Gå til innhold

Hva er en god hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Litt uenig med Magikern:

* png ble funnet opp som en gratis erstatning for gif. Greit det er litt bedre, men det er søren ikke mye. Nå er gif gratis, og jeg tipper png avgår med døden om ikke sa altfor lenge

*clientsidescript: stort sett de fleste større kommersielle sider inneholder en eller annen form for javascript. (dette er et sitat, men jeg husker ikke kilden) Hvis du bare mener disabling av høyreklikk, klokker, og annet grafisk japs er jeg enig, men da bør du virkelig vurdere å utvide horisontene dine MYE. La meg nevne: skjemavalidering som et bitelite eksempel. Hadde jeg bunnet kilden jeg siterte først kunne jeg skrevet noen sider med gode eksempler på bruk av clientside kode.

godt mulig du har rett med henhold til png/gif (får kanskje oppdatere meg selv litt der hvis det stemmer)

du skriver de største kommersielle sider, snakker vi ikke her om hjemmesider? jeg vet godt at man kan bruke clientside til mye på kommersielle sider, men i hvilken grad trenger man det på hjemmesider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, fikk ikke med meg at det var private hjemmesider det var snakk om her, men prinsippet er vel like gyldig. Jeg bruker clientside scripting på hjemmesiden min, men du ser det ikke. Altså plager det deg ikke, men legger allikevel til rette for en mer behagelig opplevelse (som om det er mulig på den shittye siden min). Uansett, clientside er ok så lenge det ikke misbrukes til å lage forstyrrende elementer

Lenke til kommentar

Layout

3 til max 5 forskjellige farege,

eller en "gradient" farge stil. f. eks alle farger mellom lyse blått til mørke blått

Fargene må kunne gå i hverandre uten at det blir en stygg kombinasjon.

eksempel

(kanskje noen liker den, men ikke jeg)

Layouten bør passe 800*600 oppløsning, dersom det er snakk om en business side så er det must!

Font

Som alle (nesten alle) vet så er ikke "Times New Roman" Vår beste venn på nettet.

For grafikk baserte sider vill jeg foretrekke Verdane og mulignes Tahoma eller "Pixel font"

For business sider så er Trebuchet veldig søtt.

Bilder/Gif

Så lenge det passer inn med resten av layouten og color schemen så bør det vel gå greit!

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar

Kjempeflott at d ble en litn diskusjon på saken! Har fått med meg mye jeg kan bruke i særemnet!

Nominerer Mika, PoleCat og arve87 sine sider

Jeg trur jeg kommer til å ta med i alle fall siden til Mika! Jeg har veldig lyst til å ta med de to andre også, men PoleCats sider er på engelsk, og jeg hadde skrevet på planen til særemnet at jeg skulle ha norskspråklige sider. Arve87s side var kjempebra den og, men jeg falt mer for designet til Mika.

Lenke til kommentar
Sorry, fikk ikke med meg at det var private hjemmesider det var snakk om her, men prinsippet er vel like gyldig. Jeg bruker clientside scripting på hjemmesiden min, men du ser det ikke. Altså plager det deg ikke, men legger allikevel til rette for en mer behagelig opplevelse (som om det er mulig på den shittye siden min). Uansett, clientside er ok så lenge det ikke misbrukes til å lage forstyrrende elementer

Vet ikke helt hvor langt det er no poeng i å dra dette da vi tydeligvis ikke deler helt mening om det, men kverrulering er gøy!!

Selvom man ikke fysisk ser client-side uten å titte på koden vil fortsatt alle former av det være en faktor som senker farten på sia. Jeg brukte selv masse javascript for mange år siden, men den dagen jeg begynte å lære meg server-side så jeg hvor unødvendig det faktisk var med client-side og hvor mye raskere sider blir uten det, så jeg sluttet helt og har nå egentlig glemt det meste jeg kunnen innen js, men noen ganger kan det være greit med litt av det f.eks til skjema validering uten å laste siden på nytt (personlig foretrekker jeg server-side her og da det er sikrere, hvis man ikke nødvendigvis vil vise alt av hva man faktisk sjekker), men som du sikkert skjønte av mine tidligere innlegg er det mest de tilfellene hvor client-side script blir synlig at det irriterer meg...

kom på noen flere ting jeg ikke synes hører hjemme på en hjemmeside:

tabeller er fine til kalendere o.l. men det hører ikke hjemme noe sted å bruke det til sideoppsett...

frames <-- veit jeg skyter meg selv i foten ved å si det her da det er mange som tydeligvis støtter det på forumet, men allikevel...

til topic starter, det her kan være greit å ta med, er ikke jeg som har skrevet det, må vel oversettes hvis du skal ha alt på norsk, men det fixer du sikkert:

Have you ever wonder why some browsers are slower than others? It's because HTML has a very forgiving syntax. What I mean by this is, the author can write very sloppy code (forgetting end tags, misusing tags, etc.) and still get the results he/she wanted on the page. Web authors can be as lazy as they want because of the browsers today.

