CamillaLm Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Hei! Jeg fikk nettopp tilbake blodprøvene jeg tok, og legen sa jeg hadde Ferritin: 12, noe som var litt lavt. Jeg tok også en blodprøve for 1 måned siden der jeg tok prøve av hemoglobin, som lå på 12,7. Tok stikk i fingen for å sjekke hemoglobin hos legen for to dager siden, og da var den 11,4, noe som han mente var lavt. Har følt meg veldig slakk, sover mye og svimmel i en lang tid nå. Spørsmålet er, kan Ferritin nivået mitt ha noe å si på at jeg er så trøtt som jeg er? Og hvorfor viste blodprøven fra armen et tall på 12.7 og en måned etterpå i fingen 11.4? Takk for svar! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Ta det opp med fastlegen din, det jeg har sett gjennom 10 år så henger det ingen fastleger her, derimot mange som lider av Dønning Kruger effekten som vil si at de tror de kan mye mer enn de faktisk kan... Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Ferritin nivået varierer med kosthold, og ikke minst menstruasjon. Lave nivåer kan føre til tretthet, men hvilket nivå som regnes som lavt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Det kan virke som du har jernmangelanemi, altså blodfattighet grunnet jernmangel. Hos kvinner bør verdien ligge mellom 15-150 mikrogram per liter (varierer litt mellom laboratoriene). F.eks. kan dette komme av menoragi/store menstruasjonsblødninger, eller vegetarisme bl.a. Kanskje du bør endre kosthold? Rødt kjøtt er et av de beste kildene til jern som kroppen enklest tar opp i tarmen. Det er dog flere årsaker til jernmangelanemi. Ja, jernmangel-blodfattighet kan absolutt være årsaken til at du føler deg sliten/trøtt og svimmel... Ta dette opp med din fastlege, dere må forsøke finne årsaken til jernmangelem (som forøvrig er en sannsynlig årsak til blodfattighet hos ellers friske relativt unge kvinner). 1 Lenke til kommentar
CamillaLm Skrevet 11. november 2017 Forfatter Del Skrevet 11. november 2017 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Dønning Kruger Du serverte den: Velkommen til oss lavkompetente i Dunning Kruger klubben ;-) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Den i fingeren, blodprosenten, skal ligge mellom 11,7-15,3 g/dL. Du er ørlite under normal området på den ene prøven, men så lite at det kan være bare fordi du nettopp har hatt mensen eller litt unøyaktig måling. De i fingeren er ikke så veldig nøyaktige. De gir som regel ulikt resultat selv om det bare er dager i mellom målingene. Men de sier at blodprosenten er normal i ditt tilfelle. Jernlager, Ferriting, skal ligge mellom 15–150 µg/L. Der er du under. Det trenger ikke gjøre deg sliten siden blodprosenten er normal, men det kan det. Så det kan absolutt være årsaken til at du er slapp, svimmel og trøtt. Kilder, referanseområder: http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/ferritin/ http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/hemoglobin/ Anonymous poster hash: 16508...3a5 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Dønning Kruger Du serverte den: Velkommen til oss lavkompetente i Dunning Kruger klubben ;-) Imponert at noen i det hele tatt så min søte fornorskning der. Gratulerer ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå