Gå til innhold

Hva er en god hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med et særemne om private nettsider, og lurer på hva dere der ute legger i begrepet "god hjemmeside". Hva trenger en privat nettside for at den skal være god? God er selvfølgelig et relativt begrep, men vi har vel alle en formening som hva vi syntes en bra side skal innholde, eller hvordan den skal se ut.

Kom gjerne med eksempler, det hadde vært kjempefint!

Jeg jobber som sagt med et særemne om private nettsider, og om dere har en ide til emner jeg kan gå inn på i denne sammenhengen, må gjerne skrive opp noe her!

Med vennlig hilsen

TiMMi-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir neppe regnet som en ekspert på området :thumbup: , men jeg vil jo kanskje påstå at en side som er bra skal være oversiktelig. Det vel kanskje det første jeg ser på.

Du kunne jo kanskje tatt for deg fargene? Fargekombinasjonene kan ofte skille en god side fra en dårlig en...

Kanskje ikke så mye til hjelp, men jeg prøvde i hvert fall...

:xmas:

Lenke til kommentar

- Brukervennlig

- Ryddig

- Gode fargekombinasjoner

- Ikke unødvendig mye grafikk

- Generelle sider (som er ment for alle) bør ha en kort nedlastningstid

- Totalt fri for Times New Roman

- Ikke irriterende "fancy" effekter som bakgrunnsmusikk, scrollende tekst, skiftende bakgrunn, ting som følger musepekeren og andre ting som er Alt+F4 grunnlag.

- Innhold som faktisk gir mening, ikke bare for å vise at "jeg har en webside og her skriver jeg noe tull"-opplegg.

- Pent og behagelig å se på (seffers!)

Er det forekesmpel en side som omhandler grafikk, bør den være meget pen med phete grafiske elementer. Omhandler den fremvisning av familiebildene f.eks trenger den ikke det. Da er det brukervennligheten som kommer øverst.

Med andre ord bør den tilpasses målgruppe og tema.

Lenke til kommentar

>harmoni.. (lettere sagt enn gjort.)

>matchende fargekomboer.

>ikke times, eller standar linker. regner med at en automusikkfri hjemmeside er en selvfølge..

>oversikt er også viktig, "X'en" kan fort bli brukt hvis alt er rotete og uoversiktlig.

>ellers kommer du langt bare med å bruke sunn fornuft og hodet :yes:

Lenke til kommentar

Som jeg foretrekker:

• Struktur
  • Stil
  • Original/noe som identifiserer siden
  • Innhold
  • Funker i de fleste nettlesere / validerer

Hjemmesiden kan gjerne være veldig grafisk designet, en skikkelig "gizmo" side, men da synes jeg gjerne innholdet skal være litt i samme emne. En side med masse grafisk dill dall uten noe innhold.. blir litt waste. Med samme emne, da kan det gjerne være grafisk design eller at "themet" kan gjelde halflife spillet hvis siden handler om det. Men ikke bruke halflife theme hvis siden skal representere CV din liksom :D

Ting jeg ikke liker:

• Java meny
  • 100% Flash
  • Lyd/musikk
  • Blinkende / rullende tekst / javascript rulltekst i status e.l.
  • Fargekombinasjoner som skriker
  • Bruk av nettleserens egne/sære ting som ikke funker andre steder
  • Mer reklame enn innhold
  • Popup ****** som åpner nytt vindu når du lukker :D
  • Forandrer siden din til fullscreen
  • Idiotisk påfunn som høyreklikk "disabler"

Hmm ja, lista kunne sikkert bli lengre, var det jeg kom på nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Har fått mye her jeg ikke hadde tenkt på!

Men er det ingen der ute som har en god privat nettside å anbefale? Jeg skal bruke minimum 10 nettsider i særemnet mitt, så jeg trenger noen ideer! Gjerne litt forskjellige kategorier, f.eks. en grafisk og en som er mer rettet mot f.eks. innholdet.

Lenke til kommentar

først og fremst kommer det veldig an på hva man driver med og interesser seg for og en hjemmeside er vel kanskje egentlig bare nødvendig hvis man driver med noe man føler at andre har interesse av å vite om, og dette bør hjemmesiden gjenspeile, hvis dette er grafikk bør man jo gjenspeile det med grafiske elementer, hvis det ikke er grafikk man driver med (ikke nødevendigvis jobb jeg tenker på da kan jo være hobby e.l.) synes jeg det passer bedre med mer minimalistiske, kjappe brukervennlige sider...

