Gå til innhold

Bygger om Tesla til hydrogenbil: Hevder det gir 1000 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Jeg trodde dette var det andre hydrogen-Tesla prosjektet jeg hadde hørt om, men når jeg ser nærmere så er det snakk om samme prosjekt som jeg har vært borti tidligere: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-s-hydrogen-range-extender-project.99578/

 

Utifra det han sier så er det altså snakk om en hydrogen rekkeviddeforlenger. Der man har da rundt 400 km elektrisk rekkevidde og 600 km hydrogen-rekkevidde. Hydrogenlagringen havner på rundt 5,5-6 kg og brenselcellen blir på 10 kW til å begynne med.

 

Trolig går hele frunken med til brenselcellesystemet, og en god del av bagasjerommet går med til hydrogentankene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU verden for noen tåkehoder.. bygge om verdens beste elbil til en ubrukelig og dyr hydrogenbil? Er det noen som vet at det koster 9!!! ganger mer og kjøre på Hydrogen enn på strøm? og at bilen da bruker 250-300% mer energi pr kjørte mil og dermed mindre miljøvennlig?

DU Verden..... her skal noen gå baklengs inn i fremtiden....

Lykke til.

PS. det er jo alltid kult og se noen lage nye ting, men det beste er om noen lager en NY måte og lage hydrogen på, så vi kan halvere prisen 5 ganger og dermed kunne konkurere med elbiler...

Hvem vil kjøpe hydrogen bil som koster mer og fylle tanken enn dagens bensin bil? Når du kan kjøpe elbil og betale under en tiende del så mye pr kjøretur og kutte vedlikehold med 50-90% av kostnadene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<,,> Er det noen som vet at det koster 9!!! ganger mer og kjøre på Hydrogen enn på strøm? <..> men det beste er om noen lager en NY måte og lage hydrogen på, så vi kan halvere prisen 5 ganger og dermed kunne konkurere med elbiler...<...>

Forutsatt at 9-gangeren din stemmer.: Hvis prisen halveres 1 gang så blir det altså 4,5 ganger dyrere enn el. Halveres den 2 ganger blir den 2,25 ganger dyrere enn el. Halveres den 3 ganger så koster den nesten det samme som el. Det burde altså holde å halvere prisen 3 ganger. For å komme så langt ned er man nødt til å gå bort fra relativt dyre råstoff som metan. Slik teknologi er visstnok på vei. Klarer de det så er det jo bare flott.

 

Hovedproblemet tror jeg blir konkurransen fra det omfattende hurtigladenettverket. Høna og egget-problematikk.

Lenke til kommentar

Helt elendig ide. Ikke bare er det masse ekstra vekt å dra på, som går ut over alt fra vektbalanse til sikkerhet, men brenselcellen og hydrogentankene vil spise opp hele bagasjerommet forran og helt sikkert litt av bagasjerommet bak også. Rekkevidden på ren strøm vil reduseres betraktelig, og bilen vil ikke bare blir dyrere å kjøre på korte turer som følge av økt vekt, større dekkslitasje osv (tror ikke de får typegodkjent den uten å fjerne masse batterier) men være svindyr å kjøre langturer med.

Ikke bare blir bilen dyr å kjøre, for ikke å snakke om vedlikeholde, man blir avhengig av (heldigvis) ikke eksisterende hydrogen infrastuktur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor heftig bensin/diesel aggregat får man plass til i frunken?

Et bensinaggregat ville vært en bedre og billigere løsning hvor en eventuell rekkeviddeangst ville blitt effektivt kurert uten signifikante miljøkonsekvenser. Dessverre ville en slik løsning fått drastiske følger for økonomien siden man da ikke lenger har en såkalt nullutslippsbil. Som kjent er 30-50 000 ekstra i årlige bompenger noe som er forbeholdt fattigpakk og ikke Tesla-eiere.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

 

<,,> Er det noen som vet at det koster 9!!! ganger mer og kjøre på Hydrogen enn på strøm? <..> men det beste er om noen lager en NY måte og lage hydrogen på, så vi kan halvere prisen 5 ganger og dermed kunne konkurere med elbiler...<...>

Forutsatt at 9-gangeren din stemmer.: Hvis prisen halveres 1 gang så blir det altså 4,5 ganger dyrere enn el. Halveres den 2 ganger blir den 2,25 ganger dyrere enn el. Halveres den 3 ganger så koster den nesten det samme som el. Det burde altså holde å halvere prisen 3 ganger. For å komme så langt ned er man nødt til å gå bort fra relativt dyre råstoff som metan. Slik teknologi er visstnok på vei. Klarer de det så er det jo bare flott.

 

Hovedproblemet tror jeg blir konkurransen fra det omfattende hurtigladenettverket. Høna og egget-problematikk.

