Gå til innhold

Hva skal spill være?

Gjest Slettet-8OkEXm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8OkEXm

Gleder meg til det nye Spiderman spillet. Samtidig ser jeg at det er mye slow motion og "press x". Har spill blitt til interaktive filmer, hva er utfordringen og hva skal spill være i 2017? 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spill har blitt slik nå, altså som en interaktiv film, press ditt eller datt for å gjøre noe. Dette er en utvikling som jeg ikke liker, spilleren bør selv kunne bestemme hva som må gjøres og lære av sine feil. De har blant annet dette i CoD WW2 også, misliker dette sterkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spiller kun gamle spill ^^ og nesten utelukkende strategispill. Jeg trenger noe å jobbe med. Starcraft 1, Settlers 3, av og til Warcraft 3 (FT), Sid Meier's Alpha Centauri, Mechcommander og et spill jeg anbefaler hvis du liker strategi og rollespill; Jagged Alliance 2. Det vil holde deg okkupert i mange timer, og du får brukt hjernen litt! En god del, faktisk ^^ Krever mye organisasjon, taktikk og timing.

Det forbløffer meg, de gamle spilla er ofte de med best spill-verdi-. Nå er jo dette subjektivt, men likevel, må nesten si meg enig med Chavalito; Den nye retningen dreier seg kun om å melke markedet, sjelen er fullstendig borte. Samme så jeg ved Final Fantasy 9 og 10. 9'ern hadde masse sjel og kastet deg noen kurveballer (tantarian, ozma, hades ^^), 10'ern hadde bra grafikk, men så utrolig langdrygt, forutsigbart og kjedelig!! Og dét er den retningen jeg føler alle spill tar i dag. Bra grafikk, men gørr kjedelig. Hjernen råtner på rot ^^ Så min 10 år gamle pc drar de gamle spilla fint, og jeg er superfornøyd med det ^^ Spill som har sjel, og man får brukt huet litt!

Lenke til kommentar

Gleder meg til det nye Spiderman spillet. Samtidig ser jeg at det er mye slow motion og "press x". Har spill blitt til interaktive filmer, hva er utfordringen og hva skal spill være i 2017? 

Jeg ville ikke bekymret for mye om QTEs i Spider-man. Noen er det jo, men det er nok mest i høydepunkter i historien, for å gi oss scener som ellers ikke ville vært mulige, hvis spilleren alltid skulle ha full kontroll på det som skjer. Se heller på det som korte, velregisserte actionsekvenser. Det aller meste vil selvsagt være et "vanlig" spill. :)

Hva spill skal være i 2017? Jeg vil tro spill nå mer enn noensinne er det du vil det skal være. :) På den ene siden har vi rene arcadespill, der du setter deg ned, spiller noen timer uten noen særlig mål og mening og ferdig med det. På motsatt side har vi "interaktive bøker", der det aller meste av spillet spiller seg selv. Ta spillene til Telltale, for eksempel. Du må av og til velge noen fra dialogen, eller løse en liten gåte eller to. Men det meste av spillet er en ren film, der du bare påvirker handlingen litt nå og da. Og selvsagt har vi alt i mellom. Så nå mer enn noensinne er spill det du vil det skal være. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange spill har blitt slik nå, altså som en interaktiv film, press ditt eller datt for å gjøre noe. Dette er en utvikling som jeg ikke liker, spilleren bør selv kunne bestemme hva som må gjøres og lære av sine feil. De har blant annet dette i CoD WW2 også, misliker dette sterkt.

Enig, det går greit, så lenge det ikke tar helt over hånd. Det vil ødelegger spille gleden fullstendig, hvis det blir for mye av det. :hrm: :hrm: Ikke fin utvikling.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Det jeg mener spill skal være, er utfordrende, av man kan faktisk spille igjenom spillet, lett balanse av generelt det meste, sånn at man ikke går lei for fort, bra grafikk (vet at noen er det, for meg er ikke det så viktig, for meg kan det fint være i 2D, retro grafikk, piksler).

