Tobbathampa Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Jeg har internett fra Altibox. Tidligere har jeg hatt hjemmesentralen i bromodus, og brukt ekstern ruter med trådløøst nettverk for meg og gjestenettverk for leieboere. Med nytt TV-oppsett fra Altibox kan ikke hjemmesentralen være i bromodus. Hva er enkleste måten å få satt opp et gjestenettverk på da? Vil det jeg skisserer under funke? Jeg vil unngå at leietakerne får tilgang til enhetene som er koblet til mitt private nett. Mitt nettverk: Hjemmesentral med trådløst nett. Gjestenett: Kabel fra LAN-port på hjemmesentral til WAN-port på ekstern ruter. Skru av DHCP på ekstern ruter, endre IP-adresse. Sette navn og passord til noe annet enn mitt private nett. Endre kanaler så det blir minst mulig overlapping med hjemmesentralen sine kanaler. Er ikke helt grønn, men ikke så altfor langt unna. Setter pris på alle tips! Den eksterne ruteren er en 7000AC fra Jensen, om det skulle være av interesse. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Melder pass. Kjører bare Asus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Du må sette Jensen i router mode, ellers vil alle enheter, både fra Altiboxboksen og Jensen være i samme nett, og kan se hverandre. Gjestenettet ditt vil da få dobbelt NAT, men da skal de ikke kunne se hverandre. Mener jeg å huske fra da jeg kjørte tilsvarende selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Skal du dele opp nettene på en sikker måte, så må du bruke litt kratigere utstyr. Her er en som tilfredsstiller alle dine krav og litt til. https://www.komplett.no/product/890140/datautstyr/nettverk/firewall-brannmur/zyxel-usg-20w-vpn-firewall?offerId=KOMPLETT-310-890140# Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Det bør ikke være noe problem å gjøre som du er inne på så fremt den routeren du har støtter gjestenett. Har selv satt opp en ASUS router på en altibox hos en venn av meg på samme måten og det fungerer problemfritt. Lenke til kommentar
Tobbathampa Skrevet 8. november 2017 Forfatter Del Skrevet 8. november 2017 Takk for svar Har satt det opp slik jeg beskrev (med unntak av at jeg lot DHCP stå på for den eksterne ruteren). Hittil ser det ut til at alt går knirkefritt. Så får jeg håpe at ikke noe trøbbel dukker opp. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) Tja... Om dei kan ip rangen på ditt nettverk er det ikkje problem å få tilgang. Spørs om dei vil ha tilgang, eller om det held at ikkje pc'ene dukker opp i "Nettverk" under Windows. ein enkel tracert komando vil avsløre wan ip'en til jensen routern og dermed ip rangen. Endret 9. november 2017 av rvenes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå