Gå til innhold

Ny (stille) PC til 15-20k

Anbefalte innlegg

Jeg så forresten at vannkjøleren din er intern? Trodde alle kom som eksternt tårn og slikt. Jesus for en rigg du har forresten :p

Ja min Kraken X62 kjøler er montert INNE i kabinettet ja  :wee:

Her er en PC liste for deg : https://www.komplett.no/wishlist/shared/a7b8ecaa-f440-400f-afd9-329f46b013bb

Edit : Skal du overklokke CPU, så bør du velge Noctua D15S eller en Kraken X62. Ellers holder den U12S i massevis. Husk også å sette XMP Profile for RAM brikkene i BIOS, ellers får du ikke oppgitt 3200 Mhz hastighet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde nettopp en ny pc og et av målene mine var at den var så stille som mulig ved vanlig jobbing, men samtidig måtte den være et beist når det kom til spilling og tyngre spillutvikling. Pcen er beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1793672&p=24164036

I tillegg til delene der hadde jeg et Nvidia Gigabyte Aurus Extreme GTX 1080 Ti fra før av. Pcen min kom vel totalt på nesten 30 000 (uten skjerm) så sånn sett er den litt i overkant av det du ønsker, men jeg ble helt målløs da jeg slo den på første gangen. Jeg trodde jeg hadde koblet noe feil fordi det er ingen forskjell i lydnivået med pcen gående og pcen avslått. Jeg må ha hodet inni kabinettet for å høre noe som helst. For meg ble det som første gangen man starter en el-bil, man har erfaringer som tilsier hva som skal skje når man slår på en bil, men så skjer ikke det i hele tatt. :p

Jeg vet ikke hva man kan endre på i mitt oppsett uten at det går på bekostning av lydnivået, men de tingene som utmerket seg hos meg var:

1. Mekaniske disker bråker mye. Jeg forsøkte å sette inn én mekanisk disk for ekstra lagring, men da ble den en merkbar støykilde i maskinen. Jeg setter heller opp en NAS eller noe i et annet rom for ekstra lagring. Og potensielt kjøper jeg meg en "billig" vanlig SSD for for litt ekstra plass i pc-en om jeg trenger det.
  2. Skjermkortet mitt kjører ikke viftene før man stresser det. Jeg vet ikke om alle nye skjermkort er slik, men det var fantastisk i alle fall og uventet.
  3. PSU-en kjører heller ikke viftene før man stresser den. Igjen vet jeg ikke om dette er vanlig nå eller ikke.
  4. Fractal Define R5 er et helt konge kabinett. Jeg trodde kabinettet jeg hadde før, et Antec 182 eller noe, var bra basert på sammenligninger jeg hadde gjort med ferdigkabinett fra HP/Dell osv., men det er dritt i forhold til R5. I R5 er alt pulverlakkert, alle kanter er avrundet, alle paneler er ekstremt tykke og solide, og det er sinnsykt mange smarter løsninger overalt. I tillegg kan man tilpasse det nesten akkurat som man vil. Jeg tror også det er litt bredere enn et vanlig kabinett og hadde det ikke vært det hadde ikke CPU-vifta fått plass tror jeg, men samtidig er det kortere, lavere og lettere enn mitt gamle kabinett så jeg synes ikke det utmerker seg som stort. De to viftene som følger med overrasket også. Jeg tenkte jeg måtte bytte de ut med Noctua-vifter for å få kabinettet stille, men jeg synes disse to viftene er helt stille som de er.
  5. Noctua DH-15S var latterlig mye større enn jeg tenkte. Det er som om de har fyllt et kabinett med skum og så brukt det som basis for hvor stor de kan lage kjøleren. Men pga. det så trenger nesten ikke cpu-vifta å gå ved vanlig jobbing og er dermed lydløs den også.

Jeg synes pc-en jeg hadde før var stille, men denne nye pcen lager mindre lyd når jeg spiller på full guffe enn den gamle lagde ved idle.

