Gå til innhold

Hva er en god hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber med et særemne om private nettsider, og lurer på hva dere der ute legger i begrepet "god hjemmeside". Hva trenger en privat nettside for at den skal være god?

Det som veldig få sider har: Unikt innhold.

Fancy løsninger med mye tung grafikk bryr meg midt i r*va hvis det ikke er innhold av interesse på siden.

En side med bra (og oppdatert) innhold kan gjerne være i ren tekst og jeg vil alikevel komme tilbake hvis innholdet holder mål.

Lenke til kommentar

Det er så mulig at de har nydelige pannekaker, men websiden deres frister meg ikke akuratt til å stikke innom å kjøpe pannekaker :roll:

Synes virkelig synd på dem, at de har kjøpt denne løsningen, fargevalget, themet, menyen, font, gud vet.. man burdet laget en Holy Crist Your Web Page Sucks Agency (HCYWPSA), ringe og kontakter stakkars folk som har kjøpt sånne løsninger og gi dem råd og first-aid :D

Lenke til kommentar

Veldig mange gode svar her, og jeg har fått mye hjelp her til særemnet mitt!

Bare en liten ting jeg lurte på, sånn i tillegg til alt det andre:

Hvilke muligheter har man når man skal lage en hjemmeside? Da mener jeg f.eks. HTML, CSS, PHP, XML, osv... skulle ha hatt med noe sånt på særemnet. Jeg lurer også på hva dere mener er positivt/negativt med disse.

Lenke til kommentar

jeg vil påstå at innholdet på en hjemmeside er det viktigste i og med at dette er informasjonen du skal formidle. F.eks. mner jeg at det er totalt unødvendig med animasjoner o.l. med mindre dette hjelper deg å selge et produkt. internett trenger heller ikke flere personlige hjemmesider som lar deg laste ned mirc og winamp.

Lenke til kommentar
Hvilke muligheter har man når man skal lage en hjemmeside? Da mener jeg f.eks. HTML, CSS, PHP, XML, osv... skulle ha hatt med noe sånt på særemnet. Jeg lurer også på hva dere mener er positivt/negativt med disse.

Alt i alt, så ender det opp med noe *ML, siden dette er det web'en generelt er. Men man kan jo fint lage hele siden i Flash e.l., men dette krever igjen litt *ML for å starte opp med (OBJECT tag'en osv). Mulighetene er jo mange, alt er avhengig av server og nettleser.

Med "hjemmeside" så blir det egentlig begrenset begrep. Hvis du du tenker på det ISP'en kan tilby deg, så er desverre mulighetene der veldig begrenset. De fleste tilbyr ikke PHP eller noe serverside snack, noe som burde vært minimum :D

Det ender opp med at mange tyr til kreative forsøk på å gjøre hjemmesiden sin litt mer attraktiv, ved å registrere seg på andre gratistjenester og linke til disse på sin hjemmeside. Dette kan skape trøbbel, fordi innholdet blir splittet til forskjellige steder i verdenen. Hvis den ene tjenesten er overbelastet/nede så skjønner du hva resultatet blir ;)

Hvis du ikke begrenser deg til ISP'en, men om du skulle kjøpt et webhotell eller om du har en rik onkel og har muligheten til å kjøpe egen server som du parkerer på egen linje, er mulighetene mye bedre. Da kan du tilogmed lage egne CGI programmer på serveren, egne funksjoner, gud vet hva du kan finne på. Du kunne ha montert radiokort, lagd/brukt et program som sampla radio til mp3 og streamet dette fra server (sikkert ikke lovlig), dette er noe som du ikke kan gjøre på ISP'en din sin server ;)

Når det kommer til nettlesere, så er det desverre mye her som kan forbedres. Det er bugs, forskjellig tolkning på hvordan de skal vise en webside, en standard som etter min mening er litt bak mål. Jeg liker CSS og HTML, men det er ting man ikke får gjort, enten fordi nettleser mangler støtte for det, eller fordi standarden mangler noen funksjoner jeg kunne tenkt meg. Hadde nettleserne hatt litt mer dynamisk oppdatering på motoren som viser frem websiden, og de hadde fokusert litt mer på dette enn normalt (Microsoft skulle hatt dagbøter på dette området), så ville kanskje web'en oppleves en del bedre. Som sagt før, jeg er ikke interessert i å kjøpe nyeste Windows bare for å få en bedre nettleser. Man kunne fint ha sittet med Windows 3.1 og likevel hatt en nettleser som fungerer bedre enn de vi har idag :D

Til slutt:

HTML begynner å bli bedre, men er ikke perfekt.

CSS er en grei sak, som kommer til å ta helt over det visuelle og liknende ting. Men CSS'en er absolutt ikke perfekt, mangler mange funksjoner i mine øyne, og nettleserne er også den store synderen her desverre.

PHP er jo "gratis", samt med MySQL, dette hjelper oss vanlig døde og sikkert andre en del. Men ikke alt er perfekt, finnes rom for forbedring her og.

Javascript har jeg funnet ut er veldig kjekt, også til funksjonelle formål på en nettside, men også en slags boost på den visuelle opplevelsen. Men her trengs det også litt forbedring, møtt på mange problemer jeg helst ville ha sett løst.

XML har jeg desverre ikke vært så mye borti, vet hva der går ut på, og er veldig greit å kunne lagre gjestebok f.eks i dette formatet, mulighetene her er mange, tror de fleste bruker dette til SOAP og lagring av data?

Java vet jeg ikke, er det noen som bruker dette? :D

Ble litt mye generelt relatert med websider dette, sikkert glemt noe og, men finnes flere har som sikkert har noe på hjertet ;)

Lenke til kommentar

Skal du si noe fornuftig om websider og "usability" *umulig å oversette til norsk egentlig* kommer du ikke unna Jakob Nielsen Denne danske er en gigant innen usability og usability design. Sant nok retter han sine kritiske blikk mot bedriftsmarkedet og folk som driver proft på web, men det er uansett meget relevant å lese seg opp på.

Han har endel generelle retningslinjer som er ganske beinharde og som sikkert endel her inne ville fått hikke av. Ingen frames, flash el andre plugins anyone? Svært interessant og et must å referere til hvis du skal skrive en seriøs oppgave.

Han har gitt ut en rekke bøker om emnet også, tror faktisk en av de er oversatt til norsk :wow: søk på Jakob Nielsen på amazon eller lignende så får du et par treff.

Lenke til kommentar
Weehee! :dribble: Not. :ermm:
Grøss! Hvordan kan noen finne på å kjøpe løsning fra noen som er fargeblind og ikke sans for design i heletatt?

I just love it!

http://www.ndwd.com/No_index.htm

Par skrivefeil:

Er et bedrift
har du en webside som ikke virker som du ønsker?
KUNDE MÅ VARE FORNØYD
Ta en titt på referanse siden, har finder du en del websider som vi hat utviklet.
Og så til slutt, den fine logoen

Get%20IE_animated.gif

Men vi har jo diskutert fyren før, så det er ikke så mye mer å si...

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...