjenester på tven, google home eller amazon echo? Jeg bruker tv2 sumo, amazon prime video, netflix og viaplay.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg vil tro svaret er "nei". For å styre netflix-appen på en LG smart-tv, bruker jeg Echo + harmony skill + harmony hub m/ fjernkontroll. Teoretisk vil en TV som kan kontrolleres over nett kunne ha en tilsvarende skill, men det er ikke akkurat som om disse tingene er standardiserte ennå. AFAIK.

Så da kan alexa i amazon echo ta over jobben til amazon fire tv stick og man kan styre filmer og serier på tven uten fire tv stick eller?

Jeg har google cast innebygget i min 2017 samsung og tizen drevne TV, hva vil best la meg styre strømmetjenester på tven, google home eller amazon echo? Jeg bruker tv2 sumo, amazon prime video, netflix og viaplay.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...