I ca ni av ti tilfeller synes jeg mørke sider fort blir veldig stygge, men det er som sagt de siste "en" som klarer dette veldig bra (polecat har klart det)...

Ellers så har jeg gjennom årenes løp fått opp en formening om hva som hører hjemme og hva som ikke hører hjemme på en hjemmeside:

+ :

+ validert (x)html

+ validert css

<-- helst hardcode (kan være cms basert (hvis man lager eget cms))

+ mye mer selvfølgelig, men synes det bør være grunnkravene...

- :

- splash-screen (altså flash e.l. animasjon side før selve siden, hva er poenget, ja det kan være stilig, men for folk som har lyst til å besøke siden din igjen er det veldig lett å droppe det neste besøket hvis man må vente på sånt hver gang)

- flash meny på html side, bare drit i det...

- informasjon om besøkende (ip o.l.)

- .gif (.png er oppfunnet)

- client-side script (javascript, java(applets) (klokke, høyreklikk etc. etc.) o.l.)

- lyd/musikk (en av ti får til dette bra og jeg har aldri sett det fungere på noen hjemmeside)

- animasjoner

- skrikende farger (farger som ikke hører sammen fra naturens side (bruk http://www.colorschemer.com/online.html hvis usikker))

- standard link farge (knall rødt og knall blått er ikke "flått" selvom browseren din mener det)

- reklame banner o.l. (kan brukes hvis du reklamerer for siden til en venn e.l., men ikke reklamer for firmaer på en hjemmeside)

- photoshop o.l. med mindre man vet hva man driver med (jeg er ikke no flink i photoshop og bruker det derav ikke)

Til slutt: Hvis du mekker en side for å vise at du har en katt ved navn Mons og du synes den er skikkelig søt, slå da heller av maskinen og mat katta di, det er ingen utafor huset ditt som interesser seg for en hjemmeside stappa full av kattebilder (med mindre den kanskje kan noen helt fullstendig eksepsjonelle kunster som er rekordmateriale)...

Lenke til kommentar
Til slutt: Hvis du mekker en side for å vise at du har en katt ved navn Mons og du synes den er skikkelig søt, slå da heller av maskinen og mat katta di, det er ingen utafor huset ditt som interesser seg for en hjemmeside stappa full av kattebilder (med mindre den kanskje kan noen helt fullstendig eksepsjonelle kunster som er rekordmateriale)...

Genialt sagt, magikern! :thumbs:

EDIT: Med midre du har et slikt bilde av katta di da. :laugh:

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Her er jeg klinkende uenig. Noen av de mest interessante nettsidene har vært dedikert fullstendig "uniteressante" emner, men de har da i det minste et fokus. Greit nok at jeg ikke er spesielt interessert i det de presenterer, men siden handler om NOE, i det minste. Det er plenty av sider som presenteres her på hw.no som ikke har et slikt fokus: "Denne siden handler om meg..."

Det kjedeligste jeg vet er personlige sider med eget forum. Og 3,5 registrerte medlemmer. Minst ett av disse heter "admin", og det er en god sjanse for at et annet heter "test". Da snur jeg i døra.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Her er jeg klinkende uenig. Noen av de mest interessante nettsidene har vært dedikert fullstendig "uniteressante" emner, men de har da i det minste et fokus. Greit nok at jeg ikke er spesielt interessert i det de presenterer, men siden handler om NOE, i det minste. Det er plenty av sider som presenteres her på hw.no som ikke har et slikt fokus: "Denne siden handler om meg..."

Det kjedeligste jeg vet er personlige sider med eget forum. Og 3,5 registrerte medlemmer. Minst ett av disse heter "admin", og det er en god sjanse for at et annet heter "test". Da snur jeg i døra.

alle kan ikke være enige om alt, verden hadde vel vært ganske kjedelig hvis alle hadde like meninger, men det siste du sier er jeg veldig enig i...

Lenke til kommentar

Litt uenig med Magikern:

* png ble funnet opp som en gratis erstatning for gif. Greit det er litt bedre, men det er søren ikke mye. Nå er gif gratis, og jeg tipper png avgår med døden om ikke sa altfor lenge

*clientsidescript: stort sett de fleste større kommersielle sider inneholder en eller annen form for javascript. (dette er et sitat, men jeg husker ikke kilden) Hvis du bare mener disabling av høyreklikk, klokker, og annet grafisk japs er jeg enig, men da bør du virkelig vurdere å utvide horisontene dine MYE. La meg nevne: skjemavalidering som et bitelite eksempel. Hadde jeg bunnet kilden jeg siterte først kunne jeg skrevet noen sider med gode eksempler på bruk av clientside kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...