AfterGlow Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Chromecast-konkurrenten Fire TV er endelig tilgjengelig her på berget.Amazons strømmepinne har kommet til Norge Lenke til kommentar
golagha Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Vet noen om man enkelt kan installere Kodi på denne, eventuelt hvordan? Lenke til kommentar
tore_uio Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 "Fire TV har også appene installert på selve enheten, i motsetning til Chromecast, som strømmer fra andre enheter som nettbrett og mobiler." Unøyaktig formulert. For Chromecast er riktignok appene på en annen enhet, men strømmingen går fra kildesystem til Chromecast uten å ta turen innom enheten (untatt hvis man skal vise en browserfane eller skjermen da, men da blir jo enheten kildesystemet). Antar at Fire TV viser appene på TVen og at man bruker fjernkontrollen til betjening, tilsvarende smartTV-er? 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) Basic Edition. Den største forskjellen fra den vanlige versjonen amerikanerne kan bestille er at fjernkontrollen ikke har stemmeassistenten Alexa innebygd. Det er [såvidt jeg kan se] ikke fjernkontrollen men enheten som trenger å ha Alexa innebygd. Det er ikke bare å bestille en ny fjernkontroll på ebay, så får man Alexa. Dermed ser det ut til at det er selve produktet som mindreverdig, det har ikke bare en dårligere fjernkontroll. Amazon er nok ikke klar til å slippe løs Alexa i hele verden, ellers hadde de ikke hatt behov for å lage dette basic-produktet. Produktet er $10 dyrere enn tilsvarende med Alexa, men da er shipping inkludert. Jeg er litt delt mellom å bestille denne med støtte for norsk marked, eller å importere den amerikanske modellen med de bakdelene det gir. Ukjent med om amerikansk Fire TV krever amerikansk adresse mm. slik som Echo gjør. Question: Is this device operated by voice?Answer: No this is not compatible with voice. Vet noen om man enkelt kan installere Kodi på denne, eventuelt hvordan? Ser sånn ut. Question: Have Android on it ?Answer: Yes and an Amazon Skin applied but will allow sideloading of Android apps. http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Install_Kodi_on_Fire_TV Merk at jeg ikke har lett opp informasjon om noen som har forsøkt/lykkes med å installere Kodi på denne nye modellen. Endret 8. november 2017 av tommyb Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) http://www.wirelesshack.org/how-to-install-kodi-on-the-new-updated-fire-tv-stick.htmlSkal være en enkel sak å installere kodi og annet. Har installert Kodi på en Fire TV-boks (den større boksen, ikke sticken) før, og det var ganske enkelt. Men det var noe krøll med oppdateringer fra amazon den gangen. Boksen ble oppdatert uten å be om tillatelse, og da måtte man inn å fikse Kodi og launcher og denslags på nytt. Jeg har hatt Amazon prime video abonnement en god stund nå, og irritert meg lenge over mangelen på chromecast-støtte. Jeg har ikke noe amazon-boks selv, så eneste mulighet for å få video frem på tven var screen casting eller tab casting fra chrome. Men nå leste i går at det er åpnet for internasjonal støtte på xbox one. Appen har eksistert lenge, men ikke tilgjengelig utenfor usa. Har allerede en annen boks med kodi på og chromecast, så det frister ikke med enda en dings i systemet. Alt blir meget bedre hvis xbox-appen nå er tilgjengelig. Endret 8. november 2017 av bo1e Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 http://www.wirelesshack.org/how-to-install-kodi-on-the-new-updated-fire-tv-stick.html Skal være en enkel sak å installere kodi og annet. Har installert Kodi på en Fire TV-boks (den større boksen, ikke sticken) før, og det var ganske enkelt. Men det var noe krøll med oppdateringer fra amazon den gangen. Boksen ble oppdatert uten å be om tillatelse, og da måtte man inn å fikse Kodi og launcher og denslags på nytt. Jeg har hatt Amazon prime video abonnement en god stund nå, og irritert meg lenge over mangelen på chromecast-støtte. Jeg har ikke noe amazon-boks selv, så eneste mulighet for å få video frem på tven var screen casting eller tab casting fra chrome. Men nå leste i går at det er åpnet for internasjonal støtte på xbox one. Appen har eksistert lenge, men ikke tilgjengelig utenfor usa. Har allerede en annen boks med kodi på og chromecast, så det frister ikke med enda en dings i systemet. Alt blir meget bedre hvis xbox-appen nå er tilgjengelig. Helt unødvendig dings hvorfor kan ikke Amazom støtte Chromcast??? makan til tull og tøys at man må ha en egen "Pinne" bare for Amazom, og vil man se Amazon på tv kan man bare bruke PS 4 der er alt av apper inkludert i det nye media greiene der! Og det har irritert meg lenge denne manglende Chromcast støtten! 