The browers are more complex today than they have been in the years before. And the funny thing is, more than 50% of the code in a browser handles the errors and sloppieness on the author's part. Browsers are growing more in size with the addtion of new tags AND because of the non-compliant codes. The bigger the browser gets, the slower it becomes. Speed is a problem for every surfer.

The complexity of the browser increases the size of the browser. This is also a problem for the new trend of handheld devices. Because of the smaller size, handheld users are probably not interested in all the graphics and colors on a page, but instead, are after the content.

Therefore, there is a language called XML, which adopts a strict syntax, which in turn means smaller, faster, and lighter browsers.

kilde: http://php-princess.net/geeklog/article.ph...020807125354265

Lenke til kommentar

magikeren: Det er de som støtter frames, som bør skytes på foten :D

Over til det sitatet du har med i innlegget over, så legger jeg til noen linjer. Xhtml er jo ment til å være en mer strukturert form for html, men siden nettleser-støtten ikke er stor for dens korrekte mime-type, er det blandete følelser om den i det hele tatt bør brukes av mannen i gata. Det er fullt mulig å oppnå den samme strukturen i html 4.

Lenke til kommentar

Pluss:

Innhold fremfor design (ikke nødvendigvis sagt at en informativ side må se rævva ut, men innholdet bør ikke lide pga dårlig innpakning).

Enkelt og greit. Html + optimisert og egnet grafikk holder i lange baner.

Gode bilder. Tar du bilder av kabinettet ditt, ikke plukk ut de mest grumsete og legg dem opp i 1600x1200 i 90 graders vinkel.

Godt språk. Tekst som ligger på barneskole-stadiet hopper jeg glatt over.

Minus:

Det meste har vel blitt nevnt av andre, men animerte bilder av hoppende elger, musikk, ting som følger etter pekeren, dårlige fargekombinasjoner, etc. er alle gode grunner for å mouse2+L-gesture.

Lenke til kommentar

kom på enda en ting jeg snodig nok glemte i stad:

iframe = tull og tøys

ser på mange sider at det brukes iframe for å legge til bannere o.l. fra andre sider/servere

da er det mye bedre å gjøre f.eks noe sånt:

<div class="banner"><? include("addy til banner her"); ?></div>

Lenke til kommentar

Oversiktig

Lett og loade for isdn for eks

Ikke glorete farger (behagelige farger for øynene er best)

men når det gjelder personlige hjemmesider må jeg si at ikke noe fasit finnes siden man prøver og nå publikum på forskjellige måter.

Dermed kan man for eks lage et utseende som ser ut som en tv og legge ut og være en god personlig hjemmeside..

men følger du en fasit for mer foretnings retta og mer slik

så vil jeg se på alle andre replies.. orker ikke skrive mer..

men oversiklig.. og ikke glorete farger er viktig

Lenke til kommentar
Fargene må kunne gå i hverandre uten at det blir en stygg kombinasjon.

eksempel

(kanskje noen liker den, men ikke jeg)

:lol:

Og det beste av alt: Webdesigners side...

Edit: Må bare legge til et par godbiter fra webdesigners egen side:

Start siden (er en lik til startsiden)

Kunde er altid i fokus.

Begynnelse av alt er normalt HTML utvikling. Til mer avansert arbeid (som toppen av denne side) bruker vi DHTML.

Det er også mulig til å implementere scripting teknologi. JScript, JavaScript, VBScript og PHP er en del av tjeneste vi leverer.

Grunnen til webdesign er FRONTPAGE 2002 fra Microsoft, etterpå editerer vi kode til å implementere funksjoner som er nødvendig.

Klikk på det Norske flagget til å fortsette.

Regel 1 i vårt bedrift er: KUNDE MÅ VARE FORNØYD.

Ta en titt på referanse siden, har finder du en del websider som vi hat utviklet.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men detter bare av stolen... Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Grunnen til webdesign er FRONTPAGE 2002 fra Microsoft, etterpå editerer vi kode til å implementere funksjoner som er nødvendig.

Skreddersydd webdesign(Ikke noen vås som du ikke trenger).

Legg merke til "ikke noe vås du ikke trenger"...

Burde vært anmeldt for svindel! Lurer penger fra tullinger som ikke vet hva internett er... :angry:

:( --> :cry: --> :wallbash:

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar

Skreddersydd webdesign(Ikke noen vås som du ikke trenger).

Legg merke til "ikke noe vås du ikke trenger"...

Burde vært anmeldt for svindel! Lurer penger fra tullinger som ikke vet hva internett er... :angry:

:( --> :cry: --> :wallbash:

og han ville lage side til bedrften våres for 18 500 spenn! Ha- HAAA (som nelson ler)

Lenke til kommentar
og han ville lage side til bedrften våres for 18 500 spenn! Ha- HAAA (som nelson ler)

Jeg skulle laget en 137 ganger så bra side på 5 minutter. Helt gratis!

Jesus... :roll:

Hvis denne mannen hadde lest alt det dritte som står om ham på dette forumet

ville han ha pensjonert seg :yes:

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...