 

Jeg synes du godt kan legge til at strømprisen sikkert skal dobles 3 ganger også.... Da får du virkelig frem poenget at det ikke er en  kobling mellom hydrogenpris og kraftpris.... 

Lenke til kommentar

Blir gøy å se om de klarer å bevise at det går an.

 

Det går jo an, trenger ikke å bevise det, men det jo egentlig ikke noe annet enn en teit skrytefaktor som med tonnevis av andre merksnodige kreasjoner som ikke gir spesiellt mye mening. "Se her, jeg har en Tesla som går på hydrogen, det kostet meg bare tre ganger prisen å fikse det. Er ikke jeg kul eller."

Lenke til kommentar

"En studie (PDF) gjennomført av det amerikanske energidepartementets Argonne National Laboratory mellom 2011 og 2013 konkluderte med at brenselcellerekkeviddeforlenger vil være en billigere metode enn større batterier dersom man vil øke rekkevidden til mindre elektriske lastebiler"

Og prisen på batterier nå sammenlignet med 2011 er vel en smule lavere...

Høyere energiinnhold og fortsatt synkende pris på batterier gjør at hydrogen fortsetter å være "fremtidens drivstoff"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dere først never Toyotas direktør så kan dere også nevne det han sa for 2 uker siden:

 

Tanaka er ikke uenig.

 

– Elon Musk har rett – det er bedre å lade en elbil direkte ved å plugge den i, sier han til Reuters.

 

Jeg tror andre har sagt det før Mollusken, sånn bare for å ha nevnt det. To give credits where credits is due.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor heftig bensin/diesel aggregat får man plass til i frunken?

Et bensinaggregat ville vært en bedre og billigere løsning hvor en eventuell rekkeviddeangst ville blitt effektivt kurert uten signifikante miljøkonsekvenser. Dessverre ville en slik løsning fått drastiske følger for økonomien siden man da ikke lenger har en såkalt nullutslippsbil. Som kjent er 30-50 000 ekstra i årlige bompenger noe som er forbeholdt fattigpakk og ikke Tesla-eiere.

Om man har det inne i bilen får man korbonmonoksyd som man må få ut på en sikker måte. Den beste løsningen er som jeg skrev å ha diselaggregatet helt separat på en tilhenger og da har man fortsatt en nullutslippsbil selv om aggregatet harker og hoster og lager en sort sky etter bilen mens den kjører i bussfila.

Lenke til kommentar

Saken er den at denne hydrogenbilen adresserer et problem som elbiler ikke har løst enda, og det er rekkevidde. Altså er ikke elbil et alernativ, for oss som skal ha lang rekkevidde. Prøv å knøvle hodene deres rundt det faktum, og så kan dere deretter vurdere om det er bedre å kjøre diesel, eller hydrogen? Er det da så dumt, egentlig?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et bensinaggregat ville vært en bedre og billigere løsning hvor en eventuell rekkeviddeangst ville blitt effektivt kurert uten signifikante miljøkonsekvenser. Dessverre ville en slik løsning fått drastiske følger for økonomien siden man da ikke lenger har en såkalt nullutslippsbil. Som kjent er 30-50 000 ekstra i årlige bompenger noe som er forbeholdt fattigpakk og ikke Tesla-eiere.

Om man har det inne i bilen får man korbonmonoksyd som man må få ut på en sikker måte.

 

Stemmer. Noen må finne opp eksosrøret først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Et bensinaggregat ville vært en bedre og billigere løsning hvor en eventuell rekkeviddeangst ville blitt effektivt kurert uten signifikante miljøkonsekvenser. Dessverre ville en slik løsning fått drastiske følger for økonomien siden man da ikke lenger har en såkalt nullutslippsbil. Som kjent er 30-50 000 ekstra i årlige bompenger noe som er forbeholdt fattigpakk og ikke Tesla-eiere.

Om man har det inne i bilen får man korbonmonoksyd som man må få ut på en sikker måte.

Stemmer. Noen må finne opp eksosrøret først.

Den løsningen er ikke aktuell da det vil medføre at man ikke lengere har en nullutslippsbil og mister alt av privilegier.

 

Med tilhenger vil man ikke bare bevare privilegier, man vil slippe kost til ombygging, ny godkjenning og man beholder garantien.

Lenke til kommentar

Saken er den at denne hydrogenbilen adresserer et problem som elbiler ikke har løst enda, og det er rekkevidde. Altså er ikke elbil et alernativ, for oss som skal ha lang rekkevidde. Prøv å knøvle hodene deres rundt det faktum, og så kan dere deretter vurdere om det er bedre å kjøre diesel, eller hydrogen? Er det da så dumt, egentlig?

Rekkevidden på de nyeste bilene er mer enn god nok for omtrent alle. Hva er det som gjør at du trenger 40-50 mil rekkevidde uten å ta deg en pause engang, egentlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...