Men samtidig kommer jeg nok ikke til å gjøre dette igjen. Det var artig å kjøpe alt det "beste", men de siste 10 000 kronene utgjør veldig lite i form av faktisk ytelse. F.eks NVME-disken tror jeg er helt bortkastet for folk flest og jeg kunne halvert prisen der og kjøpt en vanlig SSD isteden. Jeg kunne kjøpt en strømforsyning til halve prisen, jeg kunne kjøpt billigere ram (jeg har fortsatt ikke testet den XMP-profilen på rammen så det betyr vel at jeg kjører rammen på default hastighet og kunne dermed like gjerne kjøpt ram som kjørte på default hastighet). Jeg kunne fint klart meg med 16GB ram. Bare på disse 3 komponentene kunne jeg spart 5 000 kroner uten at jeg tror jeg hadde merket det.

Men det er artig å prøve og bygge noe skikkelig heftig en gang i livet og selv om jeg egentlig ikke bryr meg om hvordan innmaten på pcen min ser ut så må jeg innrømme at pcen min nå ser ganske slick ut innvendig.

PS: Ram er helt på styr for øyeblikket virker det som. Jeg ser at rammen jeg kjøpte har steget 1000 kroner i pris bare etter at jeg kjøpte den for 1 uke siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill! Spesielt Betroz og Twiik :) Jeg stjal litt fra dere og tok det inn i lista mi. Bestillingen ble slik: https://www.komplett.no/wishlist/shared/666dc620-7f84-4541-b030-3033fd6d3857

Siden det tydligvis er "singles day" i dag gir komplett 2k i avslap på >10k, så jeg delte den opp i 2 bestillinger og fikk 4k i avslag :D

Ser bra ut det der, men hvorfor AMD RX Vega 56...? Har du en freesync skjerm? Ellers burde du ha valgt GTX 1070 Ti til den prisen.

Lenke til kommentar

Jeg liker open source, drivere som ikke krever noe ræl, og det AMD driver med nå vil jeg være med på (har ikke windows).

Ja, men hva skal du med et så kraftig skjermkort da? Man har også open source driver for nVidia kort også, nouveau, men ytelsen til den kan ikke sammenliknes med den lukkede driveren til nVidia, og jeg regner med dette gjelder for AMD open source driver også. Greit for vanlig desktop bruk, men ikke spill og programmer som krever sitt av GPU.

Spill er fortsatt best under Windows.... Så dual boot mellom Linux og Win10 da eller? Med Z370 hovedkort og Intel Coffee Lake CPU, så regner jeg med at du vet du bør ha 4.13 kernelen for god hardware støtte?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg liker open source, drivere som ikke krever noe ræl, og det AMD driver med nå vil jeg være med på (har ikke windows).

Ja, men hva skal du med et så kraftig skjermkort da? Man har også open source driver for nVidia kort også, nouveau, men ytelsen til den kan ikke sammenliknes med den lukkede driveren til nVidia, og jeg regner med dette gjelder for AMD open source driver også. Greit for vanlig desktop bruk, men ikke spill og programmer som krever sitt av GPU.

Spill er fortsatt best under Windows.... Så dual boot mellom Linux og Win10 da eller? Med Z370 hovedkort og Intel Coffee Lake CPU, så regner jeg med at du vet du bør ha 4.13 kernelen for god hardware støtte?

Open-source driverene til AMD begynner å bli ganske bra - se f.eks https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=12-opencl-98&num=1. 4.13 kjører jeg mens jeg skriver dette.

nouveau er et imponerende opplegg, gitt at det er basert på reverse-engineering av binærdriveren av frivillige folk, men på grunn av det er den ikke et reelt alternativ. nVidia bryr seg ikke om den. AMDGPU har i motsetning til nVidia et helt team som jobber med det. Valve har også ansatt personer for å jobbe med den. Så det er ingen tvil om hvilken driver som blir best der. Binærdriveren til nVidia knuser enda AMD sin binærdriver. Og ja, den fungerer supert på Linux den óg. Men hvem vet hva som skjer med Wayland osv da.

Jeg kommer vel til å dual-boote, men om spillet finnes til Linux blir jeg der.

Hva jeg faktisk skal med noe så kraftig er et annet spørsmål. Jeg har en 1080p skjerm og ble litt ivrig når det var salg :p

Lenke til kommentar

Æsj, nå ble jeg sjalu på den rabatten din. :p Kunne fått den selv om jeg ventet én uke med å bestille.