3 Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) Kjører Kodi Krypton 17.5 (ikke nightly build) og ja det er lett å installere. og også lett å oppgradere. Brukte Downloader app selv. Desverre opplever jeg litt problemer med at Sticken virker treg og ofte krasjer. Jeg har ikke forsøkt andre builds, det finnes jo haugevis av forskjelllige builds, og noen er "lite" utgaver som skal være lettere å kjøre og også noen som er skreddersydde for Sticken. Sticken har heller ikke Ethernet, og dermed er det buffering issues akkurat som på Apple TV 2, som jeg også har. Ihvertfall fra NAS på nettverket... Må si at Apple TV 2 med den gamle Kodi versjonen den støtter, er mer stabil enn Fire TV Stick, men Bufrer oftere. Og ATV 2 støtter jo ikke 1080, som VAR hovedårsaken til å kjøpe Stick. Nå er hovedårsaken blitt en annen, nemlig Covenant, Elysium og andre gode addons som strømmer siste skrik av filmer direkte fra nettet, i alskens kvaliteter.. Dette hadde jeg ikke på ATV 2, og det må jeg si fungerer helt utrolig bra. JA jeg kunne jo kanskje brukt VPN, men da stapper jeg det i ruteren, for foreløpig går min VPN kun på utorrent på en av PCene.Det finnes vedlikeholds programmer og fixer på nettet, jeg har prøvd AreSTV wizard og det funker jo litt, men idag hadde jeg kjøpt den store FireTV boksen, og ikke Sticken. Uansett tror jeg FireTV er en av de beste, hvis man ikke vil bruke tusener på en SHielD, eller kjøper en FERDIG OPPSATT MiniX Neo X8 eller hva de heter. Hvis noen filmer er "vanskelige", tar jeg nettbrettet eller en PC og åpner Kodi på dem, og strømmer filmen til ChromeCast på TV. Nettbrettet mitt suger balle, men er mye kraftigere enn FireTV Stick. Edit: etter artikkelen kom ut har jeg installert en build fra Ares Wizard som heter PulSE, etterpå har det ikke vært noen krasj. Og det er mer tilgjengelig minne, 110 mb mot ca 50 med offisiell Kodi 17.5. Sticken kjører smoothere. Byttet gikk relativt smertefritt, et par addons måtte re-enables og mediebiblioteket måtte rebuildes, dvs NaSen var borte. Å oppgradere Kodi fra 16 til 17.5 lot meg beholde alt, men dette krevde altså litt mer. Så jeg blir å kjøre denne en stund og se hvordan det funker. Endret 9. november 2017 av Karamell 1 Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) En ting til, og det er at Sticken må ha mye strøm, så å plugge den i TVens microusb, eller bruke ClasOhlson lader, kan du bare glemme EdiT: Her ble det mye krøll, jeg prøvde ihvertfall min TV pluss en gammal 1A jeg hadde liggende, det gikk ikke. Så jeg vil da anta at den trenger over 1A Endret 8. november 2017 av Karamell Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Får min i morgen.... Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 En ting til, og det er at Sticken må ha mye strøm, så å plugge den i TVens microusb, eller bruke ClasOhlson lader, kan du bare glemme Clas Ohlson har batterieliminatorer som leverer nok strøm også - trenger ikke kjøpe den billigste Lenke til kommentar
Anders Kverna Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Vet noen om man enkelt kan installere Kodi på denne, eventuelt hvordan? Ja det kan du. Ser stadig folk på /r/kodi snakke om FireTV og Kodi. Hvordan du gjør det vet ikke jeg da jeg bruker rPi selv. Lenke til kommentar
Anders Kverna Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 En ting til, og det er at Sticken må ha mye strøm, så å plugge den i TVens microusb, eller bruke ClasOhlson lader, kan du bare glemme Morsomt da Clas Ohlson-laderen er 2.4A. Har også 3A USBC-lader. Hvor mye blås tror du den trenger? Lenke til kommentar
golagha Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg må si meg enig med flere her. Ser ikke poenget med denne enheten om man ikke kan "cast'e" innhold fra andre enheter. Majoriteten, altså ikke alle for de av dere som skal trolle, har i dag en eller annen form for smart TV(med støtte for app som Netflix osv, som alle Samsung og Sony smart TV'er) eller annen smart dings som PS3/PS4, nettbrett eller mobil, listen er lang, og der har man som oftest enten direkte tilkobling til TV via kabel, eller speiling/"casting"/miracast/osv. Hvorfor skal man kjøpe denne når man ikke engang kan "cast'e" innhold. Lenke til kommentar
