Gå til innhold

Sette opp gjestenettverk med egen ruter/AP

Anbefalte innlegg

Jeg har internett fra Altibox. Tidligere har jeg hatt hjemmesentralen i bromodus, og brukt ekstern ruter med trådløøst nettverk for meg og gjestenettverk for leieboere. Med nytt TV-oppsett fra Altibox kan ikke hjemmesentralen være i bromodus. Hva er enkleste måten å få satt opp et gjestenettverk på da?

Vil det jeg skisserer under funke? Jeg vil unngå at leietakerne får tilgang til enhetene som er koblet til mitt private nett. 

Mitt nettverk:

Hjemmesentral med trådløst nett.

Gjestenett:

Kabel fra LAN-port på hjemmesentral til WAN-port på ekstern ruter. Skru av DHCP på ekstern ruter, endre IP-adresse. Sette navn og passord til noe annet enn mitt private nett. Endre kanaler så det blir minst mulig overlapping med hjemmesentralen sine kanaler.

Er ikke helt grønn, men ikke så altfor langt unna. Setter pris på alle tips! Den eksterne ruteren er en 7000AC fra Jensen, om det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må sette Jensen i router mode, ellers vil alle enheter, både fra Altiboxboksen og Jensen være i samme nett, og kan se hverandre. Gjestenettet ditt vil da få dobbelt NAT, men da skal de ikke kunne se hverandre. Mener jeg å huske fra da jeg kjørte tilsvarende selv.

Lenke til kommentar

Tja...  Om dei kan ip rangen på ditt nettverk er det ikkje problem å få tilgang.

Spørs om dei vil ha tilgang, eller om det held at ikkje pc'ene dukker opp i "Nettverk" under Windows. 

ein enkel tracert komando vil avsløre wan ip'en til jensen routern og dermed ip rangen. 

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...