Ser ut som en solid liste, men jeg er skeptisk til AMD-kortet da. Jeg har ingen erfaring med Vega, men jeg forbinder AMD med varme, støy og kompatibilitetsproblemer basert på mine og andres erfaringer. Jeg oppgraderte fra et lite brukt AMD R9 290x som jeg hadde fått fra en kompis og det bråket som et jagerfly og jeg måtte klokke det ned for å unngå artefacts ved spilling, og selv etter underklokking kunne det nå 90 grader ved spilling. Det bråket også mye mer enn et mye eldre Nvidia GTX 680 jeg hadde før det. Til sammenligning så er mitt 1080 Ti stillere ved spilling enn AMD-kortet var ved idle og Nvidia-kortet går bare såvidt over 70 grader selv med overklokkingsmodusen påslått, og det er som sagt lydløst ellers som er helt rått. Jeg fikk heller ingen spill til å fungere med AMD-kortet før jeg fikk hjelp av en fyr på AMD-support-forumet som sa at jeg måtte nedgradere til en spesifikk driver fordi AMD hadde klumset til noe og ingen av de nyere driverne deres fungerte med Windows 7. I alle mine år med Nvidia har jeg aldri hatt et problem med en eneste driver eller hatt behov for å registrere meg på support-forumet deres.

Men det er vel forsåvidt 45 dager åpent kjøp på Komplett nå så du har muligheten til å angre om kortet ikke lever opp til forventningene.

Jeg har fått brukt pcen min litt nå og det er et par ting jeg har notert meg:

1. Asus hovedkortet mitt og muligens alle Asus-kort, ink. ditt da det ser helt likt ut som mitt bortsett fra wi-fi og lys som jeg ikke bruker uansett :p, kommer med noe som heter multicore enhancement påslått som standard. Denne funksjonen gjør at alle kjernene kjører på den høyeste turbofrekvensen som vanligvis er forbeholdt enkeltkjernebruk. Jeg merket meg dette da jeg så at prosessoren min kjørte på 4.7ghz på alle kjernene når det egentlig er 4.3ghz som er maks ved bruk av alle kjernene, samt at jeg synes prosessoren min var i overkant varm under load, ikke for varm, men varmere enn forventet. Dette betyr altså at prosessoren er overklokket som standard og det ser ikke ut til å ha noen negative konsekvenser såfremt jeg kan se. Denne funksjonen er visstnok så diskre at mange anmeldere har anmeldt 8700K som en 4.7ghz prosessor. Funksjonen kan helt sikkert skrus av om man ikke ønsker den, men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre da jeg hadde tenkt å teste litt overklokking selv, og dette var som å kjøpe et fabrikkoverklokket skjermkort egentlig. :) Og den balanced power plan i Windows gjør uansett at cpu-en klokker ned ved idling eller vanlig kontorbruk så det påvirker ikke støynivået heller.
  2. Du må manuelt skru på, eller jeg måtte det i alle fall, 4x pcie modus for NVME-disken din i biosen. Hvis ikke vil den kjøre tregere enn beskrevet såvidt jeg forstår. Jeg har ikke gjort noen syntestiske tester av disken, men jeg følte hastigheten ved utpakking av en zip-fil mangedoblet seg etter at jeg gjorde dette i alle fall, og hastigheten før jeg gjorde dette så veldig om som det som er maks for sata-protokollen.
  3. Selv med et så romslig kabinett så slet jeg veldig med monteringen pga. hvor latterlig stor cpu-kjøleren er. Det var spesielt montering av selve viften på cpu-kjøleren og montering av strømkabelen til cpu-en jeg slet med. Førstnevnte kan unngås ved å montere hele kjøleren før du setter hovedkortet i kabinettet, men for å unngå problemer med sistnevnte så må hovedkort og strømkabel monteres før kjøleren så det er ingen måte å unngå begge deler på såvidt jeg kan se. :p Og det var ikke snakk om småproblemer heller for min del, det var på grensen til at jeg lurte på om det var mulig uten spesialverktøy. Jeg måtte lage meg en krok av tykk binders for å få montert vifta på cpu-kjøleren, men likevel om jeg skulle gjort det igjen så ville jeg helt klart valgt å montere strømkabelen først for denne var et sant helvete å få på plass da det bare er noen centimeter glippe mellom kjøleren og kabinettveggen og den skal plugges inn under kjøleren. Det er mulig jeg er totalt noob da, men jeg har gjort meg disse erfaringene nå så da kan jeg like gjerne dele de. :p
Endret av TwiiK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...