golagha Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 En ting til, og det er at Sticken må ha mye strøm, så å plugge den i TVens microusb, eller bruke ClasOhlson lader, kan du bare glemme Om du f.eks. bruker en lader som er ment for handsfree så kan jeg skjønne at du støter på problemer. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) Som Chromecast-bruker deler jeg ikke denne entusiasmen for Chromecast, selv om Chromecast ble et hakk mer tolerabelt da jeg fikk Android Wear-klokke som fungerer som fjernkontroll helt automagisk. Jeg har tidligere forsøkt finne andre måter å se HBO Nordic på enn via Chromecast, så langt uten å lykkes. Men når det er sagt, er dette forskjellige produktsegmenter. Dette er en Android-boks. Det er mer som å koble telefonen din direkte til TVen og fjernstyre det med en ny telefon, enn som å ha en Chromecast. Den kan brukes selvstendig og til flere ting enn streaming. Og det kan gjøre din utdaterte Smart-TV eller ikkesmart-TV til en oppdatert Smart-TV. Dersom man eier en PS trenger man det kanskje ikke, men en PS støyer og forbruker mer strøm. I forhold til en Android-boks: Vel, det er nok ganske samme bruksområde. Det er nok mulig å få bedre android-bokser enn denne. Jeg har en, den støtter vissnok 4K men HBO Nordic appen virker ikke der heller. Jeg kan være villig til å teste ut en Fire TV som et alternativ, og det mest interessante med denne nye modellen er unektelig at Amazon satser globalt på videotjenesten sin. Men det er nok ingen redning for HBO Nordic. Og da blir Chromecasten fortsatt hengende og dingle bak receiveren min. Endret 14. november 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Såååååå, ikke bare skal vi få tusen millioner strømmetjenester som alle har sitt eget innhold, men vi skal altså ha tilsvarende mange dingser som skal puttes i HDMI porten på TV'n også? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 (endret) Nei. Konsolidering. Om noen år er det meste over på Apple, Facebook og Googles hender. Forresten er Fire TV som sagt en Androidenhet, så den vil være sånn passelig kompatibel med mange andre tjenester også. Endret 14. november 2017 av tommyb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Såååååå, ikke bare skal vi få tusen millioner strømmetjenester som alle har sitt eget innhold, men vi skal altså ha tilsvarende mange dingser som skal puttes i HDMI porten på TV'n også? Hvorfor ikke, om de faktisk støtter standarder da.... AtW Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Såååååå, ikke bare skal vi få tusen millioner strømmetjenester som alle har sitt eget innhold, men vi skal altså ha tilsvarende mange dingser som skal puttes i HDMI porten på TV'n også? Hvorfor ikke, om de faktisk støtter standarder da.... AtW Vel, mulig jeg er i overkant skeptisk, men for at disse dingsene skal kunne fungere så må de også støtte tjenester. For å støtte tjenester må de ha en form for "app". Og i og med at alle apper ikke er med på alle dingser, så får man en skog av dingser. Jeg er ikke spesifikt skeptisk til FireTV, men generelt skeptisk til at det ikke standardiseres på noe vis. Før kom ting primært gjennom TV-antennen, eller er dekoder (før de begynte å tulle med dekoder låst til tjeneste). Hadde alle streamingtjenester lansert felles API'er slik at dingsene kunne knyttet seg til alle streamingtjenestene så hadde det så klart vært gull. Poenget er at det kjapt vil bli svært vanskelig å komme inn som ny aktør om du ikke allerede har enorm tyngde i markedet da folks bruksvaner blir knyttet til tjenester, brukerkontoer og fysiske dingser. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Vel, mulig jeg er i overkant skeptisk, men for at disse dingsene skal kunne fungere så må de også støtte tjenester. For å støtte tjenester må de ha en form for "app". Og i og med at alle apper ikke er med på alle dingser, så får man en skog av dingser. Jeg er ikke spesifikt skeptisk til FireTV, men generelt skeptisk til at det ikke standardiseres på noe vis. Før kom ting primært gjennom TV-antennen, eller er dekoder (før de begynte å tulle med dekoder låst til tjeneste). Hadde alle streamingtjenester lansert felles API'er slik at dingsene kunne knyttet seg til alle streamingtjenestene så hadde det så klart vært gull. Poenget er at det kjapt vil bli svært vanskelig å komme inn som ny aktør om du ikke allerede har enorm tyngde i markedet da folks bruksvaner blir knyttet til tjenester, brukerkontoer og fysiske dingser. Igjen, dette er en Android-dings. Det hadde vært bedre om den hadde en ren Android installert, men det er i alle fall en start. Amazons apper er jo også i stor grad tilgjengelig på mobiltelefoner fra andre produsenter. Og der utgjør vel Android 80% av smarttelefonmarkedet? Mer standardisert enn det finnes ikke på markedet akkurat nå. Tilsvarende kunne jeg installere Amazons Kindle-app på min Nook, fordi Nooken var en Android-enhet. Per i dag er Android inngangsporten for nye aktører, fordi det er lett å spre tilgangen til sine tjenester. Men som Microsofts nye mantra er det nå Artificial Intelligence First, og AI er knyttet mot enkelttjenester, og Cortana m.flere er langt mer hissige på å fjerne tilgangen til små, nye aktører. Denne Fire-stikka er derimot forrige generasjons teknologi, Android, og skal du ha noe mer åpent enn dette må du forlate kommersielle produkter og gå pi/linux. Men da mister du kanskje tilgangen til endel tjenester? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå