Gå til innhold

Intel Optane (ssd) tråden

Nizzen

Anbefalte innlegg

Eg vil påstå at Optane 32GB + 4TB harddisk er perfekt. Så trengs det ikkje å sløses vekk penger på fille SSD'ene til Samsung og friends.

Eller hva med å bruke en slik Optane som cache til en "fille SSD" fra Samsung da? :p

Optane 32GB + 1TB 970 EVO f.eks. For meg er det uaktuellt siden jeg sitter på X99 fortsatt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

nei, cpu er ikkje alltid flaskehals. Ingenting å tenke på etter min meining

Latency på "ryzen" plattformen ER flaskehalsen. Altså kombinasjon av kommunikasjonen mellom kjernene, hastighet og latency på minnet og cpuhastighet.

Jeg har Optane 900p i Threadrippermaskinen min, og 2 andre pc'er, så har selvfølgelig testet dette.

Se post #62 i denne tråden :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Optane 900p yter 30-35% dårligere enn x299 plattformen i forhold til threadripper. Alt etter hvor høy frekvens på cpu og minne man har.

4000+ mhz minne med stramme timings og 4500+ mhz på cpu trengs for å få Optane opp mot 300MB/s 4k random read QD=1. Threadripper helt stock gir ca 200MB/s 

Der var den posten ja Nizzen. Testet jo Optane 900p på min X99 rigg, og jeg fikk vel ~240 MB/s 4K random read QD1 om jeg husker riktig. Så man mister faktisk en del ytelse da!

Lenke til kommentar

Noob spørsmål her:

Har eg forstått det riktig slik at eg kan kjøpe en Optane 32GB og den vil fungere som en cache til en hvilken som helst annet disk, SSD eller snurredisk, dersom eg oppgraderer til en nyere Intel prosessor? Skal oppgradere før jul.

Valget står mellom AMD system med 2700X eller Intel med i5-9600K.

Gir Optane merkbart bedre ytelse enn en god SSD til daglig, eller er det "bare" bedre tall på ytelsestester som eg ikkje vil merke så mye til til vanlig?

Lenke til kommentar

På nyere chipset så vil det fungere med Intel sin cache løysning. Kva slags chip du trenger er eg usikker på. AMD har noko tilsvarande, men eg trur ytelsen der var noko dårlegare.

32GB Optane + snurredisk er ofte ein betre løysning enn ein stor SSD. Når cachen har blitt *varm* så vil du få raskare oppstartstid og lastetid til dine 5-10 mest populære spel samanlikna mot ein SSD. Trenger du større cache så kan du bruke ein 280GB 900p også. 800p ville eg hoppa over. Den ligger ganske ugunstig priset mellom 32GB Optane og 900p på 280GB

Optane vil gje betre ytelse, spesielt skriving av små filer. Lesing vil ha lite forskjell fordi dagens operativsystemer cacher *varm* data i RAM så du får ofte lik leseytelse og merker dermed lite forskjell.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sitter å venter på PCI-e 4.0. Det klør skikkelig i lommeboka etter å bygge en HEDT workstation med Optane, osv. Arbeidsstasjonen jeg sitter på hjemme nå er rimelig utdatert og basert på en 3370k.
Men jeg får meg ikke til å kjøpe et system i dag, selv om AMD har raslet med sablene og hintet om at eksiterende kort kan få pci-e 4.0-sertifisering på noen sloter. Jeg hadde helst sett for meg å smelle i hop noe basert på 9900x, 9920x, eller 9990xe f.eks.. Men nye gen. AMD kan også være interessant.

Ser for meg at det kan være greit å ha litt å gå på hvis man satser på flere Optane (og andre NVMe-baserte) langringsmedier i en og samme WS i tillegg til en sint raidkontroller (+ capture kort, m.m). 
Jeg har SÅ lyst på noe nytt og spenstig med optane til OS og apps, og (trolig) delt mellom Samsung NVMe (z-nand?) og optane som arbeidsområder.

Lenke til kommentar

Jeg har SÅ lyst på noe nytt og spenstig med optane til OS og apps, og (trolig) delt mellom Samsung NVMe (z-nand?) og optane som arbeidsområder.

Vel Intel sin X599 plattform kommer vel i år også. Usikker på om den kommer ut før eller etter AMD Zen 2. Var jeg deg ville jeg venta med å lese tester av både X599 og neste generasjon Threadripper. Som Nizzen har testa, så er Optane raskere på Intel. Mulig dette endrer seg med neste generasjon AMD, men vi får se.

Lenke til kommentar

Vel Intel sin X599 plattform kommer vel i år også. Usikker på om den kommer ut før eller etter AMD Zen 2. Var jeg deg ville jeg venta med å lese tester av både X599 og neste generasjon Threadripper. Som Nizzen har testa, så er Optane raskere på Intel. Mulig dette endrer seg med neste generasjon AMD, men vi får se.

Ja. 

Jeg vil i utgangspunktet ha intel. Men kan ikke utelukke AMD helt denne gangen. Jeg venter nok til både X599 og Zen2 er godt testa.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Say hello to my new friend.
Skal inn i ny stuepc i løpet av helga, forhåpentligvis. Sammen med en i9 9900k, Asus WS Z390 pro, 2x 970 EVO+, Intel X550 10GbE nic og et RTX 2060 kort.

post-6583-0-68915000-1559903746_thumb.jpg
Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...