Sånn i bunni grund er dette så mangt i hva man selv liker, og hvordan man selv definerer på hvordan spill bør være. Et spill som jeg definerer på hvordan spill bør være, kan fint være noe helt annet i for hold til en annen person. At han mener at det og det ikke hører hjemme i det spill jeg mener bør være med i et spill. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at den "Press X" løsning er veldig grei hvis du skal legge inn for eks kontringer i et Melee fighting spill som assassians creed og lignende. Men igjen så burde ikke disse "pop up" varslene komme med slow motion. Det burde basere seg på den gjennomsnittlige reaksjonstiden vi har på slike meldinger, slik at det faktisk blir en utfordring og trykke E for og blokke i riktig tid, og ikke som du sier, en interaktiv film.

Lenke til kommentar

Jeg vet at min opplevelse av et spill er direkte knyttet til spenningen spillet klarer å bygge hos meg: dess flere topper og bunner det er i spenningen, dess mer interessant er det å fortsette. I sommer spilte jeg gjennom Thumper, og brukte 6-7 timer på å runde et spill som kan spilles gjennom på godt under 4 timer. I løpet av Thumper vil alle møte på flere "veisperrer", det dytter relativt hardt tilbake fra nivå 4, men det var en herlig følelse å slå nivå 6, 7, 8, og spesielt 9 for meg.

Lettere spill gjør at flere kommer gjennom det, men det fjerner også gleden (og lettelsen) av å komme forbi en vanskelig del av spillet. I mine øyne er det alt for få spill som våger å gi spilleren en utfordring, og prøver heller å erstatte mestring med Button-awesome-syndromet (siste synder jeg har spilt er Fire Emblem Warriors).

Lenke til kommentar

Spillhusene vil at folk skal bli raskt ferdig med å spille slik at de kjøper en nytt spill. Det er ikke noe butikk i å lage for gode spill. Jo nærmere spillet er interaktiv film desto kortere varer det før kunden blar opp penger for et nytt spill.

Kjedelig at det er blitt så mange aktører som underbyr hverandre slik at ingen tjener penger på å lage gode spill.

Et spill med god gameplay er det muligens ikke mulig å ta mer enn 50-100 kr for i dagens marked, derfor smører de store spillhusene på med ekstra innhold, grafikk, cut scenes som ikke styrker selve spillmekanikken, ofter tvert om, slik at de kan ta 5-600 kr for spillet. Brettdesign og god kode er ikke så viktig mer. De bare kjører på ei cut sceene med noen minutters mellomrom slik at folk blir distrahert bort fra å kjenne for mye på at essensen/kjernen i spillet ikke er så god som den burde.

Siden det er stadig mindre penger for hvert år å tjene på å lage simple men gode spill så får vi i stedet dyre men mindre gode spill som er mer interaktiv film enn spill. Jeg spiller gjerne spill som er både 10 og 20 år gamle i stedet for titler av nyere dato. Jeg vektlegger god spillmekanikk og terping på ferdigheter over historie og en visuell opplevelse. Musikk er viktig men da skal det være chip tunes og ikke et orkesterspor selv om det er et nytt spill. Unntaket er muligens dersom det er snakk om rollespill. Dersom jeg ønsker en visuell og historidrevet opplevelse ser jeg heller en film. Spill var bedre den gangen historia var den du skapte selv utover noen avsnitt eller linjer på skjermen eller i spillets manual.

Et godt spill har velpolert spillmekanikk, historia oppstår underveis når man spiller.

Et gledelig unntak for meg er Axiom Verge hvor både musikk, spillbarhet og det visuelle er på plass. Fantastisk at én mann greier å lage et spill som er bedre enn hva spillhus greier med flere hundre folk i sving.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Et gledelig unntak for meg er Axiom Verge hvor både musikk, spillbarhet og det visuelle er på plass. 

Ser kjempedårlig ut. Som en dårlig klone av super metroid.

Hvis man sammenligner et Metroidvania-spill mot Super Metroid vil det aller meste se dårlig ut i sammenligning, og det er ikke bare fordi Super Metroid er et av de beste spillene som er laget (at det er 23 år gammelt og ikke har noen svakheter i designet en remaster kunne forbedret er ytterligere imponerende). Når det er sagt vil jeg si at Axiom Verge er et bra spill, selv om jeg er enig i at det kunne hatt en litt mer attraktiv presentasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...